Gå til innhold

Dødsstraff har ingen hensikt.


Anbefalte innlegg

De drapsmenn og voldtektsmenn som sitter i fengsel, de har vel ikke gjort seg fortjent til luxus; betalt av oss?

 

Når det gjelder luxus:

"Det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet..."

 

De har ikke luksus, spørsmålet er dermed ikke gyldig.

 

Strøk det jeg er enig i.

 

Har du noen kilder på at jo bedre forhold desto mindre forbrytelser?

Har du noen kilde på at det noensinne vil lønne seg for oss borgere å betale flatskjerm, pc, treningsutstyr, god mat, et cetera til Breivik? :)

 

Ja, Norge. Jeg har også lagt fram kilde på at hardere straffer fører til mer brutale forbrytere.

 

Nei.

Endret av trra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De drapsmenn og voldtektsmenn som sitter i fengsel, de har vel ikke gjort seg fortjent til luxus; betalt av oss?

 

Når det gjelder luxus:

"Det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet..."

 

De har ikke luksus, spørsmålet er dermed ikke gyldig.

 

Strøk det jeg er enig i.

Jo, de har luksus. Flatskjerm er luksusvare. PC er luksusvare.

Du kan jo prøve å fortelle det til noen fattige i India: Flatskjerm det er ikke luksus..

Og alt det andre han får av for eksempel god mat: hver dag.

Så mye godteri han selv måtte ønske, og så videre.

 

 

Har du noen kilder på at jo bedre forhold desto mindre forbrytelser?

Har du noen kilde på at det noensinne vil lønne seg for oss borgere å betale flatskjerm, pc, treningsutstyr, god mat, et cetera til Breivik? :)

 

Ja, Norge. Jeg har også lagt fram kilde på at hardere straffer fører til mer brutale forbrytere.

 

Nei.

Det første. Veldig greit.. Jeg stoler på påstanden og trenger ikke kilde. Så OK.

Bra du er realistisk nok til å svare nei på det siste spørsmålet mitt og ikke snor deg unna. :)

 

Jeg syntes det er galt at staten bruker våre skattepenger, på massemordere... Det burde vært ett skille.

En morder, ja greit, han kan få flatskjerm, ei koselig celle et cetera. Men massemordere, kan få en liten celle, og være isolert resten av livet sitt. Hva trenger han ellers for å overleve? Flatskjerm? Nei...

Han kunne klart seg med en penn og papirblokker, til å skrive, tegne etc. Det kunna han ha holdt med på resten av livet. DET ville vært avskrekkende for andre som tenker i samme baner som breivik det.

 

Dødsstraff er uansett selvmotsigelde. Død, og så straff... Døden er INGEN straff!!

Dør man blir man satt fri. Så dødsstraff er den dummeste formen for straff, hvis man ikke snakker om å drepe familiemedlemmer, venner og kjente da, for da får man jo straffet vedkommende meget hardt... Men det faller på sin egen urimelighet. Så NEI til dødsstraff fra min side. Og NEI til at massemordere skal kunne ha det godt i fengselet... Hadde til og med vært greit å bruke vanntortur på massemordere mener jeg. Og da mener jeg massemordere, og ingen annen gruppe.

Lenke til kommentar

Jo, de har luksus. Flatskjerm er luksusvare. PC er luksusvare.

Du kan jo prøve å fortelle det til noen fattige i India: Flatskjerm det er ikke luksus..

Og alt det andre han får av for eksempel god mat: hver dag.

Så mye godteri han selv måtte ønske, og så videre.

Vi bor i Norge, Pc\flatskjerm sees ikke på som luksus, spesielt ikke når man ikke kan bevege seg fritt som man vil!

 

Kilder på at ABB får ALT av mat og godteri han vil ha hadde vært kjekt.

DET ville vært avskrekkende for andre som tenker i samme baner som breivik det.

 

Hvorfor har man da kriminelle Nordmenn i fengsel i land som Kongo og Peru?

 

Det er dessuten forskjell på "hardere straffer" og "dårligere forhold i fengselet" , så jeg er neimen meg usikker på om du har rett likevel, trra

 

Man har begge deler i mange andre land, men fremdeles ikke noe mindre kriminalitet.

