Gå til innhold

[Løst] Jeg er rådvill og trenger hjelp.

Anbefalte innlegg

Som emne sier så er jeg rådvill som mange andre i denne kamerajungelen.

Jeg har fra før et Canion 7D med div som signaturer viser men vil ha et kamera nummer 2 som jeg tar med der jeg ikke orker og ta med sluggeren jeg har.

Problemet er at jeg ønsker meg et kinderegg :hrm:

Jeg ønsker meg best mulig bildekvalitet , så lite som mulig , manuelle muligheter og så pent som mulig.

Nå skal jeg på ferie om 14 dager og må handle innen den tid og budsjettet er rundt 5000,- for og hindre å ta av feriebudsjettet.

Jeg trenger et kamera som primært skal brukes til feriemotiv , gatebilder og landskap. God vidvinkel er viktigere enn tele og zoom er ikke et must selv om det kan være greit på ferier. Det er heller ikke et must og kunne bytte objektiv siden jeg har 7D med div objektiver.

Kameraer jeg har kikket på er disse og jeg har skrevet litt om tankene rundt disse som gjør valget vanskelig.

1. Canon G12:

Fordeler: Kjente menyer , god ergonomi , store hjul for instilling av eksp.komp , ISO og eksp. valg.ND filter.

Ulemper: Litt eldre CCD brikke , ikke like god bildekvalitet som de større brikkene ? , litt utdatert videoopptak.

2. Canon S100:

Fordeler: Kjente menyer , pent og lite , nyere CMOS brikke enn G12 , GPS og grei video. ND filter.

Ulemper: Ikke like god ergonomi og hjul som på G12 , mulig for liten brikke og bildekvalitet enn de speilløse utfordrerene ?

3. Canon G1X:

Fordeler: Kjente menyer , god ergonomi og hjul som på G12 , stor brikke og god bildekvalitet.

Ulemper: Autofokus , stiller litt spørsmål med optikken , litt dyrere enn mitt budsjett.

4. Olympus PEN modellene:

Fordeler: Veldig lekkert design , større brikke enn på G12 og S100 og dermed mulig bedre bildekvalitet , lite og diskre.Gode farger og hvitbalanse.

Ulemper: Gammel brikke teknologi , støyproblemer og problemer med RAW behandling hos tredjepart program?

5. Panasonic GX1:

Fordeler: Fint og lite design, bedre og mer moderne brikke enn i PEN modellene.Fin bildekvalitet.

Ulemper: Dynamikk på lav ISO , litt støy , litt dårlig videomuligheter.

6. Sony NEX C3 (+Sony 16mm f2.8):

Fordeler: Nytt kamera , stor brikke med en kritikerrost bildekvalitet , greie pannekake objektiv.

Ulemper: Knotete menysystem og ergonomi , så har jeg forstått det slik at det ikke er bildestabilisering??

7. Sony RX100:

Fordeler: Ny spennede brikke som skal gi god bildekvalitet , lite og pent design som på S100, flott f1.8 som største blender

Ulemper: Menysystem , ikke ordentlig testet bildekvalitet , ikke ND filter , litt høy pris ennå.

8. Samsung NX200:

Fordeler: Stor brikke som bør gi god bildekvalitet , pris

Ulemper: Liker ikke så godt design , litt dårlig dynamikk og støyegenskaper i forhold til NEX.

Som dere ser har jeg litt for mange kameraer i kikkerten og har ikke prøvd noen av dem og fordeler , ulemper er basert på tester og det jeg har lest meg til.

Jeg liker spesielt G12 på grunn av brukersnittet og de store innstillingshjulene men jeg er redd for og bli skuffet av bildekvalitet på bakgrunn av mitt gode 7D og at jeg er misfornøyd med bildene fra mitt gamle IXUS 80IS (som gir utbrendte og uskarpe bilder når noe beveger seg litt raskere enn vanlig gange)

Jeg liker også utseende på Olympus PEN modellene og har alltid gjort det men er så skeptisk til bildekvaliteten og støy. Er også skeptisk til RAW behandlingen. Men hvordan er dette i forhold til f.eks G12 til en lavere pris.

Hadde også nesten bestemt meg og trykket nesten på bestilling av et Sony NEX C3 med kitobjektiv og Sony 16mm f2.8 , men så leste jeg at det ikke var bildestabilisering ?? Da forsvant den ut litt...

Sony RX 100 er jo temmelig likt S100 som jeg også liker men er litt vanskelig å få tak i ,litt dyr og litt utestet.

Canon GX1 er jo et kamera som har de tingene som G12 mangler og jeg sikler litt på den , men er jo usikker til autofokusen og koster 1000kr mer enn budsjettet , kanskje det er værdt det ?

