Gå til innhold

Vi er afrikanske aper, hvorfor er det vanskelig å forstå for noen?


Anbefalte innlegg

Ulikhetene innen dagens mennsker er i beste fall folkeslag, ikke raser. Neanderthalene og homo sapiens var ulike raser, ikke ulike arter, de kunne få fruktbart avkom, noe det faktum at de fleste av dagens mennesker har DNA-spor fra neanderthalene beviser.

 

Så å snakke om raser blant dagens mennesker, slik vi snakker om hunderaser, er en konstruksjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så å snakke om raser blant dagens mennesker, slik vi snakker om hunderaser, er en konstruksjon.

Hva er forskjellen på en konstruert forskjell og en forskjell mener du? Ser du forskjell på en skandinavier, en aboriginer og en asiat for eksempel? Er dette en konstruksjon slik at hvis du ikke visste hvem du hadde merket skandinavier og aboriginer i en gruppe på 100 stk og blandet den om, så hadde forskjellen du påpekte blitt avslørt som en konstruksjon fordi den var grunnløs, og du ikke klarte å gjenidentifisere forskjellene? Forklar mer om forskjellen på en konstruert raseforskjell og en vitenskapelig raseforskjell.

Endret av Guybrush Threepwood
Lenke til kommentar

Så å snakke om raser blant dagens mennesker, slik vi snakker om hunderaser, er en konstruksjon.

Hva er forskjellen på en konstruert forskjell og en forskjell mener du? Ser du forskjell på en skandinavier, en aboriginer og en asiat for eksempel?

Tro det eller ei, jeg ser faktisk forskjell på naboen min og meg, selv om vi tilhører samme folkeslag. Jeg vet det høres utrolig ut, men sånn er det. ;)

Lenke til kommentar

En ting er å skille enkeltindivider, en annen ting er å identifisere hvilket folkeslag et individ tilhører. Det er to vidt forskjellige ting, SeaLion.

 

Videre ser jeg det er snakk om "konstruerte" raser. Det er jo selvsagt slik at naturlig sett formes raser gjennom forskjellige idealer samt miljø. For menneskets del er det mest idealer som styrer. Noen områder har høye mennesker, andre har lave mennesker. Folkeslagene er derimot meget utvannet i vår moderne og globale verden. Men det finnes unntak.

 

Særlig gjelder dette folkeslag i Afrika og Asia hvor rasene ikke er utvannet. I land med veldig høye mennesker, er det tydeligvis et ideale. Det er større sjanse for å finne en dame å lage barn med, om du er høy. Det resulterer i en populasjon med høye mennesker.

 

Likeledes kan man avle griser ved kun å krysse de med lengst rygg. Slik blir grisene lenger og lenger, og man kan kutte opp flere koteletter. Det er de samme prinsippene.

 

Edit: Jeg er ikke rasist, men jeg er ikke blind eller fornektende heller. Det er forskjell, det kan jo alle se. Jeg lar ikke politikk styre hva jeg kan se og ikke se.

Endret av Redak Tøren
Lenke til kommentar

Boil-in-bag-ris: Vi er ikke afrikanske aper, vi er globale primater. En gaupe er ikke en afrikansk katt, det er en europeisk katt. Tar du poenget?

 

Vi er nærmeste slektning av sjimpansene, men ikke noe mer betydningsfullt enn at vi har en felles stamfar langt tilbake på artsgrenen. Dette gjelder jo alle arter. At vi har felles forfedre med sjimpansene gjør ikke oss afrikanske.

 

PS: Om du ikke har fått med deg at det er spor av neandertaler-gener hos majoriteten av mennesker på kloden i dag, så må du lese litt mer. Dette er alment kjent, og ikke noe jeg finner på,

Endret av Redak Tøren
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Definisjonen av å være afrikansk er vel at vi er fra Afrika? Så hvis man er født og oppvokst i Norge, så kan vi vel ikke være afrikansk?

 

Nå har ikke jeg lest gjennom alle 24 sidene, fordi jeg frykter at det meste av debatten har gått over i ateisme vs teisme, men jeg sier meg IKKE enig i at alle mennesker på jorda er afrikanske. Kanskje har vi samme stamfedre SOM afrikanske aper, men at vi ER afrikanske i det hele tatt må jeg stille meg noe kritisk til.

 

EDIT: Merk, jeg sier ikke at vi er eller ikke er aper. Det eneste jeg prater om nå, er hvorvidt alle på jorda er afrikanske.

Endret av Aleks855
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror folk har forskjellig mening om hva de legger i ordet "ape" nå tildags. Det vi tenker på nå er jo aper av andre primater enn mennesker, deriblant sjimpanse og gorilla osv. Mens andre tenker at "hvis vi har aper som forfedre, så er vi også aper".

