Boil-in-bag-ris Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Det florerer på facebook sider og forumer der folk skriker og hyler om bikkjer som blir skutt og katter som blir drept osv. Folk trykker "liker" og sender skriver hvor mye de syns så synd på de dyra og hvordan de HATER folk som dreper dyr og greier. Samtidig har dem frysa og kjøleskapet full av daue dyr sjøl. Det må da være ravende likegyldig om en bikkje får ett nakkeskudd på gata eller blir avlivet på et slakteri vel? Eller blir det plutselig ikke det samme om man parterer dyra og pakker dem inn i emballasje og fryser dem ned..? Folk har en tendens til å synes det er helt grusomt å drepe dyr så lenge de er søte og fluffy og vi er vant til å se på dem som kjæledyr og ikke mat. Men det er da kulturelt betinget. I Kina spiser dem hund som vi alle vet, men hadde jeg spist hund her så hadde folk blitt helt forferdet. Men hadde vi dratt til India og spist kuer der, så hadde det blitt baluba. Selv er jeg råveganer. Er alt liv like mye verdt? Hvor går grensen? Folk dreper insekter og fisk rett som det er, men kunne aldri drept en katt eller hund f.eks. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Er dyreverner selv, men spiser kjøtt og fisk. Det er forskjell på å avlive på en hurtig og smertefri måte, etter en trivelig oppvekst med god plass osv. Når man bruker strøm for å holde kyllingene på bena, og stapper dem sammen samt pumper dem opp med grums for å få dem størst mulig på kortest mulig tid er det IKKE greit. Er selektiv når jeg kjøper mat, og henger gjerne ut matprodusenter som mishandler dyr. Ser ikke på meg som uetisk selv om jeg spiser kjøtt. Selv om man produserer mat, så kan det gjøres på en etisk måte. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Er ikke noe galt i å drepe og slakte dyr, problemet er når det skjer smertefult og unødvendig. 6 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 15. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2012 Måten vi mennesker driver kjøtt industri så vil jeg si at det er galt. Vi dreper ikke og slakter det vi trenger, vi overdriver jo helt enormt. Og vi vet vel innerst inne at alle dyra ikke har det så godt på denne "lykkelige gården" man skulle ønske de hadde.. De blir fora med mye rart og behandla deretter også. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 (endret) Jeg har dessverre ikke råd til å tenke så mye på hvordan dyret har hatt det. Men jeg har lekt med tanken på å bli "jaktarianer" - å kun spise dyr jeg selv har drept. Da er jeg så sikker som jeg kan få blitt på at byttet mitt har hatt et ordentlig, naturlig liv. Det blir litt i meste laget å avstå fra alt kjøtt, synes jeg. Verden fungerer nå engang sånn at livsformer fortærer hverandre. Endret 15. juli 2012 av Isbilen 2 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Måten vi mennesker driver kjøtt industri så vil jeg si at det er galt. Vi dreper ikke og slakter det vi trenger, vi overdriver jo helt enormt.Godt poeng.På samme måte dreper man unødvendig om man kjøper den største kebaben og kaster halvparten i søppla 2 Lenke til kommentar
Dørslag Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Samme gjelder pelsindustrien. Det virker som om så og si alle er imot pelsindustrien, mens det er nesten ingen som er i mot kjøttindustrien. Hvorfor er det bedre å utnytte dyrene for mat enn med klær? Vi trenger ikke å spise kjøtt for å overleve, og det finnes massevis av annet mat som vi kan spise. Det finnes til og med kjøtterstatninger hvor man nesten ikke kan smake forskjell på dét og ekte kjøtt. Så hvorfor så store deler av befolkningen spiser kjøtt i dag fatter jeg ikke. Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 15. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2012 Pluss at rødt og behandlet kjøtt øker kreft faren. Jeg kan heller ikke forstå hvorfor det blir spist så mye kjøtt. Jo det er godt, jeg elsker kjøtt, jo blodigere bi jo bedre. Men jeg spiser det ikke. Det er en grunn til det. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Kjøtt er godt, og folk flest spiser det som er godt. Om kun smak skulle være avgjørende, så tror jeg de fleste ville valgt en hamburger fremfor en salat. Det betyr ikke at dyrene som skal ende opp som hamburgere ikke kan gis et ordentlig liv den tiden de lever. Jeg synes bl.a at det burde vært skikkelig kontroll og et skikkelig regelverk slik at for å få lov til å ha dy i det hele tatt så ble man tvunget til å tilby trivelige oppvekstviklkår med god plass, rene forhold, sunn og god mat, osv. