Slimda Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Ta det heller gradvis, enn å trykke det opp i trynet på dem. Da går dem bare på defensiven og ingenting skjer. Er det så viktig å si at "vi er aper"? Jeg syns det holder med å si at vi er dyr, jeg. 98.6% likhet med sjimpanser, og 98.2% likhet med gorillaer er også ganske fine pekepinner. Men igjen, så er vi 85% lik med musa, eller 50% med den vanlige døgnflua. Det å forstå hvordan det hele her henger sammen, er et livsstudie. Ta det heller på en enkel måte som oppfordrer til at personen selv oppsøker informasjonen. Alle liker å utforske. Ingen liker å høre på en predikant. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Hvis vi ikke hadde oppfunnet båter og senere fly, så hadde vi antageligvis endt opp med så store biologiske forskjeller mellom det enkelte Hvite Mennesker kaller for raser også, slik at de hadde blitt egne arter. Men dette hadde nok tatt noen hundre tusen år til, så vi vil aldri finne ut hva som hadde skjedd. Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 16. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2012 (endret) Ja du syns det holder å si vi er dyr, og jeg syns det er best å si at vi er dyr - primater - aper. Ut av respekt for Hitchens og Darwin og Dawkins og alle som dem. Og det kommer jeg aldri til å slutte med å spre den informasjonen om vår opprinnelse. Altfor viktig info til å la vær. Endret 16. juli 2012 av RawNorway Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Har det noe å si? Se på det slik. En person tror ikke på evolusjonen. Plager det Hitchens? Darwin? Dawkins? De andre som jobber med dette? Nei, egentlig ikke. De holder på med sitt, og finner ut hvordan livet fungerer. Vi som bryr oss og interesserer seg for det, følger med. De som er opptatt med å tro på en bok, eller fable om usynlige menn, kan få gjøre det. Uansett. Vi er aper, vi er dyr, vi er primater. Men spørsmålet er, har det noe som helst å si for en person forståelse for evolusjon? Egentlig ikke. Det vil de komme frem til selv etter å ha forstått hvordan evolusjonsteorien er satt sammen. Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 16. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2012 Jeg akter å gi dem ett dytt i riktig retning enn å sjanse på at de selv kommer til å skjønne det etterhvert. At folk ikke tror på evolusjon er helt absurd, og om Dawkins ikke plages med dette så er det fordi han ikke har tid til å plages med det for han er opptatt. Jeg derimot er ikke for opptatt til å opplyse de som ikke vet. Så da vil jeg hjelpe dem med å videreføre deres livsverk til de uvitende. For en ting er helt sikkert og det er at religion er skadelig. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Problemet er at dyttet ditt mest sannsynlig kommer til å få dem til å forsvare seg selv, og da er dere fastlåst i en "Hvem har rett"-diskusjon. Det hjelper ikke en døyt. Ta det heller diplomatisk og sakte. Dawkins diskuterer ikke lengre med kristne og andre "non-believers", rett og slett. Hans egne ord på dette temaet var noe lignende "Hvis jeg starter en debatt med dem, vil det signalisere at jeg tar dem seriøst." Informasjonen ligger der, tilgjengelig, for alle sammen. Med mindre de spør om det, så blir din "predikant-virksomhet" nøyaktig det samme de religiøse gjør. Gi dem heller en pekepinn til hvor de kan lese mer om det, så kan de heller stille deg spesifikke spørsmål. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Men hvorfor er det lov å bruke ordet "ape" på engelsk men ikke norsk? leste nettop wikien. Man kaller det visst "Great Apes" eller "Primates". Apes er en felles betegnelse på hele ape-familien, deriblant lesser apes, som kan virke støtende på en greater ape. Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 16. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2012 Ja, jeg vet at Dawkins ikke diskuterer med kreasjonister og andre som dem fordi han vil ikke gi dem noe kredibilitet. Men jeg dytter det ikke opp i trynet på folk, når det blir snakk om slike ting så forklarer jeg det på en veldig forståelsesfull og grei måte, Og jeg tilbakebeviser enhver annen forklaring de kommer med på en høflig måte, men når noe rokker ved deres bilde av verden så blir de forståelig nok veldig opprørt og det gjør ingenting for mitt hovedmål er å vekke dem opp ved å presentere nye fakta på bordet til dem. Og så lenge jeg får gjort det så er jeg heftig fornøyd. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Og så lenge jeg får gjort det så er jeg heftig fornøyd. Hvorfor? Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 16. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2012 Men hvorfor er det lov å bruke ordet "ape" på engelsk men ikke norsk? leste nettop wikien. Man kaller det visst "Great Apes" eller "Primates". Apes er en felles betegnelse på hele ape-familien, deriblant lesser apes, som kan virke støtende på en greater ape. Mange av de mest kjente evolusjonistene i Amerika bruker betegnelsen "apes". Og da ser jeg ingen grunn til at ikke andre kan gjøre det og i sine evolusjons debatter. Og så lenge jeg får gjort det så er jeg heftig fornøyd. Hvorfor? For da har man sådd ett frø med tvil. Og da er det bare å lene seg tilbake og se det vokse frem. Og gjør det ikke det, Nei da vanner jeg det enda mer. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Men hvorfor er det lov å bruke ordet "ape" på engelsk men ikke norsk? leste nettop wikien. Man kaller det visst "Great Apes" eller "Primates". Apes er en felles betegnelse på hele ape-familien, deriblant lesser apes, som kan virke støtende på en greater ape. Mange av de mest kjente evolusjonistene i Amerika bruker betegnelsen "apes". Og da ser jeg ingen grunn til at ikke andre kan gjøre det og i sine evolusjons debatter. Og så lenge jeg får gjort det så er jeg heftig fornøyd. Hvorfor? For da har man sådd ett frø med tvil. Og da er det bare å lene seg tilbake og se det vokse frem. Og gjør det ikke det, Nei da vanner jeg det enda mer. Ja, men fra nå av kan du bruke "større ape" eller "den mektigere ape". Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 For da har man sådd ett frø med tvil. Og da er det bare å lene seg tilbake og se det vokse frem. Og gjør det ikke det, Nei da vanner jeg det enda mer. Og hva er det godt for? Hvem plager det at han ikke tror på evolusjonen? Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Jeg vil si det, ja, siden det bare er med på å forvirre folk. Skal man gjøre seg forstått av de som ikke tror på deg, må du snakke deres språk. La de som jobber i feltet innenfor biologi bruke uttrykk som "afrikansk ape", så kan hvermannsen forholde seg til hva normale personer kan forstå. Vi har felles forfedre med dagens aper, men vi gikk alle våre egne veier. Skal du absolutt påpeke slektskapet, kan du godt trekke frem familietreet vårt. Hominini er et godt eksempel å trekke frem. Høyere intelligens? Det sies at vi har snart nådd maksgrensen på hva vi kan prestere, skal du forbi den grensen må du bryte de fysiske lovene. Dette høres litt merkelig ut. Bryte de fysiske lover? Vet du hvor du har snappet opp dette? Jeg vil si det, ja, siden det bare er med på å forvirre folk. Skal man gjøre seg forstått av de som ikke tror på deg, må du snakke deres språk. La de som jobber i feltet innenfor biologi bruke uttrykk som "afrikansk ape", så kan hvermannsen forholde seg til hva normale personer kan forstå. Vi har felles forfedre med dagens aper, men vi gikk alle våre egne veier. Skal du absolutt påpeke slektskapet, kan du godt trekke frem familietreet vårt. Hominini er et godt eksempel å trekke frem. Høyere intelligens? Det sies at vi har snart nådd maksgrensen på hva vi kan prestere, skal du forbi den grensen må du bryte de fysiske lovene. Dette høres litt merkelig ut. Bryte de fysiske lover? Vet du hvor du har snappet opp dette? Illustrert Vitenskap fra i år. Men også... http://no.wikipedia.org/wiki/Flynneffekten Flynn-effekten (engelsk The Flynn effect) er betegnelsen på det fenomen at resultatene som oppnås på intelligenstester har vist seg å bli høyere over tid. Fenomenet kan i ulik grad observeres over hele verden, og er oppkalt etter den newzealandske statsviteren James R. Flynn, som oppdaget det. Den gjennomsnittlige økningen i IQ-verdi synes å være ca. 3 poeng per tiår. I den utviklede delen av verden har effekten opphørt eller til og med reversert. ^Men nå ser vi at Flynn-effekten har nådd toppen i den utviklede delen av verden, og at vi ikke kan vri mer IQ ut av den. Faktisk ser man at grupper født etter 1980 er mindre intelligente enn enn tidligere grupper (...), sier Woodley, og henviser til både danske og norske data som viser en nedgang i intelligens hos unge menn på sesjon. Frank, Lone. «Den mest vidunderlige ting: Intelligensforskere hevder vi blir stadig dummere», Morgenbladet, Januar 19, 2012. Gray, Richard. «British teenagers have lower IQs than their counterparts did 30 years ago», The Telegraph, February 7, 2009. Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 16. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2012 (endret) Ja, men fra nå av kan du bruke "større ape" eller "den mektigere ape". Jeg pleier å si "great apes" bare jeg da men.. Endret 16. juli 2012 av RawNorway Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Den engelske versjonen er bedre: Flynn Effect - Possible end of progression. Tar opp litt av det jeg nevnte tidligere, med at dumme folk får flere unger enn smarte folk. Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 16. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2012 Og hva er det godt for? Hvem plager det at han ikke tror på evolusjonen? For da kan de legge vekk sin tro på Adam og Eva f.eks. Og når først en ting i ens tro brister, ja da pleier man som regel å se bristene i resten av sin religion også, og da faller det som regel ihop mer og mer som domino. Det er ihvertfall den ønskelige effekten, at det skal knekke mytene som de tror på så iherdig. Hvem plager det at folk ikke tror på evolusjonen? Meg. Hvorfor? jo fordi de lærer sine barn igjen om sine egne usanne misinformerte fabler og myter. Og de lærer sine barn igjen. Og det hele er bare fordummende. Om folk ikke lærer om realiteten og virkeligheten, ja da avles det fort idioter som Tore Tvedt, Breivik, Islamister og andre terrorister. . Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Ja, men fra nå av kan du bruke "større ape" eller "den mektigere ape". Jeg pleier å si "great apes" bare jeg da men.. Neh.. Bruk heller primat. Det er mere korrekt en "ape" Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 16. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2012 Ja, men fra nå av kan du bruke "større ape" eller "den mektigere ape". Jeg pleier å si "great apes" bare jeg da men.. Neh.. Bruk heller primat. Det er mere korrekt en "ape" Nei. Jeg bruker begge i min forklaring til folk. Takk. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Hvis du snakker om mennesker som "aper" vil jeg nok ta deg lite seriøst. Det er rett og slett primitivt! 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Hvis du virkelig vil omvende folk, så skaff deg tegninger av skjelettet til alle menneskeapene. Likhetene er ekstreme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå