Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Enkelte USB-porter slutter å virke

Anbefalte innlegg

Hei

Kjøpte en PC gjennom NetShop for omtrent et år siden nå, og har de siste par månedene hatt problemer med noen av USB-inngangene som er plassert på baksiden av maskinen.

Jeg bruker et Razer BlackWidow Ultimate-tastatur, med datamusen koblet inn i tastaturet, og videre gjennom tastaturets to USB-kabler inn i maskinen. Fra tid til annen vil alle USB-inngangene på baksiden av maskinen slutte å virke, og det eneste som kan fikse problemet er å restarte hele maskinen. Selv da er det ingen garanti for at det varer, de kan igjen slutte å virke like etter. En gang fikk jeg en Error 43, men det er ingen nye drivers eller lignende for tastaturet.

Det merkelige er at jeg også har en USB-inngang plassert på forsiden av dataen, som jeg for tiden bruker til en dings som gjør at jeg kan koble meg på trådløst nett. Denne virker alltid, selv om de bak slutter å virke.

Jeg aner ikke når dette problemet først oppstod. Så vidt jeg husker gjorde jeg ikke noe spesielt før det hele skjedde. Jeg vet at tastaturet har den siste driveren.

Rig:

Intel Core i3-2120 CPU @ 3.30GHz

4GB Ram

64-bit Windows 7 Home Premium Service Pack 1

NVIDIA GeForce GTX 550 Ti

Håper virkelig at noen kan hjelpe meg. Dette kan skje når som helst, totalt uavhengig av hva jeg holder på med. Mens jeg leser artikler, redigerer på en wiki, ser på serier, spiller, når som helst. Om du trenger mer informasjon, si gjerne ifra. Jeg er ikke så flink teknisk, så husk det om du spør etter informasjon som gjerne er litt vanskelig å finne frem til.

-K

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det er mulig det er USB kontrolleren som er i ferd med å dø (eller har en dårlig kontakt evt. dog dette skjer mer vanlig på bærbare maskiner enn stasjonære). En enkelt skadet/halvdefekt USB kontroller kan påvirke flere porter, men den du har sansynligvis minst 2 USB kontrollere på maskinen totalt, så det er fullt mulig at den som er koblet til fremsiden av maskinen kommer fra en helt annen kontroller.

Jeg har en idè om hva du kan prøve ihvertfall, om du gidder å feilsøke litt grundig.

Først ville jeg foreslå at du testet om dette var en hardware feil eller en software feil. Du kan laste ned Ubuntu live og brenne det til en CD (eller en bootbar minnepenn). Denne kan du da starte Ubuntu fra uten noen installasjon eller at det endrer noe på maskinen. Det er forøvrig helt gratis og lovlig om du ikke er kjennt med Ubuntu/linux.

Fordelen med dette er at når du er bootet opp med Ubuntu så fjerner du i praksis alle mulige problemer som involverer feil i windows eller i drivere osv. så hvis problemet fremdeles oppstår da så er det 99,9% sikker et hardware problem - og om det er et hardware problem så er det sansynligvis ikke noe du kan rette opp i selv utenom å bruke evt. reklamasjonsrett (5år) eller garanti (Xår, typisk 1-3) på den defekte delen.

Selv om du evt. ikke er kjennt med Ubuntu så vil det være enkelt nok å bruke det til internett-bruk, så forhåentligvis kan du bruke det i lang nok tid til at du får enten bekreftet at feilen skjer der også - eller du ikke får feilen på såpass lang periode at du mener det er rimelig å konkludere at feilen må ligge i softwaren et sted.

Håper dette hjelper deg av gårde på feilsøkingen.

PS: Hvis det er for mye stress med å evt. reklamere på hovedkortet bare for et slikt relativt lite problem så koster det ikke mye å kjøpe seg en USB hub slik at du kan utvide anntal kontakter du har tilgjengelig på den utgangen som faktisk fungerer bra. Disse vil da dele båndbredden, men det er typisk bare en begrensning dersom du skal koble inn flere eksterne harddisker og kopiere fra/til dem samtidig.

-Stigma

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker Ubuntu på den bærbare maskinen min, så jeg kan jo prøve dette. Kan prøve å bruke det i en ukes tid, og se om det er OS som gjør at USB-utgangene ikke funker.

Det var forøvrig en kompis som hjalp meg å velge ut delene for maskinen, som så ble satt sammen av netshop og sendt til meg. Dette har vel ikke noe å si når det kommer til reklamasjonsrett/garanti?

Takker for tips, satser på at det funker! Om det viser seg å være maskinen og ikke bare en feil i programvaren på maskinen ender jeg nok opp med å kjøpe en hub.

Lenke til kommentar

Det vil ikke påvirke reklamasjonsretten nei. Garantitiden kan variere litt avhengig av om maskinen ble kjøpt som en helhet og denslags, men du vil alltid være dekket - spesiellt av reklamasjonsretten. Du vil ha muligheten til å reklamere dersom du føler det blir nødvendig, men du bør selvfølgleig rimelig påvise at feilen er i hardwaren før evt. retur (og sende med en god forklaring på nettop hva som er feil og hvordan dette utarter seg).

-Stigma

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...