tom waits for alice Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Ingen taper noe og jeg klarer bare ikke bry meg slik det virker som dere gjør. Er du sikker på at ingen taper noe? Sorry men jeg er nok ikke så speider fornuftig og pliktoppfyllende og flinke samfunnsborgere som dere er gitt Det kommer med alderen. Den som ingen har å forsørge, er ikke så opptatt av inntekt, og den som aldri har tapt noe, bryr seg ikke så mye om andre taper. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, om du har noen å forsørge eller om du blir forsørget, ei heller om du har risikert noe og tapt. Du må gjerne si fra om jeg tar feil. Kanskje mener du alvorlig at ingen taper på dette, eller kanskje du bare ikke bryr deg...? Geir 4 Lenke til kommentar
Theoneask Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Korleis skal ein tilpasse seg til dagens forbrukarar som rett og slett ikkje bryr seg om dei bryter lova? (for å bruke dine egne ord) Vil gode tenester og økt tilgang til innhold vere nok? Vil dei måtte sette ned prisane? 1 Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 (endret) Korleis skal ein tilpasse seg til dagens forbrukarar som rett og slett ikkje bryr seg om dei bryter lova? (for å bruke dine egne ord) Vil gode tenester og økt tilgang til innhold vere nok? Vil dei måtte sette ned prisane? Hvis alle du kjenner bryter loven, og loven kan brytes ved å foreta et par museklikk på PC'en, da er ikke loven verdt noenting. Ingen respekterer loven, så hvorfor skulle du? Tjenester som gjør det enklere å laste ned lovlig enn å laste ned ulovlig er løsningen. Spotify er ny fin slik løsning. Men absolutt, musikkindustrien må nok innse at markedet for å selge kopier av lyd er døende pga. den digitale revolusjonen. Endret 24. juli 2012 av Aporia Qualia Lenke til kommentar
Theoneask Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 (endret) Ingen respekterer dagens lovverk, men det er naivt å tru at det ikkje vil bli strengare her til lands også. Kva skjer den dagen det blir strengare regler knytt til nedlasting? Kva skjer den dagen dld blir innført? Kva skjer den dagen folk begynner å motta bøter for å laste ned enkelt filmer? Spotify er supert ja, og det finst jo tenester som dekker både tv-serier og film, dei er berre ikkje særlig store her heime enda. Endret 24. juli 2012 av Theoneask Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 (endret) Er du sikker på at ingen taper noe? Ikke direkte i så fall. Produktet ligger jo bare der rett foran meg, det er ingen forskjell om jeg velger å laste det ned eller ikke, og da gjør jeg det. Det ligger der tilgjengelig uansett. Det kommer med alderen. Den som ingen har å forsørge, er ikke så opptatt av inntekt, og den som aldri har tapt noe, bryr seg ikke så mye om andre taper. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, om du har noen å forsørge eller om du blir forsørget, ei heller om du har risikert noe og tapt. Du må gjerne si fra om jeg tar feil. Kanskje mener du alvorlig at ingen taper på dette, eller kanskje du bare ikke bryr deg...? Geir Jeg er ikke så nøye med penger og sløser rundt meg på det jeg vil ha og tar det jeg kan ta gratis, selv om det blir sett på som tyveri. Jeg har mer innstillingen å leve livet her og nå og benytte seg av de godene man kan. Men i din tolkning av hva slags person jeg er så vil jeg si du treffer spikeren overraskende godt. Jeg har vært bortskjemt hele livet og alltid fått foreldre til å hjelpe meg ut av kriser som jeg havner i titt og ofte. Endret 24. juli 2012 av RawNorway Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Kom ikke som noen overraskelse . 2 Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Jeg vil si at piratkopiering ikke er stjeling, det er snylting. Det er en variant av http://en.wikipedia....e_rider_problem. Mtp på digitaliseringen så er det kanskje mer hensiktsmessig å omtale det som en tjeneste enn et produkt, siden et produkt vanligvis innebærer en viss begrensning i antall eller som oftest innebærer en fysisk produksjon/tilgang. Bruker det uansett om hverandre. Derfor: Hvor du benytter deg av en tjeneste som du ikke betaler for, problemet er at den tjenesten må finansieres av noen og det er de som faktisk betaler for tjenesten som finansierer den. Så det er ikke gratis, det koster, men det koster for de som faktisk betaler for tjenesten. Ditt bidrag i den kostnaden er kanskje minimalt, men summen av alle free-riders i denne typen tjenester (virtuelle medier) er at prisen blir de facto høyere for alle andre. Enten det eller så må de som produserer tjenesten ta tapet selv, hvis tjenesten går i minus. Så hvorfor man betaler? Fordi 1. man ønsker å betale for en tjeneste andre yter, det gjelder også for summen av flere tjenester (som samarbeidsprodukter er), fordi 2. man ønsker å se flere tjenester fra