Shruggie Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Hunderaser er ikke biologisk forskjellige. Så hvorfor er noen sintere, noen raskere og andre mer intelligente? Hvorfor tror du? Selv innenfor en rase er det forskjeller, men det betyr ikke at hvert eneste individ er en spesiell rase. Biologisk klassifikasjon går ikke så langt ned fordi det ikke er nødvendig. 1 Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Hvorfor tror du? Selv innenfor en rase er det forskjeller, men det betyr ikke at hvert eneste individ er en spesiell rase. Biologisk klassifikasjon går ikke så langt ned fordi det ikke er nødvendig. Nå har jeg ikke lest hele denne tråden (sorry er litt lat) Men er saken her, at du mener, at mennesket er èn rase med aper som alle stammer fra afrika og at samtlige av dagens menn på kloden i dag går under den samme biologiske klassifiseringen? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Alle mennesker på jorden er av typen Homo Sapiens Sapiens. De genetiske forskjellen man innehar i de forskjellige geografiske områdene (afrikansk, asiatisk, kaukansk, etc) er så små at de har ingenting å si for oss som mennesker. Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 (endret) Vi, Homo Sapiens, er ikke aper. Vi hadde derimot samme forfedre som aper, og skilte vei for omlag fire millioner år siden. Syn det er spesielt at du har Darwin som avatar men ikke enig i han livsverk. Han selv kom frem til at vi er "The Fifth Ape". EmpeTre har rett, og du tar feil. Det engelske ordet "ape" og norske ordet "ape", har ikke samme betydning. I Norge brukes ikke ordet ape i vitenskapelig terminologi, noe som de gjør i de engelskspråklige landene. Endret 16. juli 2012 av Heradon 1 Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Alle mennesker på jorden er av typen Homo Sapiens Sapiens. De genetiske forskjellen man innehar i de forskjellige geografiske områdene (afrikansk, asiatisk, kaukansk, etc) er så små at de har ingenting å si for oss som mennesker. Er forsåvidt enig i det. Hvis man koker det ned til menneskelige evner, som tanke og tale, har det overhodet ingenting å si. Men vi ser jo forskjellige ut da. Tenker på øynene til asiatere eller håret til afrikanerene. Dette må jo telle for noe? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Der er noen forskjeller, men de er ikke store nok til å bli definert som en raseforskjell. Vi kunne oppnådd de samme forskjellene som hunder har, uten at det blir til forskjellige raser. Dessverre er avl av mennesker noe som blir sett svært negativt på, på tross av at vi gjør det i naturen støtt og stadig. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Der er noen forskjeller, men de er ikke store nok til å bli definert som en raseforskjell. Vi kunne oppnådd de samme forskjellene som hunder har, uten at det blir til forskjellige raser. Dessverre er avl av mennesker noe som blir sett svært negativt på, på tross av at vi gjør det i naturen støtt og stadig. Mao. har det ikke gått nok tid enda. Jeg er sikker på at Tigeren og Løven en gang var av samme rase. Nå kommer ikke dette til å skje da mennesket har funnet hverandre så tidlig og alt har globalisert seg, men tenk om de forskjellige menneskegruppene fikk evolvert seg over litt lengre tid. Da kunne vi kanskje hatt flere raser med høy intelligens! Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 (endret) Da kunne vi kanskje hatt flere raser med høy intelligens! Ikke nødvendigvis. Høy intelligens betyr ikke at du er garantert et avkom, ei er heller intelligens en vinner i slagmarken for unger. Hvor mange smarte nerder er det ikke som klager over alle muskel-gutta og "mindre smarte" personer som støtt og stadig får seg dame? Hvor mange smarte mennesker er det ikke som har små familier, mens de "dumme" har enorme familier? Vil ikke det da tilsi at det er en naturlig fordel å være dum, da du får flere unger, og dermed får spredt genene sine mer? *edit* PS; Asiatere har høyest intelligens, ifølge testene man bruker. Norge har 98 eller 99. Endret 16. juli 2012 av Slimda Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 16. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2012 Vi, Homo Sapiens, er ikke aper. Vi hadde derimot samme forfedre som aper, og skilte vei for omlag fire millioner år siden. Syn det er spesielt at du har Darwin som avatar men ikke enig i han livsverk. Han selv kom frem til at vi er "The Fifth Ape". EmpeTre har rett, og du tar feil. Det engelske ordet "ape" og norske ordet "ape", har ikke samme betydning. I Norge brukes ikke ordet ape i vitenskapelig terminologi, noe som de gjør i de engelskspråklige landene. Primat = APE Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Sukk... Folk trenger å skille mellom dagligdagse kallenavn og biologiske familienavn. Jeg kan kalle deg et ekorn om jeg vil, men det gjør deg ikke til en Sciurus vulgaris. 