Gå til innhold

Høy iso og støy

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg tar portrettbilder og fotograferer i modus a.. Nå er det slik at jeg fotograferer barna mine og vil helst ha uklar bakgrunn, men flere enn et barn i fokus.. Så da stiller jeg opp blendertallet og isoen, men da blir jo resultatet mye støy i bildet og bakgrunnen blir heller ikke så dus som jeg ønsker..Jeg har nokon d 5000 og 85mm 1.8 har dere noen tips til meg? Invitere i en god blits eller noe annet lurt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil ha bakgrunnen mer dus, så skal du ha lavere blendertall, altså større blenderåpning. Prøv å få barna mer på "linje", så alle kommer i fokus tross liten dybdeskarphet. Dette gjelder uansett om du har blits eller ikke.

Til skudd innendørs i dårlig lys når du skal ha mer i fokus er en ekstern blits uovertruffen - en blits du kan vinkle i tak og vegger gjør innebilder noe helt annet...

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha bakgrunnen mer dus, så skal du ha lavere blendertall, altså større blenderåpning. Prøv å få barna mer på "linje", så alle kommer i fokus tross liten dybdeskarphet. Dette gjelder uansett om du har blits eller ikke.

Til skudd innendørs i dårlig lys når du skal ha mer i fokus er en ekstern blits uovertruffen - en blits du kan vinkle i tak og vegger gjør innebilder noe helt annet...

Ja ser den med lite blendingstall, da blir bakgrunnen blurry, men da får jeg bare 1 barn i fokus.. men ikke lett å få barn til å stå på linje..hehe.. ja jeg får prøve med ekstern blitz, takk for svar:)

Lenke til kommentar

Du kan prøve med lengere lukkertider, men det er sikkert ikke lettere og få barna til å være rolige :)

Tror nok en ekstern blits er tingen, sett kamera i manuell og begynn med innstilling f/5 eventuell f/8 iso 200 og lukker på ca 1/200 til 1/250 sec. avhengig av hvor rask lukkertid kameraet klarer før du får skygger etter lukkeren.

For og unngå stygge skygger fra blitsen rett den opp i taket eller skaff deg en softboks.

Du kan med fordel også bruke blits ute i sollys for og myke opp skygger.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
... Så da stiller jeg opp blendertallet og isoen, men da blir jo resultatet mye støy i bildet og bakgrunnen blir heller ikke så dus som jeg ønsker.

En blits vil løse problemet med støy på grunn av for høy ISO, men det vil selvsagt ikke gjør det lettere å få uskarp bakgrunn, og samtidig få barn som står på forskjellige avstander, skarpe. Her setter rett og slett naturlovene sin begrensninger. Du kan selvfølgelig jukse til deg uskarp bakgrunn i Photoshop, men dette blir aldri pent.

For å utfordre deg litt:

Trenger alle barna å være skarpe? Hva med å fokusere på et og et barn, og ta flere bilder. Bildene kan da fort bli mer livlige, og vil i mange tilfeller virke mindre oppstilt.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar fra dere, det kom til god hjelp:) nå prøver jeg med ekstern blits å manuell innstillinger:) det er gøy å få alle i fokus også selv om jeg foretrekker en i fokus, men nå får jeg øve meg litt mer på M modus, har jo kun holdt meg til A... Gøy er det iallefall:)

Ja tenker her på at bakgrunnen blir blurry når en person er i fokus;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...