samme menneskene i fremtiden fordi man var fornøyd med tjenesten.Nr. 3 er gjerne at tilbudet er tilrettelagt, det er kjempeenkelt å kjøpe spill på steam og derfor er det stor pågang der, det samme kan man si om musikktjenester som spotify. Det kan også være noe i 4. at man får et mer fullverdig produkt når man betaler for seg. Jeg betaler for enkelte tjenester, andre tjenester er jeg freerider på enten fordi det er utenfor min økonomiske kapasitet eller fordi tilbudet har såpass store begrensninger at jeg stort sett blir "tvunget" til å være freerider (ikke tilgang på amerikansk nettserier for eksempel). I sum: Ingenting er gratis. Ved å laste ned er du en snylter og i effekt en kostnad på enten de som benytter seg av tjenesten ved å betale for seg eller de som tilbyr tjenesten (som oftest begge), selv om ditt individuelle bidrag til den totale kostnaden er svært begrenset. 3 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Ingen taper noe og jeg klarer bare ikke bry meg slik det virker som dere gjør. Hadde du sett på film og lytta til musikk om piratkopiering ikkje eksisterte? Eller hadde du kutta ut alt, sidan du måtte betalt for det? 1 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 Nei hadde jeg måtte betalt så hadde jeg gjort det. Men siden jeg slipper så griper jeg den sjansen uten problemer. . Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Med andre ord så taper artist og heile produksjonskjeda på at du lastar ned musikk og filmar. Hadde du ikkje hatt tilgang til det på nett så hadde du kjøpt det. Korleis kan ein då påstå at dei ikkje blir påført tap? Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 Fordi det allerede ligger der ute til nedlastning nå. Og om jeg laster ned eller ei vil ikke ha noe å si ikke sant. 1 Lenke til kommentar
Holyashell Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Blinker store lamper hos meg her, men det får gå. Svar meg på følgende. Du har valget mellom to epler. Det ene eplet må du betale kjøpmannen en femkrone for å få. Det andre kan du plukke fra epletreet foran butikken. Mener du at mindre inntekt til kjøpmannen ikke vil påvirke hans økonomi? Er det ingen forskjell for kjøpmannen hvilket eple du velger? 2 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 Jeg ser heller på det sånn at eplemannen ikke merker noe fra eller til. Han verken vinner eller taper på at jeg plukker gratis eple fra et tre istedet. Lenke til kommentar
Holyashell Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Du sa for litt siden at du ville betalt dersom du måtte, det kan ikke bety annet enn at kjøpmannen mister et salg. Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 men det kan også være at jeg ikke hadde villet kjøpe eple om jeg måtte betale. Hadde jeg vært sulten eller hadde veldig lyst å så hadde jeg kjøpt, men siden eplet er gratis så hvorfor ikke spise det liksom.. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Jeg ser heller på det sånn at eplemannen ikke merker noe fra eller til. Han verken vinner eller taper på at jeg plukker gratis eple fra et tre istedet. Se det mer som at du slår deg ned i en park som flere har brukt masse tid på å arbeide på, de andre som er i parken betaler for å kunne benytte seg av den, men det gjør ikke du. De får ikke betalt for arbeidet sitt og hvis det er nok mennesker som gjør det vil arbeidet i seg selv lide og parktilbudet som de andre har betalt for vil bli dårligere og kanskje til og med opphøre. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Fordi det allerede ligger der ute til nedlastning nå. Og om jeg laster ned eller ei vil ikke ha noe å si ikke sant. Jo, fordi alternativet er at du kjøper dei. Det er tapt inntekt. Akkurat som å parkere ulovleg. Då tapar parkeringsselskapet inntekt, sjølv om det er plass til alle andre som har behov. Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 Blir vel litt på samme måte som at dere her går på McDonalds og lignende og spiser mat der dyra har hatt ett ganske kjipt liv og møter en tidlig og eller smertefull død og dere indirekte støtter dette. Ingen dyr dør direkte pga dere, men et dyr må jo ha dødd for at den skal havne på tallerken din. Tror dere burde skifte pære på glorien deres snart gutter..Syns ikke glorien deres lyser så jævlig sterkt heller at det gjør noe for å si det sånn. 2 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 Ja? Er dere enig eller uenig? Dere ble plutselig så stille, har dere gått for å sjekke om englevingene deres satt på feil vei eller? Engleguttene til mamma... Lenke til kommentar
Theoneask Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Det er vel heller det faktum at du samanlikner personer som eter kjøtt med folk som stjeler produkt frå andre som lamslår dei som deltar aktivt i tråden. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå