Gå til innhold

Dødsstraff har ingen hensikt.


Anbefalte innlegg

Folk som er for dødstraff har ikke mye hjernekapasitet, pardon my french.

Ser de ikke den logiske bristen?

 

Man kan ikke være 100% sikker hver eneste gang en dødstraff blir gitt. Man blir ikke kvitt menneskelige feil.

Så.. Hvis man da tar livet av kun en uskyldig mann, så er hele konseptet med dødstraff i mot seg selv.

 

NEI til dødstraff.

 

JA til rehabilitering.

 

For åpenlyst "onde" mennesker, kast de i en celle resten livet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den dagen han slipper ut (altså 100% fri, ingen overvåkning) er den dagen han blir skutt og drept av en slektning eller venn av en av dødsofrene.

DERFOR blir han innestengt resten av livet. Ikke bare for vår sikkerhet, men for hans egen.

 

Så mye for ditt elskede "rettssystem" altså.

 

Men forsåvidt enig. Alle mordere burde blitt drept av venner/famile av offer.

 

Neida, rettsystemet beskytter ham ved å straffe enhver morder, inkludert de som vil drepe ham. Men de kan ikke beskytte ham FØR noen dreper ham, det er vanskelig i denne dimensjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pøh, du trenger hverken bil, PC eller leilighet. Åpenbar luksus! Ut på gata med deg!

Ikke for å overleve, nei. Men for å ha det bra; jo.

Å, så du har endret mening, nå? Plutselig er det ikke luksus å ha det bra?

Nei jeg har ikke det, eplekjekken... Det er luxusvarer vi fint klarer oss uten! Menneskeheten har klart seg uten i millioner av år.

 

Jeg sa ikke at "leilighet" var luksus, så du trenger ikke være hovmodig å be meg komme meg ut på gata!

 

 

Alt som får deg til å føle deg bra, utenom det mest nødvendige; mat, drikke, og husrom, er luksusvarer.

 

Vi er ikke vant til å tenke på det som luksus da vi lever i et overflodssamfunn, men det er luksus!

Lenke til kommentar

Alt som får deg til å føle deg bra, utenom det mest nødvendige; mat, drikke, og husrom, er luksusvarer.

 

Det hjelper jo lite å ha alle ting her i verden når man må oppholde seg innenfor fengselet, ikke kan gå ut når man vil, gjøre det man vil(lovlig selvsagt) og treffe de man vil. Luksusvarere kommer langt nede på listen over hva som får mennesker til å føle seg bra.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Alt som får deg til å føle deg bra, utenom det mest nødvendige; mat, drikke, og husrom, er luksusvarer.

 

Det hjelper jo lite å ha alle ting her i verden når man må oppholde seg innenfor fengselet, ikke kan gå ut når man vil, gjøre det man vil(lovlig selvsagt) og treffe de man vil. Luksusvarere kommer langt nede på listen over hva som får mennesker til å føle seg bra.

Okei. Du har jo et meget godt poeng. Men IKKE GI HAM INTERNETT! Og for all del få en slutt på brevskrivinga hans til andre høyreekstreme... Han burde ikke få lov til å sende eller motta mail! :)

Lenke til kommentar

Okei. Du har jo et meget godt poeng. Men IKKE GI HAM INTERNETT! Og for all del få en slutt på brevskrivinga hans til andre høyreekstreme... Han burde ikke få lov til å sende eller motta mail! :)

 

Jeg skjønner eller ikke hvorfor han skal få lov til å kommunisere med sine "tilhengere". Såvidt jeg har skjønt blir alt lest igjennom før det blir godkjent av myndighetene, så han kan ikke skrive hva han vil, oppfordre til drap osv.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke luksus.

Jo det er luksus.

 

Har du aldri lært om situasjonsbestemt syntaks?

Nei? Er luksus situasjonsbestemt?

 

I Norge er bil nr. 2 luksus, ikke bil nr. 1. Restaurantbesøk er luksus, ikke biff til middag hjemme.

I Norge blir det ikke "sett på som luksus", grunnen er at vi er et velstående land, og de fleste omgir seg med så mye som i ytterste konsekvens kan kalles luksus, dermed så har vi sånne som deg som utvider begrepet til noe annet, noe som er ENDA mer luksus... Hvis det var vanlig å ha to biler; en arbeidsbil, og en til fritid, så ville det ikke vært luksus med to biler, men kanskje man måtte opp i tre fire biler.

 

Greit nok om man definerer luksus til: "Det beste av det beste"... Men helhetlig sett, om man tar med hele kloden med i beregningen, så er flatskjerm en luksusvare. Ja, det er billig forbrukerelektronikk her i Norge, men det er en type "luksus" man har klart seg uten i mange millioner år.

 

Okei. Du har jo et meget godt poeng. Men IKKE GI HAM INTERNETT! Og for all del få en slutt på brevskrivinga hans til andre høyreekstreme... Han burde ikke få lov til å sende eller motta mail! :)

 

Jeg skjønner eller ikke hvorfor han skal få lov til å kommunisere med sine "tilhengere". Såvidt jeg har skjønt blir alt lest igjennom før det blir godkjent av myndighetene, så han kan ikke skrive hva han vil, oppfordre til drap osv.

Ja, i alle fall enda godt de går igjennom det. Men likevel er det litt skremmende.
Lenke til kommentar

Nettopp derfor er det situasjonsbestemt! Luksus er noe helt forskjellig i Norge og i fattigere land.

Ja, greit. Kan være enig med deg i det.

 

Men jeg ser ikke helt nødvendigheten av at en massemorder her til lands skal ha det bedre enn snille og gode mennesker i fattige land... =)

 

Det han får gratis av saker og ting, det har han jo ikke kjøpt selv, men han får det av staten, som igjen bruker våre skattepenger.

 

Det eneste de burde fått var ei glattcelle og litt vann og brød. :)

Har man hatt det en liten stund, så vil man se på alt det andre som luksus. Det er jeg overbevist om!

 

 

Slik jeg ser det så fortjener Breivik å kjede seg resten av livet.

Lenke til kommentar

Sånn jeg ser på det så er det to forskjellige betydninger av "straff". Den ene er oversatt til engelsk som "punishment" og er ren og skjær hevn.

Den andre er oversatt "discipline" (omtrent) og er det vi på godt norsk/sosialfag kaller individprevensjon, og er det vi i Norge bruker som grunnlaget for fengselsstraff.

 

Du ønsker Punishment, og det er det faktisk ikke rom for i vårt rettsvesen.

Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn jeg ser på det så er det to forskjellige betydninger av "straff". Den ene er oversatt til engelsk som "punishment" og er ren og skjær hevn.

Den andre er oversatt "discipline" (omtrent) og er det vi på godt norsk/sosialfag kaller individprevensjon, og er det vi i Norge bruker som grunnlaget for fengselsstraff.

 

Du ønsker Punishment, og det er det faktisk ikke rom for i vårt rettsvesen.

Ja... Trenger ingen individprevensjon når det gjelder Breivik.

Han fortjener straff i form av punishment!

 

Nå mener jeg det om massemordere, men ikke om innsatte generelt.

 

Jeg er veldig for rehabilitering. Men rehab uten TV går selvsagt meget fint.

Å kjede seg er faktisk sunt... Da får han tid til å tenke igjennom det gale han har gjort.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...