Gjest medlem-82119 Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Var før ganske positiv til Huawei og syntes man fikk mye telefon for pengene. Det at man ikke fikk markedets råeste telefon var greit når man ikke betalte mer enn man gjorde. Har lest litt om at menyer er dårlig oversatt, mangel på støtte for norske spesialtegn som æ, ø, å osv men tenk at det ordner seg med oppdateringer og å legge i nytt tastatur. Lekte meg litt med en U9000, og det positive inntrykket sank fort. Først så jeg en litt pussig løsning med to kontakter (lading og data) ved siden av hverandre. Bruk av menyer var en pussig opplevelse, men overraskende mange steder man måtte gjette litt hva man skulle gjøre. "Fil-nettleser" er morsomt første gangen, "Roter DUT i henhold til X-, Y- og Z-akse, respektivt" krever litt mer grubling og etter kort tid tar man seg i å irritere seg over forbløffende mange dårlige og håpløse oversettelser. Folk som har brukt den mer klager over en salig miks av norsk, enkgelsk og kinesiske(!) tegn i menyene. Fikk melding om oppdatering, men ikke mulig via OTA. Tok turen innom Huawei sine nettsider, og...vel: http://www.huawei.com/en/ Skillet mellom Operators, Enterprises, og Consumers gir endel usikkerhet om hvor ting ligger men ok. Selv om software finnes både hos Operators og Consumers, så forsøker man Consumers. Der møter man en kryptisk liste med software man ikke aner hvordan skal brukes eller hvilken telefon det er ment for. Ingen pc programvare, og all software er knyttet til spsifikk telefon. Man graver seg dypere ned i siden og finner telefonen man har og ser da at en zip fil inneholder et oppdateringsprogram som skal overføre en fil pakket med 7-zip inn i telefonen. Det medfølger en pdf fil med ganske uforståelig innhold, men man må ha lit erfaring for å skjønn at oppdateringsfilen som er nevnt i manualen kun er et eksempel og ikke faktisk filnavn. Så ser man at listen med oppdateringer gjelder ulike versjoner, og at man selv er ansvarlig for å oppdatere telefon til versjon som støttes av den operatør man bruker. Så lurer man litt, fordi det ligger et svar på nettet fra huawei om at telefonen ikke vil bli oppdatert. Forrvirrende, spesielt siden det ikke fremgår tydelig hvilken versjon man oppdaterer til. Her er infoen: http://huaweidevice.no/blogg/ Når det kommer til U9000 har vi dessverre fått beskjed om at denne telefonen ikke vil kunne oppdateres til Android 2.3 grunnet begrensninger i maskinvaren. Vi snakker altså om en modell som ikke takler å kjøre 2.3 grunnet begrensninger i maskinvaren. Javal. Hva ligger da på nettsiden, og hva gjelder den oppdateringen man får beskjed om finnes? Mystisk. Litt under leser man videre: Den siste tiden har flere print- og nettmedier plukket opp nyheten om vårt nye flaggskip Huawei Nero U9000. Flaggskipet fra midten av 2011 takler altså ikke android 2.3. Ikke betryggende. Jeg må si at mitt positive inntrykk av Huawei sank ned mot null etter siste dagers opplevelser, og det er ihvertfall ikke noe som det frister å kjøpe. Del gjerne deres erfaringer rundt oversettelser, oppdateringer og bruk. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Som med absolutt alle andre android-telefoner så lønner det seg å ta turen innom xda-forums og lese litt. http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=1292 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Mulig, men det bedrer ikke inntryket av Huawei for min del ihvertfall. xda-forums er nok ikke første stopp for de som kjøper Huaweier, flertallet tar nok turen innom Huaweis sider og forsøker å finne svar der. Ja, den er billig, og ja man kan sikkert roote og tukle med den men inntrykket mitt er at de ligger laaaaaaaangt etter samsung, htc, lg, sony osv og selv om de er billige så har konkurentene også billige telefoner nå som gir et bedre intrykk. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Er tilbøyelig til å være enig med trådstarter når det gjelder Huawei og deres service&support på webben, den er mild sagt e-l-e-n-d-i-g... Kjøpte selv en Huawei 3G-ruter, uten binding mot teleselskap. Funksjonalitet og boksen i seg selv virket grei. Alt vel så langt. Utfordringene oppstod når jeg fant noen bugs. Jeg søkte etter info & FW men Huawei hadde knapt nok info om boksen og ikke fant jeg FW heller. Forumsidene (forum.huawei.com) er en vits, veldig lite info å finne, stort sett bare frustrerte brukere som etterspør hjelp eller SW/FW uten å få hjelp/svar. Huaweis websider (huawei.com, huaweidevices.com) er stort sett på engelsk men kinesiske tegn har lurt seg inn her og der likevel. Vurderte mobil fra Huawei selv tidligere men så lenge totalpakken (mobil+SW/FW+support) er så dårlig er det en produsent som jeg styrer unna. Apropos, skulle ønske at journalister som tester ut nye produkter også fokuserer på økosystemet rundt selve enheten. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Ja, nemlig. Helt enig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå