Boil-in-bag-ris Skrevet 16. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2012 Hvis du snakker om mennesker som "aper" vil jeg nok ta deg lite seriøst. Det er rett og slett primitivt! Ja, om du ikke etter å ha fått en vitenskapelig forklaring på at vi er aper, vil ta meg seriøst, ja da hadde det vært helt opp til deg. Hvis du virkelig vil omvende folk, så skaff deg tegninger av skjelettet til alle menneskeapene. Likhetene er ekstreme. Det har jeg gjort utallig mange ganger allerede. Jeg har brukt alt som jeg har kunnet fått tak i. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 (endret) Mennesker er aper. Alle som er uenige kan forklare hva vi er, i biologisk klassifikasjon, om ikke aper. Ferdig arbeid. /thread. Menneske er bare navnet på arten vår, og vi er også et dyr -- et pattedyr. Det er derfor vi ammer barna våre. [/shock][/horror] Endret 16. juli 2012 av Red Frostraven 6 Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Og hva er det godt for? Hvem plager det at han ikke tror på evolusjonen? For da kan de legge vekk sin tro på Adam og Eva f.eks. Og når først en ting i ens tro brister, ja da pleier man som regel å se bristene i resten av sin religion også, og da faller det som regel ihop mer og mer som domino. Det er ihvertfall den ønskelige effekten, at det skal knekke mytene som de tror på så iherdig. Hvem plager det at folk ikke tror på evolusjonen? Meg. Hvorfor? jo fordi de lærer sine barn igjen om sine egne usanne misinformerte fabler og myter. Og de lærer sine barn igjen. Og det hele er bare fordummende. Om folk ikke lærer om realiteten og virkeligheten, ja da avles det fort idioter som Tore Tvedt, Breivik, Islamister og andre terrorister. . Først og fremst så tror jeg det er ytterst få religiøse som fornekter relasjonen mellom dyreriket og evolusjon. Jeg tror de aller fleste i sine fulle fem vil kjenne igjen en ape som noe lignende seg. Hender, føtter, tomler og tær. Og ett fjes som ligner veldig på oss. Det du må forstå er at religion er filosofi. Det er en levemåte som knytter ett samfunn basert på likhet, disiplin og loven. Utallige dikt og strofer fra religiøse verk forklarer om medmennesklighet og godhet. Det virker som du skriker for en tom sal. Alle vet hva evolusjon er. 1 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 16. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2012 (endret) Syns det er fantastisk at du kan påstå at alle vet hva evolusjon er. Ihvertfall når det kommer til vår egen opprinnelse, for der tar du ihvertfall skammelig feil om du mener det! Ja jeg vet veldig godt hva religion er, og poenget ditt er? Ps. Er du ateist, agnostiker eller troende forresten? Endret 16. juli 2012 av RawNorway 1 Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 (endret) Skjønner ikke hvorfor du skal få trusa di i knuter og bli illsint bare fordi folk ikke tar deg på ordet. Du må lære å slappe av, og ikke bry deg om hva andre mener. Det vil alltid være noen som er uenig med deg, samme hvor mye bevis du fremlegger. Hvis du skal bli så sint hver gang, så kommer du til å dø av hjerneblødning eller hjerteinfarkt, og ingen vil komme i begravelsen din, siden du bare kjefta hele tida EDIT: Ikke bli sint på meg. Jeg er godt kjent med evolusjonsteorien, og at mennesker faller under kategorien Great Apes. Endret 16. juli 2012 av Aleks855 3 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 16. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2012 Jeg blir da ikke illsint.. hvor har du det fra? Skulle jeg blitt sint eller sur hver gang noen var uenig med meg så hadde jeg da vitterlig ikke hatt mange venner eller bekjente igjen gitt. Og hvem som dukker opp i min begravelse, spiller ingen rolle, det er hvem som kommer til festene mine når jeg lever som er viktig for meg. Når jeg er dau så er jeg jo dau. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Jeg blir da ikke illsint.. hvor har du det fra? Skulle jeg blitt sint eller sur hver gang noen var uenig med meg så hadde jeg da vitterlig ikke hatt mange venner eller bekjente igjen gitt. Og hvem som dukker opp i min begravelse, spiller ingen rolle, det er hvem som kommer til festene mine når jeg lever som er viktig for meg. Når jeg er dau så er jeg jo dau. Slapp av, var ikke deg jeg prata til Men det virker som det vanker en del bottled anger i denne tråden, hehe. 1 Lenke til kommentar
empetre Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Vi, Homo Sapiens, er ikke aper. Vi hadde derimot samme forfedre som aper, og skilte vei for omlag fire millioner år siden. Syn det er spesielt at du har Darwin som avatar men ikke enig i han livsverk. Han selv kom frem til at vi er "The Fifth Ape". Jeg var i en hast når jeg skrev innlegget; det jeg mente er; vi ikke har evolvert fra aper, men fra en felles stamfar. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Vi har ikke evolvert fra _nåværende_ aper, men vår forfar vil også være i Apefamilien. Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 16. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2012 Jeg var i en hast når jeg skrev innlegget; det jeg mente er; vi ikke har evolvert fra aper, men fra en felles stamfar. ...Javel? Det jeg da lurer på er hvorfor i all verden du følte for å fortelle meg det at vi har felles stamfar med apene? Og er du fortsatt på den at vi Homo Sapiens ikke er aper eller er det liksom det du forhastet deg sånn med? Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Han mener at vi skilte lag i "slektstreet" for fem millioner år siden, slik at arten Homo og Pan (aper) utviklet seg parallelt. Da kan man såklart hevde at vår felles stamfar ville blitt klassifisert som Pan, og dermed at vi stammer fra apene. Det vet jeg ikke så mye om, men jeg vet det ikke trenger å bety at vi, Homo Sapiens, er aper. Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 (endret) Seks sider med flisespikking rundt navn på biologiske klassifiseringer. Når du bruker så lang tid på å krangle med folk som i bunn og grunn er enig med evolusjonsteorien, så lurer jeg på hvor effektive dine diskusjoner med religiøse er, rawnorway . Jeg er forresten en europeisk ape, bare så det er sagt. Endret 17. juli 2012 av Pseudopod 3 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 17. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2012 Han mener at vi skilte lag i "slektstreet" for fem millioner år siden, slik at arten Homo og Pan (aper) utviklet seg parallelt. Da kan man såklart hevde at vår felles stamfar ville blitt klassifisert som Pan, og dermed at vi stammer fra apene. Det vet jeg ikke så mye om, men jeg vet det ikke trenger å bety at vi, Homo Sapiens, er aper. Jeg tror nok at jeg venter til han svarer selv om hva han mente, da jeg ønsker et konkret svar på det jeg spurte om. Jeg kan evolusjonsteorien rimelig godt, det er en av de tingene som interesserer meg mest her i livet. Og jeg kan garantere deg at vi er aper. Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 17. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2012 Seks sider med flisespikking rundt navn på biologiske klassifiseringer. Når du bruker så lang tid på å krangle med folk som i bunn og grunn er enig med evolusjonsteorien, så lurer jeg på hvor effektive dine diskusjoner med religiøse er, rawnorway . Nå er vi jo på et diskusjonsforum da. Her finnes det da hundrevis av sider opp og ned om temaer, og akkurat i denne tråden handler det om akkurat bruken av ordet "ape". Ikke så rart det blir diskusjon rundt det da. Og mine diskusjoner med religiøse kan være effektive som bare det de så lenge den religiøse er ved sine fulle fem når det gjelder logikk. Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 17. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2012 Jeg er forresten en europeisk ape, bare så det er sagt. Det som er ment med "afrikanske aper" er ikke "individuelle aper som er født/oppvokst i Afrika" men "de ape-artene som har utviklet seg i Afrika". At våre forfedre vandret ut i verden fra Afrika, gjør oss ikke til noe mindre afrikansk dyreart av den grunn. Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 (endret) I så fall finnes det ikke amerikanske fjelløver heller, de utvandret jo fra afrika de også. Ei heller sibirske tigre. Det finnest forresten en funksjon til å redigere eksisterende innlegg. Endret 17. juli 2012 av Pseudopod Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 17. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2012 (endret) Prinsippet gjelder selvsagt for alle dyr, ikke bare oss. Så når man snakker om det vi snakker om her så blir det samme med alt annet også. Men jeg sier da ikke at jeg kommer fra Afrika når folk spør meg til vanlig, jeg kommer fra Norge og er norsk sier jeg da. Men i denne sammenhengen her i tråden så blir det noe annet. Endret 17. juli 2012 av RawNorway Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 (endret) Jeg kan evolusjonsteorien rimelig godt, det er en av de tingene som interesserer meg mest her i livet. Og jeg kan garantere deg at vi er aper. Jeg også kan evolusjonsteorien ganske godt, men dette spørsmålet dreier seg om taxonomi, ikke evolusjonsteori. Dette har jeg ikke peiling på, i hvert fall, men folk som har peiling sier at mennesket er eneste gjenlevende art i slekten homo, som stammer fra hominini (som er vår felles stamfar med sjimpansene), som er en del av familien hominidae, sammen med gorilla, pongo (orangutang) og pan (sjimpanse). Man kan si at vi er i veldig godt selskap med apene, men vi tilhører faktisk slekten Homo. Endret 17. juli 2012 av Kakofoni 4 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 17. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2012 For det første, hva mener du med "Man kan si at vi er i veldig godt selskap med apene" ? Den må du utdype litt mer for meg. Lenke til kommentar
kim009 Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Her er vel de andre homo artene vi er i samme genus med (nærmest beslektet). Artig å tenke på hvor mye vi har klart å utrede på så kort tid som vi har eksistert i forhold til de andre homo artene. I følge den grafen over så er vi Homo, Hominini, Homininae, Hominidae, Hominoidea, også videre oppover. Om det er lov å bytte ut noen av disse ordene for ordet ape så betyr vel det at vi er aper. Men vi er ikke Pan, Gorilla, Pongo eller Hylobates, så om ordet ape kun er lov å bruke for noen av disse så er vi ikke aper, kun beslektet med dem. Så om vi er aper eller kommer vel an på hva definisjonen på ordet ape er. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå