Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hærverk. Straff

Alltidfristet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter det jeg kan huske fra en lignende diskusjon her er det ikke straffbart å unngå å melde fra om straffbare handlinger (vi lever da ikke i en politistat). Det eneste unntaket er enkelte sedelighetsforbrytelser, og da bare dersom det er fare for gjentakelse.

Lenke til kommentar

Men om jeg melder fra, risikerer jeg noenform for steaff? I form

Av nedbetaling eller å rydde opp?

Nei vitner må aldri rydde eller betale erstatning.

Dersom du medvirka til hærverket så kan du risikere straff på lik linje med dei som utførte hærverket.

Kva side av lova du var på veit du utmerket godt sjølv.

Lenke til kommentar

Jeg var ikke med på å utføre, eller medvirke på noen som helst måte. Men når jeg ble utspurt av foresatte fikk jeg strengt beskjed om at dersom jeg visste noe og ikke hadde sagt i fra så var det på lik linje med handlingene i seg selv.

De nevnte foresatte har ingen myndighet som sådan, og du har fått svar i tråden på hvorvidt det å vite noe, men ikke si ifra er på "lik linje med handlingene i seg selv". Er også en stor mulighet for at de mente at handlingene moralsk var sammenliknbare; ikke juridisk. Endret av Pixma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er også viktig at å lyve for politiet ikke er greit. Du har ikke plikt til å melde fra uoppfordret, men dersom du blir utspurt (av politiet) er det straffbart å si at du ikke vet noe dersom det ikke er sant.

Dette gjelder derimot IKKE foresatte. Der kan du lyve så mye du vil uten at det får juridiske konsekvenser. De moralske spørsmålene er en annen sak.

Lenke til kommentar

Ja, men var du med på det?

Eksempel;

Du trenger ikke ha kastet stenen som knuste ruten, men hvis du var der sammen med kompisen din som gjorde dette uten å fortelle han at dette vil du ikke være med på men sto ved siden av å lo - så vil nok de fleste tro at du var med på det.

Og hvis du da ikke sier fra til foreldre/politiet i etterkant, virker det hvertfall som om du var med på det - når det blir oppdaget.

For oppdaget blir det - siden du allerede har blitt spurt av foresatte om du var med på det, så virker det som om de har en viss ide om hvem som gjorde det.

Lenke til kommentar

Det er ganske solid rettspraksis på at "psykisk medvirkning" godtas som medvirkning. Se f. eks. den saken som har versert en del i media i vår om hun moren som ble dømt for medvirkning til mishandling og drap kun på grunnlag av at hun måtte ha visst hva som foregikk og "stilltiende aksepterte" det. Nå er det selvfølgelig en mye mer alvorlig sak enn din, men prinsippet er det samme.

Men det er altså ikke det å ikke melde fra som er ulovlig. Det er medvirkningen. Dersom du faktisk selv er skyldig har du jo desto mindre plikt til å si i fra, man er ikke forpliktet til å inkriminere seg selv.

Hvor gammel er du, TS?

Lenke til kommentar

Det er ganske solid rettspraksis på at "psykisk medvirkning" godtas som medvirkning. Se f. eks. den saken som har versert en del i media i vår om hun moren som ble dømt for medvirkning til mishandling og drap kun på grunnlag av at hun måtte ha visst hva som foregikk og "stilltiende aksepterte" det. Nå er det selvfølgelig en mye mer alvorlig sak enn din, men prinsippet er det samme.

Huh,jeg trodde are hun ble dømt for forsømmelse av barnet. Må følge mer med og å lest den dommen snart.

Alltidfristet: Meld fra. Om det nå er en kompis eller bare en bekjent som står bak, så er det bedre at noen tar tak i ham nå, enn at han fortsetter i al retning. hvert fall dersom dette ikke er første gang vedkommende om var mest aktiv har gjortnoe liknende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...