4 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 16. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2012 (endret) Så på engelsk så er det akseptabelt å si "we are African apes" men ikke på norsk altså. Da må jeg spørre hva som er lov å si etter deres hjemmelagde fasit. Endret 16. juli 2012 av RawNorway Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Mennesker, eller menneskeaper. "aper" blir for useriøst. Når man snakker om teorier i vitenskap, så er det noe som blir behandlet som "fakta", mens i dagligtale betyr det noe som ikke er testet. (nesten, iallefall) Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 DU kan si hva du vil, men ikke se bort fra at folk ser rart på deg. 1 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 16. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2012 Men hvorfor er det lov å bruke ordet "ape" på engelsk men ikke norsk? DU kan si hva du vil, men ikke se bort fra at folk ser rart på deg. Ja, folk kan se rart alt de orker for alt jeg bryr meg. Jeg ser rart tilbake på dem når de sier at de tror på gud. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Man burde unngå bruken av "ape" uansett, da det i dagligtale omhandler alle aper utenom mennesker. Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 16. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2012 Man burde unngå bruken av "ape" uansett, da det i dagligtale omhandler alle aper utenom mennesker. Burde man unngår ordet ape i dagligtalen når man snakker engelsk også? Når man er amerikaner og sier "We are african apes" ? Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Der er noen forskjeller, men de er ikke store nok til å bli definert som en raseforskjell. Vi kunne oppnådd de samme forskjellene som hunder har, uten at det blir til forskjellige raser. Dessverre er avl av mennesker noe som blir sett svært negativt på, på tross av at vi gjør det i naturen støtt og stadig. Mao. har det ikke gått nok tid enda. Jeg er sikker på at Tigeren og Løven en gang var av samme rase. Nå kommer ikke dette til å skje da mennesket har funnet hverandre så tidlig og alt har globalisert seg, men tenk om de forskjellige menneskegruppene fikk evolvert seg over litt lengre tid. Da kunne vi kanskje hatt flere raser med høy intelligens! Høyere intelligens? Det sies at vi har snart nådd maksgrensen på hva vi kan prestere, skal du forbi den grensen må du bryte de fysiske lovene. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Jeg vil si det, ja, siden det bare er med på å forvirre folk. Skal man gjøre seg forstått av de som ikke tror på deg, må du snakke deres språk. La de som jobber i feltet innenfor biologi bruke uttrykk som "afrikansk ape", så kan hvermannsen forholde seg til hva normale personer kan forstå. Vi har felles forfedre med dagens aper, men vi gikk alle våre egne veier. Skal du absolutt påpeke slektskapet, kan du godt trekke frem familietreet vårt. Hominini er et godt eksempel å trekke frem. Høyere intelligens? Det sies at vi har snart nådd maksgrensen på hva vi kan prestere, skal du forbi den grensen må du bryte de fysiske lovene. Dette høres litt merkelig ut. Bryte de fysiske lover? Vet du hvor du har snappet opp dette? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Se på det skjemaet som ligger like under Contents her: http://en.wikipedia.org/wiki/Primate Der ligger hele bildet så du kan sammenligne. Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 16. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2012 Jeg vil si det, ja, siden det bare er med på å forvirre folk. Skal man gjøre seg forstått av de som ikke tror på deg, må du snakke deres språk. La de som jobber i feltet innenfor biologi bruke uttrykk som "afrikansk ape", så kan hvermannsen forholde seg til hva normale personer kan forstå. Vi har felles forfedre med dagens aper, men vi gikk alle våre egne veier. Skal du absolutt påpeke slektskapet, kan du godt trekke frem familietreet vårt. Hominini er et godt eksempel å trekke frem. Tro meg, når jeg diskuterer dette med folk så er jeg klinkende klar på å forklare dem evolusjonen rundt det og hva som menes når jeg sier at vi er afrikanske aper. Det er ingen rom for misforståelse annet enn de som ønsker å misforstå. Jeg synes det er ytterst viktig at man sprer informasjon om menneskets opprinnelse og få fjernet mest mulig fjas og tull fra hodene til folk om at vi er de spesielt utvalgte og vi er viktigere enn alle andre dyr og annet bullshit. Vi gikk våre egne veier ja, men vi er fortsatt og kommer alltid til å være aper og det vil jeg at folk skal vite. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå