Gå til innhold

Vannskuter og registrering som båt klasse C

Anbefalte innlegg

Hei, jeg og min far vurderer å anskaffe en vannskuter til neste år, men hører at det er nye regler osv. Vi tenker å skaffe oss fra Estland og må dermed importere og registrere, da lurer vi på om det går an å registrere som båt klasse C slik vi har sett mange gjort før, noe som gjør at du ikke kan få bot for kjøring. Går det fremdeles an? Må man kjøpe i Norge?

Nå snakker jeg om vannskuter med plass for 2 og bagasjeplass noe som er pålagt for registrering som båt klasse C.

Håper på gode svar.

-The Airborn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruks-klasse båter/skuter er godkjent i er noe du ikke kan omgjøre selv, klassifisering er et CE krav og du må bruke en autorisert person til dette .

Estland er medlem av EU så båter/skutere fra der skal være ce-merket i henhold til lovverket hvis ikke har produsenten ikke lov til og selge skuterne, hvis du får en til å gi skuteren en annen bruks-klasse har den personen i utgangspunktet gjort noe han ikke burde gjøre.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hvilken bruksklasse et vannskuter har må du nesten lese spesifikasjonene til hver enkel produsent, men er skuteren under 2.5 meter er det ingen krav til klasse/CE-merking.

Edit: vannskutere har egen definisjon så de er og regne med som et fritidsfartøy/farekost.

q)Vannscooter: En farkost med skroglengde mindre enn 4 meter, utstyrt med innenbords forbrenningsmotor som driver et vannjetaggregat som hovedfremdriftsmiddel, og som er konstruert for å bli betjent av en eller flere personer som sitter, står eller kneler på, fremfor i, skroget.
Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...