Gå til innhold

Vi er afrikanske aper, hvorfor er det vanskelig å forstå for noen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har lest att en del europeere trudde aper var en annen menneske art når de først kom over dem. Om ikke det bare er en myte da.

 

Man kan si at "mennesket er Hominoider akkurat slik som halvaper og ekte aper", men hvis du sier "mennesket er aper" og du har en zoolog, antropaleontolog eller biolog blant publikum er det en viss sannsynlighet for at denne blir furten.

I følge den store norske leksikon så er mennesker "ekte aper". Men jeg har ikke noe mer relevant faglitteratur å slå opp i for å se om det samme blir sakt der.

 

Og jeg stoler på at Darwin, som tross alt var den han var, visste hva han snakket om da han kom frem til at vi er afrikanske aper. Noe som står like fullt fast i dag som den gangen.

Evolusjons teorien har forandret seg en del siden Darwins tid. Grunn prinsippene er de samme, men de har blitt kraftig utvidet, og det er fortsatt ting man er usikker på rundt det. Sist jeg leste om det, noen år tilbake, så var det noen hadde skrevet en del vitenskapelige artikler om att evolusjon kunne foregå mye raskere en tidligere antatt når omgivelsene brått forandret seg. Mener å huske det hadde noe med epigenetic og gjøre. Er vel epigenetic som får grisunger som lever fritt i naturen til å vokse opp med ett mer villsvin aktig utsende, mer hår, lengre tenner, flate skrått bakover klemt hodeskalle.

 

 

Du ga inntrykk av at du hadde lyst til å finne ut av noe, men så hadde du allerede bestemt deg allikevel

Jeg ville finne ut av hvorfor folk har så vanskelog for å akseptere en vitenskapelig bevist teori. Ikke om den vitenskapelige teorien er sann eller ei. Hva tolker du overskriften som egentlig?

Tviler på att det er mange her som tviler på evolusjonen og att vi er i nær slekt med sjimpanser, gorillaer osv.

Endret av georg85
Lenke til kommentar

Tviler på att det er mange her som tviler på evolusjonen og att vi er i nær slekt med sjimpanser, gorillaer osv.

 

Det er forhåpentligvis ingen her som tviler på den nei. At vi er i nær slekt med sjimpansene og de andre apene er det ingen tvil om, og at vi er aper på lik linje som dem burde det heller ikke herske noen tvil om.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hva du mener.. Vi er jo aper, ikke forgjengere? Eller har jeg misforstått deg nå.

 

Nei vi er ikke aper. Vi har mest sannsynligvis utviklet oss fra aper og deler en felles stamfar, men aper er vi ikke. Vi er mennesker. Det finnes mange likheter, men det finnes også svært mange forskjeller. Er ikke rart at folk setter seg på bakbena når du sier ting som er feil.

 

Du tar rett og slett feil i din definisjon av en art og din definisjon av en ape. Det er sannsynlig at vi alle stammer fra havet, at fiskene utviklet evnen til å puste på land og siden utviklet seg videre. Så om vi følger din logikk er vi fisker, men vent lit det hele startet vel med enkle encellede dyr så da er vi amøber da.

Endret av Flin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hva du mener.. Vi er jo aper, ikke forgjengere? Eller har jeg misforstått deg nå.

 

Nei vi er ikke aper. Vi har mest sannsynligvis utviklet oss fra aper og deler en felles stamfar, men aper er vi ikke. Vi er mennesker. Det finnes mange likheter, men det finnes også svært mange forskjeller. Er ikke rart at folk setter seg på bakbena når du sier ting som er feil.

 

Du tar rett og slett feil i din definisjon av en art og din definisjon av en ape. Det er sannsynlig at vi alle stammer fra havet, at fiskene utviklet evnen til å puste på land og siden utviklet seg videre. Så om vi følger din logikk er vi fisker, men vent lit det hele startet vel med enkle encellede dyr så da er vi amøber da.

Stråmann, du tapte diskusjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå får du gi deg. Det eneste jeg gjør er å påpeke at vi har visse definisjoner av mennesker og aper. At vi har visse definisjoner av hvordan man skiller arter.

 

Så viser jeg bare at samme type logikk kan strekkes enda lengre og da gi et annet resultat. Altså ting er avhengig av hvordan man definerer begrepene sien og her har vi en standard og trådstarter følger ikke den.

 

EDIT:

 

Species

 

Biology a group of living organisms consisting of similar individuals capable of exchanging genes or interbreeding. The species is the principal natural taxonomic unit, ranking below a genus and denoted by a Latin binomial, e.g. Homo sapiens.

 

Ape

 

A large primate that lacks a tail, including the gorilla, chimpanzees, orang-utan, and gibbons.

 

Homo sapiens

 

The primate species to which modern humans belong; humans regarded as a species. See

 

KILDE: oxforddictionaries.com

Endret av Flin
Lenke til kommentar

Nå dytter du tilogmed taksonomi ut vinduet og går over til språkrådsdiskusjoner, Chris, og da er det ikke mange som gidder å følge etter deg...

Nei, nå er det du som tuller, fordi det er det jeg ikke gjør. Finn kilde på at vi er apekatter, så skal jeg gi meg. Det er en taksonomisk forskjell mellom aper og apekatter, der vi tilhører den ene gruppen, ikke den andre. Apekatter er mindre apedyr, som skilte seg fra oss for flere millioner av år siden. Sjimpanser er ikke apekatter. De er aper.

Lenke til kommentar

Nei.

Mest sannsynlig, jo.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Humanzee

 

Nå dytter du tilogmed taksonomi ut vinduet og går over til språkrådsdiskusjoner, Chris, og da er det ikke mange som gidder å følge etter deg...
Nei, nå er det du som tuller, fordi det er det jeg ikke gjør. Finn kilde på at vi er apekatter, så skal jeg gi meg. Det er en taksonomisk forskjell mellom aper og apekatter, der vi tilhører den ene gruppen, ikke den andre. Apekatter er mindre apedyr, som skilte seg fra oss for flere millioner av år siden (før vi skilte oss fra de andre apene utenom mennesket). Sjimpanser er ikke apekatter. De er aper.
Lenke til kommentar

Men herregud, det er da ingen som påstår at mennesker og sjimpanser er samme art! Vi er forskjellige arter innenfor samme gruppe. Her er forøvrig status quo innenfor taksonomi: http://en.wikipedia.org/wiki/Human_taxonomy

Når det gjelder dagligtale og hva vi kalles på gatehjørner, så er jeg totalt uinteressert i den diskusjonen siden det per definisjon ikke finnes noen fasit. Språkrådet i Norge definerer hva ord betyr retroaktivt, altså er det det folk flest tror som er sannheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...