 

Jeg vet at homo sapiens faller under kategorier "great apes", så i den forstand er jeg enig.

 

Men jeg vil si det er en forskjell på å si "vi er aper" og det å si "vi er en slags ape".

 

Så jada, jeg er enig i det du sier, men jeg ville nok omformulert det litt, siden folk kan tolke "ape" på forskjellige måter nå til dags. Og jeg tipper at det meste av uenighet bunner ut i akkurat hvordan man tolker utsagnet :)

Lenke til kommentar

Det som er ment med "afrikanske aper" er ikke "individuelle aper som er født/oppvokst i Afrika" men "de ape-artene som har utviklet seg i Afrika".

At våre forfedre vandret ut i verden fra Afrika, gjør oss ikke til noe mindre afrikansk dyreart av den grunn.

 

 

Og det er som skrevet i stein av vi er aper. Det er det ingen tvil om.

Du er veldig bastant. La oss få en ting helt klart: Det finnes mennesker som vet at vi slekter på apene, også finnes det mennesker som tror vi er skapt av Gud. Det riktig er selvsagt at vi slekter på apene.

Per definisjon er vi en menneskeape i delgruppen primater av pattedyr.

Å derimot si at vi er afrikanske aper, er helt feil. Du må gjerne kalle en spade for en spade, men det er ikke riktig terminologi. Alle arter har opphav fra et sted, men man må betegne arten i forhold til hvor den har tilpasset seg å leve. Mennesket har tilpasset seg å leve over nesten hele kloden, og er dermed en global menneskeape.

Lenke til kommentar

Bare at denne biskopen og flere milliarder troende gjør denne verden til et dummere og mer farlig sted. Om man ikke lærer folk vitenskap og VIRKELIGHET så ender det opp med at de omskjærer ungene sine, flyr rundt på en øy og skyter uskyldige barn og ungdommer, flyr inn i bygninger, dreper homofile, hjernevasker barna etc.

 

Skjønner du tegninga hvorfor det er så viktig??

 

Ps. Ingen som stammer fra apene vet du.. Du viser din uvitenhet tydelig og klart.

 

 

Å være uenig med dette er som å være uenig i at 2+2 er 4. Det er rett og slett feil.

Endret av Boil-in-bag-ris
Lenke til kommentar

Men dette er ikke om tro, dette handler om det vi vet.

 

Viten-skap.

 

Og jeg NEKTER å leve i en verden der folk virkelig tror på at to homo sapiens løp nakne rundt i en frukthage og gafla epler og snakka med en slange. Og at om de folder henda sammen og lukker øynene og spør om ting så vil det funke...

 

Det nekter jeg respektere og godta. Jeg kommer til å motarbeide religion til den dagen jeg tar kvelden.

 

Kremt. Mange av eksemplene dine har ingenting med utdanning og virkelighet å gjøre. Faktisk har det vært noen høyt intelligente og godt utdannede personer som har "klikket" og endt opp som solo-terrorister.

 

Var den til meg?

Lenke til kommentar

Og jeg NEKTER å leve i en verden der folk virkelig tror på at to homo sapiens løp nakne rundt i en frukthage og gafla epler og snakka med en slange. Og at om de folder henda sammen og lukker øynene og spør om ting så vil det funke...

 

Det nekter jeg respektere og godta. Jeg kommer til å motarbeide religion til den dagen jeg tar kvelden.

 

Da anbefaler jeg deg å finne en annen verden å leve i. Du kommer ikke til å overbevise noen.

Fri vilje og tankegang jobber mot deg.

 

Uten å gå i dybden på det, hva er det som får deg til å stole blindt på vitenskap?

Lenke til kommentar

Dette går vel begge veier???? De som ikke tror tror på aper,og omvendt;)

 

hehe ja, det finnes sikkert noen av de også. Finnes sikkert enda folk som påstår at jorda er flat også! :p

 

:wow: ..virkelig???..hehe;)

Og joda...

 

http://www.youtube.com/watch?v=1B4abGLgiJk

 

edit: vil legge til at jeg har selv religiøs bakgrunn og kan ikke forstå hvor hinsides enkelte hardt troende er. Jeg ser det sånn at gud (læstadiansk tro) har gitt oss mulighet ti lå bli hva vi vil, lære oss det vi vil, og for svarte svingende ikke gå livet ut med skylapper...

 

Jeg har lært at gud er en intelligens som ikke vil sette stoppere for mennesker og deres evner til utvikling. Troende som ikke deler dette synspunktet kan bare fortsette å kose seg med sin trangsynte levemåte.

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...