Gå til innhold

Jobb i Nederland?

Anbefalte innlegg

Jeg skulle gjerne ha fått meg en jobb i nederland. Jeg har en liten utdannelse men jeg får ikke brukt det til noe. Men jeg har svært mye erfaring med ufaglært arbeid og jeg er veldig praktisk anlagt.

Jeg er ikke så nøye bare jeg tjener nok penger til husleie, strøm, internett, mat, drikke og hasj.

Grunnen til Nederland eller utlandet i det hele tatt er at jeg ikke har noe å gjøre med slekta mi lenger og det er ikke aktuelt å gjenopprette kontakt..

Det jeg vil vite er hvordan jeg skal gå frem? Det eneste jeg tar med meg er klær og data. Resten vil jeg selge eller kaste så det blir en enkel flytteprosess. Jeg har ikke så mye uansett så det er ikke så vanskelig for meg.

Så da lurer jeg på om det er noen som vurderer det samme eller vet hvordan man skal gå frem?

Endret av Hexafix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger oppholds og arbeidstillatelse i landet du vil dra til. Da må du nok ta kontakt med den nederlanske ambasaden. For å nyte hasj i nederland må man tydeligvis være nederlanskstatsborger (grunnent at myndighetene vil ha slutt på "cannabis-turister"). Så da er det mer å søke om enn bare opphold.

Så...

1) Lov til å bo / jobbe der (kontakte ambasaden)

2) Penger til å reise dit

3) Penger til å overleve inntil du får deg jobb, og utbetalt penger (noe som kan bli vanskelig siden du ikke har noen utdanning eller noen spesielle kunnskaper, som du selv sier)

Men sånn til slutt, hvor gammal er du? Det kan jo ha mye å si for hele prosessen (både med tanke på erfaring fra arbeid, men også firmaer sin villighet til å ansette deg). Og hva var den "lille utdannelsen" du hadde?

Lenke til kommentar

Det beste vil være å starte alt no å søke på jobber. Dersom du får deg eit jobbtilbud så vil det være mykje lettare å få ordna det praktiske.

Forøvrig så har Norge gjennom EØS avtale fritt arbeidsmarked mellom medlemslanda, dette betyr at du kan reise til det landet du vil jobb i og være jobbsøker der i 3 månder. I denne perioda vil du også kunne ha rett til dagpenger frå Norge.

Skal du være i landet for å jobbe i meir enn 3 månder så må du søke oppholdstilatelse.

Dersom du er aktiv jobbsøker så vil du kunne være i landet i eit ”rimelig tidsrom" noke som vanligvis blir tolka som opp til 6 månder. For å være aktiv jobbsøker så må du i dei fleste landa registrere deg ved arbeidskontoret.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...