Gå til innhold

Den store Nikon D4 tråden

Anbefalte innlegg

Med så høye brennvidder og lange avstander blir det også en faktor med urolig luft og sånt noe. :)

Helt klart, men TC er aldri en god ting for optisk kvalitet. Men ble positivt overrasket over kvaliteten på AF-S 70-200mm f/2.8 VR II og TC-20E III. Naturligvis ikke på nivå med optisk kvalitet uten TC, men faktisk mer enn bra nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med lukkertid på 1/1000 sek vil etter min erfaring ikke speil ha noe påvirkning; dette slår først inn ved lukkertider mellom 1 sek og 1/125 sek lukkertid. Muligens andre har andre erfaringer?

Edit:

Jeg brukte også MUP og 3 sek utløserforsinkelse men kunne ikke se noen vesentlig forskjell. AF-S 400mm f/2.8 VR med TC-20E III ga helt annen skarphet på bildene. Så for meg kan de se ut som TC-20E III ikke bør brukes på annet enn f/2.8 eller raskere optikk.

Slik ble det med 1/1000 sek, f/9 og ISO5000:

post-182759-0-04518100-1343982673_thumb.jpg

Mer oppskarping og kontrast enn normalt lagt på i post. Bildene med slik opptikk (les: 2x TCc på f/4 optikk) blir veldig flate rett ut av kamera.

Har vel ingen erfaring selv med dette,har bare lest att det kan være det som kan skje når opløsningen er så høy som på D800.Altså att detaljer du ikke ser på ett kamera med 12.3mp,vil sees på ett med over 36mp,noe som igjen krever mer av fotografen.

Endret av Jan Erik Engan
Lenke til kommentar

Ekstrem tele er en egen kunst, så naturligvis er det muligheter til å forbedre resultatet med fintuning av teknikk. Det skal legges til å ta bilder av artister på en scene med MUP og tidsforsinkelse ikke akkurat er veldig enkelt. Fokus blir også merkbart mindre pålitelig med teleconverter på kamera, så prøvde også liveview spesielt når fokuspunktene rundt senter ikke kunne brukes. God måte å teste stabilitet i kamerastativ og oppsett er å tappe på kamera når det står på liveview med 100% crop for noe helt i fokus. Et dårlig oppsett gir svingninger flere sekunder, mens et mer stabilt oppsett gir ingen eller ekstremt små bevegelser. Fikk litt utslag på mitt oppsett som var helt borte på noen 10-del av et sekund. Uten TC (var kobling mellom TC og objektiv som gjorde at riggen mistet stabiliteten litt) var dette på et langt bedre nivå. Angående original stativfot på AF-S 600mm f/4 VR så er den ekstremt dårlig spesielt om man tar bilder på opp mot 1 sekund lukkertid, RRS sin erstatning gjorde alt ekstremt mye bedre.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...