Dette ble et svært langt innlegg men jeg håper det kan starte en liten diskusjon som kan hjelpe meg i et valg en av de første dagene på grunn av ferie. Det kan kanskje komme andre til nytte også siden sikkert mange lurer på det samme.

Så kan dere hjelpe med kommentarer på det jeg synser på her siden jeg ikke har prøvd disse kameraene eller rette meg om jeg har feiltolket testene helt her?

På forhånd tusen takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte Panasonic GF1 som ekstra til mitt Canon 50D; og de siste to årene har jeg brukt det umåtelig mye; rett og slett hatt med bare det på flere reiser...men det hender jeg tar meg begge kameraene...og jeg ser at jeg i mange situasjoner får like bra bilder med GF...(nå skal det sies at jeg har to meget bra objektiver til det da)....blant de andre du nevner, har jeg venner som har det G12, litt større det...de er godt fornøyd.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Panasonic GF1 som ekstra til mitt Canon 50D; og de siste to årene har jeg brukt det umåtelig mye; rett og slett hatt med bare det på flere reiser...men det hender jeg tar meg begge kameraene...og jeg ser at jeg i mange situasjoner får like bra bilder med GF...(nå skal det sies at jeg har to meget bra objektiver til det da)....blant de andre du nevner, har jeg venner som har det G12, litt større det...de er godt fornøyd.

Takk for raskt svar Randi.

Det er slike ting jeg gjerne vil høre , om hvordan dere oppfatter kameravalget i forhold til forventniger og evt speilrefleksen. Er det spessielle ting du ser på som negativt med GFen i forholdt til 50D? Og hvilke objektiv bruker du.

Takk for tipset , det var jo grisebillig , men 30mm er ikke vid nok for det jeg ser etter. Uansett billig for kitet og lurer på hvordan NX200 er i forhold til det negative jeg har lest?

Lenke til kommentar

Jeg har egentelig lyst på NX200 men det at jeg ikke kan bruke ekstern søker gjør at jeg venter litt med og handle og siden det ikke er noe hast for meg venter jeg for å se om Canon kommer med noe tilsvarende.

En ting som er meget positivt "i mine øyner" med NX200 er geotaggingen, perfekt til ferie for og kunne knytte bilder opp mot lokasjon, NX-systemet har også en spennende =168"]objektivportefølje.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Til GF har jeg to objektiver som helt dekker mine behov. Dette bruker jeg mest:Panasonic Leica DG Macro-Elmarit 45mm f2.8 ASPH. MEGA O.I.S, og så har jeg en pancake zoom som er i normal-området:Panasonic Lumix G X Vario PZ 14-42mm F3.5-5.6 OIS pancake. Da har jeg det jeg trenger. Har i tillegg kjøpt viewfinder til min GF....har ikke særlig negativt å si om GF som ekstra kamera nei. (Måtte i tilfelle være at jeg med macro på planter og insekter gjerne bruker continuous shooting, og den funksjonen er selvsagt ikke så rask som på 50D.) Jeg fotograferer bare i RAW format med begge kameraene, og Panasonic har ikke så bra bildebehandlings program som Canon, men jeg har en gammel Photoshop, dessuten kjøpte jeg ACDSeePro som jeg er kjempefornøyd med.

Lenke til kommentar

Det stemmer at brikkene i Pen serien er gammel; det merkes mest på høy ISO. Men den for blitt raffinert over tid, så en E-PL3 kan fint brukes opp til ISO 1600. Har aldri hatt problemer med etterbeandling av RAW-filene; hva er det du sikter til.

Når du sier at Panasonic GX-1 lider av dårlig DR på lav ISO, så mistenker jeg at du har studert DXOmark sine tester litt for mye.

På grunn av optikken, så vil jeg si at µ-4/3 er det beste valget der ute; Av de du lister opp, så er det nok Panasonic GX-1 jeg vil anbefale.

Lenke til kommentar

Har selv en NEX-5 som er ganske så liten og hendig - har også kjøpt adapter så jeg kan bruke EOS-optikken på det - men har konkludert at hvis jeg hverken gidder dra med meg 5D-riggen med to ekstra objektiver eller "bare" 5D i snutebag med ett enkelt objektiv, så gidder jeg som regel heller ikke dra med meg NEX'en.

Har konkludert at beste nr to kamera til mitt bruk er noe enda mindre - type S100, eller enda enklere - en iPhone, som gir overraskende gode bilder til å være mobilkamera.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har konkludert at beste nr to kamera til mitt bruk er noe enda mindre - type S100, eller enda enklere - en iPhone, som gir overraskende gode bilder til å være mobilkamera.