 

Edit : og Shruggie har gode poenger, det er forskjell på å være siktet og dømt.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Grunnen til at Breivik har fått så mange goder er rett og slett at han har vært utrolig medhjelpelig. Han svarer på alle spørsmål, han stilte opp til avhør om og om igjen i timer etter timer uten å klage. Dette betyr faktisk MYE for påtalemyndighetene, så da er det klart de er veldig villige til å gi ham goder som omtrent ikke koster noe.

 

Husk at Breivik ikke er dømt enda. Når han er dømt er saken en helt annen, og da har ikke påtalemyndighetene lenger noen grunn til å kaste TV'er etter ham.

Lenke til kommentar

Jo, de har luksus. Flatskjerm er luksusvare. PC er luksusvare.

Du kan jo prøve å fortelle det til noen fattige i India: Flatskjerm det er ikke luksus..

Og alt det andre han får av for eksempel god mat: hver dag.

Så mye godteri han selv måtte ønske, og så videre.

Vi bor i Norge, Pc\flatskjerm sees ikke på som luksus, spesielt ikke når man ikke kan bevege seg fritt som man vil!

Så du sier at PC og flatskjerm IKKE er luksusvarer? Selvsagt er det det!?

Det er jo varer vi ikke trenger for å overleve. Det lille ekstra kalles luksus.

 

Uansett: Hvorfor skal det norske folk spleise på en Flatskjerm til massemordere? Skal massedrap belønnes?

 

Kilder på at ABB får ALT av mat og godteri han vil ha hadde vært kjekt.

Får han ikke dette? Jeg har kun lest igjennom rapporten hans, den psykriatriske. I den står det at han får godteri og god mat. Favoritt var heksehyl og krokodiller. Du kan selv søke det opp med google.

 

DET ville vært avskrekkende for andre som tenker i samme baner som breivik det.

 

Hvorfor har man da kriminelle Nordmenn i fengsel i land som Kongo og Peru?

Der har du det: Breivik fortjener slike tilstander som i fengselene i Kongo eller Peru...

Jo, det ville avskrekket de aller fleste. Skjønt det finnes unntak.

 

Det er dessuten forskjell på "hardere straffer" og "dårligere forhold i fengselet" , så jeg er neimen meg usikker på om du har rett likevel, trra

 

Man har begge deler i mange andre land, men fremdeles ikke noe mindre kriminalitet.

Begge deler, ja.. En viss forskjell på det jeg mener, som mener at man burde senke kvaliteten, fjerne flatskjerm og PC.

 

Husk: Det er våre skattepenger. Jeg ønsker ikke betale for at massemorderen skal få se på en moderne TV...

Lenke til kommentar

Grunnen til at Breivik har fått så mange goder er rett og slett at han har vært utrolig medhjelpelig. Han svarer på alle spørsmål, han stilte opp til avhør om og om igjen i timer etter timer uten å klage. Dette betyr faktisk MYE for påtalemyndighetene, så da er det klart de er veldig villige til å gi ham goder som omtrent ikke koster noe.

Men man burde fjerne dem igjen etter en liten stund. Det burde være maks 3 år eller noe sånt, med luksusvarer, definert som varer man kan overleve uten.

 

Husk at Breivik ikke er dømt enda. Når han er dømt er saken en helt annen, og da har ikke påtalemyndighetene lenger noen grunn til å kaste TV'er etter ham.

Greit nok

 

Drit i Breivik. Vi diskuterer rundt dødsstraff.

For min del er den debatten ferdig, i og med at det ikke er noe som heter dødsstraff, bare dødsbefrielse i denne sammenhengen.
Lenke til kommentar

Vent litt, definerer du luksusvarer som ting du overlever uten? Wow, du må ha mye luksus i livet ditt. Alt du egentlig trenger er jo kneippbrød og vann.

 

Så sant han dømmes tilregnelig. Hvis ikke blir det luksus. De gale skal ha det godt.

 

Vel, de burde vel ha en del "luksusmedisiner". Du vet, de som ikke er livreddende?

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Vent litt, definerer du luksusvarer som ting du overlever uten?

Det var det jeg sa.

 

Wow, du må ha mye luksus i livet ditt.

Ikke mye nei... Jeg har ikke annet enn to moderne PCer og en stor TV og en bil.

Resten er grunnleggende ting: seng og sove i, tak over hodet og fire vegger, (som jeg leier, og ikke eier selv)

 

Alt du egentlig trenger er jo kneippbrød og vann.

