Gå til innhold

Tips til kassa?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nylig begynt å jobbe i butikk og sitter ca 30-60 min i kassa hverdag jeg jobber. Pga bare 2 timer opplæring med en som kan norsk, sliter jeg litt.

Når kunden skal ha f.eks ha 200 totalt, hva mener den med det?

Hva er det man trykker på når kunden kjøper noe og skal ha ut kontanter i tillegg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg ville spurt kunden om å tydeliggjere kva dei vil ha.

Men slik eg tolker det så meiner kunden at dei vil at du skal trekke 200 kroner frå bankkortet. Så dersom varen(e) kosta 150 kroner så trekker du 200 kroner frå kortet slik at kunden får 50 kroner i vekslepenger. (Akkurat på samme måte som om kunden hadde betalt med ein 200 lapp).

Enkelte personer er svært opptatt av å berre ha runde beløp på kontoutskriftene sine av ein eller anna grunn.

Eg misstenker at denne måten å betale på heng igjen frå då folk betalt med sjekk. Då var det vanlig å skrive eit rundt beløp som f.eks 1000 kroner sidan det var mykje raskare å enklare å skrive f.eks "ett tusen kroner" enn det var å skrive "nihundre og nittini kroner og nitti øre". Det beløpet som blei til overs når sjekken var levert blei tilbakebetalt som vekslepenger.

Lenke til kommentar

Hvilke knapper man trykker på varierer noe fra butikk til butikk (kjede) etter min erfaring, men om folk ber om at du skal trekke en spesifikk sum skriver du inn den spesifikke summen og trykker på bank. Dersom de vil ha ut et spesifikt beløp (det desidert vanligste) har enkelte kasser et valg hvor du kan skrive inn beløpet og trykke "kontant tilbake" eller lignende. Da regner den for deg. Hvis ikke må du regne selv (som oftest tar folk ut hele hundrelapper, så det er sjeldent så vanskelig) og trykke bankkort-knappen.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har nylig begynt å jobbe i butikk og sitter ca 30-60 min i kassa hverdag jeg jobber. Pga bare 2 timer opplæring med en som kan norsk, sliter jeg litt.

Når kunden skal ha f.eks ha 200 totalt, hva mener den med det?

Hva er det man trykker på når kunden kjøper noe og skal ha ut kontanter i tillegg?

Det er ikke felles kassasystem i alle butikker, så det kan nok ikke vi svare på. 2 timer opplæring? På Rema hadde jeg 30 minutter, så gikk de andre fra meg. Eneste jeg kunne gjøre var å trykke på ringeknappen om jeg trengte hjelp, men det kunne ta sin tid. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...