Ser mange tar "krise"-bilder med iPhone ja...har aldri tenkt på det.har hatt iPhone omtrent siden den kom på markedet, og på min første hadde jeg VideoApp også, nå har jeg siste utgave iPhone, men bruker hverken video eller kamera funksjonen, kanskje jeg burde "lære" meg det...ser mange tar overraskende bra bilder.

Lenke til kommentar

Spesielt iPhone 4S har godt kamera.

Men - vet ikke om jeg som Canon-fotograf ville investert i nytt system akkurat nå - ville ventet og sett hva Canon forventes å lansere senere i måneden. Men - skulle det vært systemkamera akkurat nå ville jeg gått for 4/3000000*).

*) altså "mikro" fire tredjedeler.

Lenke til kommentar

Helge, du kan få låne mitt PEN E-PL1 i noen dager og få litt inntrykk av brukervennlighet, bildekvalitet og størrelse. Ang. RAW så har det aldri vært noe problem med konvertering i 3-partsprogrammer. Nyere PEN vil nok ha bedre ISO-egenskaper men du vil nok uansett få et viss inntrykk av kameraet.

Nå har du hatt Canon siden vi var på skidag på kvamskogen på ungdomskolen for lenge siden så det er på tide at du prøver noe annet enn canon :)

Lenke til kommentar

Godt forslag fra Dromle - det kan være en ide å kjøpe et billig Pen (brukt?) nå, og så oppgradere huset når neste generasjon fra Olympus kommer. Når Olympus oppdaterer til høsten, så er jeg rimelig sikker på at alle modellene får samme sensor som E-M5 har idag.

Lenke til kommentar

Mange gode forslag allerede og jeg er imponert over hvor raske tilbakemeldinger allerede midd i beste ferietid.

Jeg har IPhone 4S men bruker den sjelden , kan ikke frostå at det skal kunne sammenlignes og har ikke mange manuelle muligheter som å velge lukker , blender , iso og eksponeringskompensering.

Ellers har jeg tydelig blandet kortene med RAW konvertering og tredjepartsprogram , må være et annet system jeg har lest om. Det er jo bare bra , jeg kan leve med en maks ISO på 1600 , liker faktisk ikke å gå høyere på 7Den heller uten og overeksponere mye for og hindre støy i skyggene.

Jeg skulle gjerne ventet til høsten , til våren eller neste høst , men jeg trenger det til ferien om 14 dager.

Det med størrelse har jo endel og si , ellers kan jeg like godt ta med 7D og et par objektiv , derfor er et "pannekake" objektiv et must til de speilløse alternativene.

Og Dromle......artig at du vet hvem jeg er og ikke jeg hvem du er. Men det er riktig at jeg har hatt Canon lenge , ja helt siden konfirmasjonen da jeg fikk et AE-1 :-)

Ønske fra meg som Canonbruker og "skifte" system er ikke tilstede men i dette tilfelle har ikke Canon så masse og velge i for god bildekvalitet utenom G1X som er et kompaktkamera. Trenger egentlig heller ikke et nytt system , kun et mer kompakt kamera enn 7D ogbhelst slippe ha med flere objektiv. Vidvinkel er viktigst.

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

Det frister og ta sjansen på den nye Sony RX 100 , leser at det får fantastiske kritikker i Color Foto men det er kun en nettbutikk som angivelig skal ha det på lager til rett over 5000,-

Men det er jo en liten sjanse og ta siden det er så nytt og uprøvd. Mangler endel av de hjulene som f.eks G12 har men om bildekvaliteten er så god som ryktene og Color Foto sier så er det kanskje verdt og droppe tankene på disse hjulene.

Lenke til kommentar

Du kan selvsagt ønske deg et mer kompakt kamera som matcher 7D på bildekvalitet og med E-M5 er du ikke langt unna. Det er mye mindre også, omtrent som en E-P3 med unntak av søkeren på toppen. Men selv om det er relativt lite og selv om søkeren ikke hadde vært der er det ikke noe lommekamera. En E-PMx med E-M5-sensor ville vært mer ideelt, og kombinert med Panasonic X14-42 hadde du faktisk fått ca lommestørrelse.

Men det finnes jo ikke og skal du handle innen to uker er det nok RX100 som ville vært min favoritt, gitt at 28-100 holder og at hjørneskaprhet ikke er superviktig. Ser Dustin har det på lager i øyeblikket.

G12 som du nevner er jo mye bedre på ergonomi og kontrollhjul, men ytelse på høy Iso er RX100 klart bedre.

Et annet interessant alternativ er Panasonic GF5 sammen med X 14-42, bare skjekk at linsen er OK på full tele.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...