Hvis man bare lever på kneippbrød og vann, så vil man dø av underernæring.

Alt jeg trenger, er tak over hodet, for å overleve vinterkulda her i Norge, ei seng å sove godt i, men egentlig er også senga mi ei luksusvare. Man kan fint sove på gulvet og ligge på et teppe eller noe sånt.

 

Så sant han dømmes tilregnelig. Hvis ikke blir det luksus. De gale skal ha det godt.

 

Vel, de burde vel ha en del "luksusmedisiner". Du vet, de som ikke er livreddende?

Medisiner kan ikke være luksus, da disse er noe man MÅ ha for å kunne fungere normalt, eller tilnærmet normalt, eller i værste fall overlevelse....

Lenke til kommentar

Så sant han dømmes tilregnelig. Hvis ikke blir det luksus. De gale skal ha det godt.

 

Vel, de burde vel ha en del "luksusmedisiner". Du vet, de som ikke er livreddende?

Det var ikke det jeg siktet til. Heller en fin stue med stor tv. Du vet, en slik de viste frem i fengselsprogrammet på nrk.

 

Men jeg mener faktisk at de gale skal ha det godt, selv om jeg også synes det er paradoksalt. Om ABB blir dømt utilregnelig vil det likevel kunne oppfattes som den største straff for ham personlig.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

1. TV er ikke luksus. Det var luksus på begynnelsen av 50-tallet, mens det i dag er superbillig forbrukerelektronikk som du får kastet etter deg. Madrassene som innsatte sover på koster mer enn "flatskjermen". Det samme gjelder PC.

 

2. Å sammenligne standarden i norske fengsler med forholdene til fattige i land som India er latterlig. Fattige i India sulter. Betyr det at vi må sulte norske forbrytere for at standarden ikke skal overgå India?

 

3. Det er mistenkelig at enkelte er så opptatt av å nekte fanger et normalt tidsfordriv. Hva er egentlig motivet? Når noen er intenst opptatt av at andre skal det ubehagelig, ringer alarmklokkene hos meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

3. Det er mistenkelig at enkelte er så opptatt av å nekte fanger et normalt tidsfordriv. Hva er egentlig motivet? Når noen er intenst opptatt av at andre skal det ubehagelig, ringer alarmklokkene hos meg.

 

Hevn, smerteoverføring, pinsel.

 

Alt det som "humanister" påpeker de ikke er for. Men som allikevel er en del av fengselet.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hva vi får ut av å drepe folk, som vi ikke kan få ved å gjøre andre ting. Unntatt om det er en liv og død situasjon. F.eks. hadde noen klart å kverke ABB straks han begynte å skyte rundt seg, så hadde det vært svært nyttig. Selv der kan jeg se for meg at han kunne tas ned og uskadeliggjøres uten å drepes, men om liv står på spill, så er det livet til de som først truer andres liv som bør vurderes minst.

 

Vi har fortsatt relativt gode forhold her i Norge, når det gjelder lovløshet. Om vi ønsker å forbedre oss, så er det ikke land som USA vi bør se til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dreper du veldig mange må du være syk og får i praksis livstid.
Spørsmålet er hva du mener med livstid. Livet ut eller 21 år ? Arnfinn Nesset ble helt løslatt i 2004. Han ble i 1983 dømt til 21 års fengsel, men satt bare inne i 12 år. Resten var åpen soning. Han ble dømt for 22 drap, men skal ha tilstått mange flere!
Etter det jeg leste på wikipedia var ikke den saken helt vanntett og da synes jeg ikke man burde stenge inn folk på livstid. Med livstid mener jeg altså den straffen jeg tror ABB vil få, tvangsinnleggelse og medisinering, resten av livet.

 

For å følge opp tidligere utsagn med at hvis man dreper mange nok får man i praksis livstid:

 

www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Justispolitikere---Breivik-vil-aldri-slippe-ut-6954251.html

Lenke til kommentar

Den dagen han slipper ut (altså 100% fri, ingen overvåkning) er den dagen han blir skutt og drept av en slektning eller venn av en av dødsofrene.

DERFOR blir han innestengt resten av livet. Ikke bare for vår sikkerhet, men for hans egen.

 

Så mye for ditt elskede "rettssystem" altså.

 

Men forsåvidt enig. Alle mordere burde blitt drept av venner/famile av offer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...