Gå til innhold

Program som passordbeskytter mappe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kort sagt nei - I praksis må du kryptere dataene dersom du skal ha en EFFEKTIV beskyttelse, altså en beskyttelse som ikke bare kan omgåes av en som har over middels peil på datamaskiner.

Det finnes dog mange gode løsninger for slike ting som kan settes opp til å være både enkle i bruk og mer enn rask nok.

Jeg bruker selv Truecrypt for det aller meste. Da kan du f.eks. sette opp en containerfil som alt du sitter inni av data blir kryptert. hastighet for lesing og skriving blir bare påvirket med relativt få prosent, og du må ikke pakke opp noe eller dekryptere noe på forhånd før du bruker filene. Alt det gjøres på direkten on demand. Evt. kan du bryptere en hel harddisk, eller hele OSet ditt om du så vil. Det kommer helt ann på hva behovene dine er.

Så nei, du må i praksis kryptere, men ja, det finnes gode løsninger for dette for å gjøre i praksis nesten akkurat det samme som du spør om.

-Stigma

Lenke til kommentar

Egentlig trenger jeg ikke noe mer enn at en som er datakyndig kan åpne det, bare det kreves et passord for å åpne mappa. Dvs at de som ikke er datakyndige ikke uten videre kan åpne den.

Dere nevner Truecrypt, forstår jeg det riktig at man ikke trenger å vente lenge for å bruke større filer, feks en imagefil av en dvd eller andre videofiler?

Lenke til kommentar

TrueCrypt fungerer veldig bra. Det eneste problemet med TrueCrypt er at bakmennene er anonyme, og kildekoden har ikke blitt fullstendig gjennomgått av andre. Dermed kan man ikke sikkert si at det ikke finnes bakdører, men siden du sier at du egentlig ikke trenger kryptering så har det ingenting å si for deg. Det er lett å bruke, og meget sikkert om man benytter en god nøkkel. Bare ikke glem nøkkelen, for da har du et problem...

Som nevnt over, reduseres ikke ytelsen nevneverdig. Du vil neppe merke noen stor praktisk forskjell i forhold til ukrypterte data.

Lenke til kommentar

Egentlig trenger jeg ikke noe mer enn at en som er datakyndig kan åpne det, bare det kreves et passord for å åpne mappa. Dvs at de som ikke er datakyndige ikke uten videre kan åpne den.

Dere nevner Truecrypt, forstår jeg det riktig at man ikke trenger å vente lenge for å bruke større filer, feks en imagefil av en dvd eller andre videofiler?

Nei, alt krypteres og dekrypteres on-the-fly. Det tar dermed ikke noe spesielt lengre tid å åpne et stort image file eller HD film for eksempel. Hvilken ytelsesreduksjon i maksimal lese og skrivehastighet du får som følge av krypteringen avhenger av hvilken kryptering du bruker, og også om CPUen du bruker har god støtte for å akselerere krypteringsoppgaver, men vi snakker gjerne om 5-20% lavere ytelse i forhold til ingen kryptering med et typisk oppsett. Det er ikke veldig betydelig med andre ord.

-Stigma

Lenke til kommentar

Takker for gode råd. Men jeg glemte en vesentlig ting, det er snakk om en ekstern harddisk. Vil TrueCrypt fungere? Dvs kan den kryptere kun èn mappe på disken, og man kan "åpne" denne på hvilken som helst datamaskin så lenge man har passordet?

Endret av Broseen
Lenke til kommentar

Du lager en fil som monteres slik at den brukes som en egen partisjon når den er i bruk og ellers bare er en fil som ikke gir noen fornuftig informasjon. Dersom du ønsker å montere filen på en maskin som ikke har TrueCrypt installert, må du legge med TrueCrypt på disken

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...