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Ja det er jeg! Jeg mater måker og forbanner de når de skitter ned båt og bil. Samtidig som jeg går rabiat når husfluer og markfluer kommer innomhus. Dette med elektriske fluesmekkere, der de nevnte blir godt grillet og jeg gir meg ikke før alle er tatt. Ikke er så irriterende som en bitende husflue når en skal sove, eller en summende markflue som dasker rundt opp under taket mot lyspunkter. Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 17. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2012 Blir du sur om jeg knekker nakken på en kattunge foran deg på gata? Eller skyter en valp i tinningen? Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Nei. Dyrevern er latterlig. Alle dyreraser eksisterer som næringsgrunnlag for dyrerasene som er høyere opp i næringskjeden og menneskene befinner seg på toppen. Måten man behandler dyr på før man spiser dem er irrelevant i forhold til smerte, men kan være relevant i forhold til smak. Den hyperempatien enkelte sliter med i forhold til kjøtt er kun et resultat av å ha vokst opp i en skjermet disneylandtilværelse der mennesker mister kontakten med virkeligheten fordi de ikke ser hvordan maten deres tilvirkes før de er relativt gamle, og da kommer det plutselig som et sjokk at de pene filetene i plastpakkene faktisk kommer fra et slaktet dyr og man får problemer med å takle det. 3 Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Dyrevern er langt ifra latterlig. Den disneyverdenen du snakker om kan likegjerne tillegges mennesker, og all empati for andre mennesker bør være dertil like latterlig. Dyr er levende vesener på lik linje med menneskedyr og bør naturligvis ikke utsettes for unødvendig lidelse og tortur, og er noe man bør bekjempe. Det betyr dog ikke at det å ha en kjøttindustri nødvendigvis er ondskapsfullt, derfor man må sette standarder til behandling av dyrene. Det er ingen motsetning mot å slakte og spise dyr og det å ha store motforestillinger mot unødig tortur, mishandling og vilkårlig dreping av dyr for underholdningens del. 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Jeg synes det er helt på sin naturlige plass å si fra om vanskjøtsel og "tortur" av dyr, og det prinsippet stopper ikke ved kjøttgryten min. Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 18. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2012 Jeg er helt med på at naturen skal gå sin gang, spis eller bli spist. Og det gjelder alle dyreslag. Det er balansen i naturen og gjør også at artene utvikler seg og blir bedre, da man stadig må finne nye og bedre måter å overleve på. Men vi mennesker skal manipulere alt vi kommer over, inkludert naturen og dyrene. Og det gjør at vi blir syke, dyra blir syke. Pga vår griskhet. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Jeg er helt med på at naturen skal gå sin gang, spis eller bli spist. Og det gjelder alle dyreslag. Det er balansen i naturen og gjør også at artene utvikler seg og blir bedre, da man stadig må finne nye og bedre måter å overleve på. Men vi mennesker skal manipulere alt vi kommer over, inkludert naturen og dyrene. Og det gjør at vi blir syke, dyra blir syke. Pga vår griskhet. Gjelder dette også mellom mennesker? Den sterkeste (i dagens samfunn: den best bevæpnede) rett? Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 18. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2012 Nei våpen er unaturlig. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Nei våpen er unaturlig. Så hva regnes som naturlig i kamp mellom mennesker? Kun kropp? Høres ut som et fantasiønske om en ekstremprimitiv verden, lykke til med det. 2 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Men vi mennesker skal manipulere alt vi kommer over, inkludert naturen og dyrene. Og det gjør at vi blir syke, dyra blir syke. Pga vår griskhet. Evolusjonen har sørget for at alle dyr er ekstremt griske, da det alltid vil være de med det sterkeste overlevelsesinstinktet som får videreført sine gener. Griskhet er et evolusjonært fortrinn. Våpen er forøvrig ikke unaturlig. Ingenting kan eksistere som ikke er naturlig; det er et paradoks med mindre man skal ta høyde for såkalte overnaturlige fenomen. 2 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 18. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2012 Så hva regnes som naturlig i kamp mellom mennesker? Kun kropp? Høres ut som et fantasiønske om en ekstremprimitiv verden, lykke til med det. Naturlig kamp mellom mennesker må da være ren muskelkraft og/eller taktikk. Samme som de andre dyrene gjør. Fysikk og hjernekapasitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå