Gå til innhold

Hvor mye koster det en 18-åring å ha bil?

€uropa

Anbefalte innlegg

Mange 18-åringer kjøper seg bil. Jeg synes at det er rart hvor lavt terskelen ofte ligger. Jeg tør å si at mange av dem ikke har behov eller råd til en bil, men det er sikkert ikke uvanlig å få støtte av familien. Uansett, det jeg lurer på er hvor mye det koster for en bil som brukes av en 18-åring? Det varierer jo så klart med tanke på bruken, om bilen er ny eller gammel, osv. Men kan noen gi et overslag over de faste utgiftene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ser bort ifra utgiften til å skaffe seg bil og omregistreringen så har du vel:

- Årsavgift

2885,-

- Forsikring

8000,-

- Drivstoff

15000,-

- Serviceutgifter/reperasjonsutgifter

10000,-

- Dekkslitasje

2000,-

- Verditap

- Bompenger

Ett veldig grovt overslag, setter de 2 siste postene blank da de kan variere veldig avhengig av hvor du bor og om du har ny bil kontra gammel bil. Litt usikker på forsikringsbiten, hva det er vanlig å betale, jobber i jernbanen og har alltid hatt veldig gunstige priser.

Vedlikeholdsposten/reperasjoner er en post som er vanskelig å sette eksakte tall. Ett år trenger man ikke ha noen utgifter relatert til reperasjoner, mens det neste året kan man ha mye igjen. Har ett godt eksempel fra min andre bil. I løpet av de 2 første årene jeg hadde bilen kostet jeg på den en ny starter (1000,-) og 2 oljeskift(800,-), arbeidet ble utført selv. Mens det 3.året jeg hadde bilen måtte jeg skifte en hel del for å få den igjennom PKK, nærmere 15 betalte jeg da.

Nå har jeg en 7 år gammel bil, de 3 årene jeg har hatt den har jeg ligget på ca 9.000 i året, delvis pga at jeg har fulgt serviceprogrammet hos forhandler, selv om jeg hadde sikkert gjort jobben like bra selv for en veldig liten del av summen. Synes det er greit å vise til historikk ved evt. salg av bilen, men det er en annen sak. Til vinteren kommer et par dyre(reg.reim++) reperasjoner hos meg og da vil nok gjennomsnitten trekkes noe opp. Uansett er det dyrt å ha bil og noe man bør tenke igjennom.

Endret av untouch4ble
Lenke til kommentar

Forsikringen vil jo minke når man klatrer på bonusstigen. Starter på 20% og får automatisk +10% hvert år.

Er man lur bytter man forsikringsselskap hver 6. mnd. Man kan da få +10% hvert halvår og vil oppnå den "magiske" 70% dobbelt så fort.

Lenke til kommentar

Det kommer ekstremt an på bilen og bruken.

Hvis man ikke skrur selv men har veldig dårlig råd ville jeg si.

Velholdt bestemor bil (og nei det er ikke en BMW :) 10 000,-

Omreg på en så gammel bil: 1500,-

Ren ansvarsforsikring: ca 4000 - 6000,-

Full pott i reparasjonslotteriet: 0,- (særlig mer enn 4000,- skraper man så gamle biler)

Bensin ved kjøring til og fra skole/jobb: tja kanskje 10 000,- i året

Årsavgift: 2885,-

Jeg tør påstå at særlig mye billigere kan det ikke gjøres hvis man faktisk skal betale selv.

Mitt første år med førerkort kjørte jeg pappas 3-sylindrede Ford Sierra (du vil ikke vite hvordan den ble 3-sylindret og grunnen til at jeg "fikk" den, la oss bare si at oljelampelyset i dashbordet var defekt viste det seg). Den var veldig billig for den lille kjøringen jeg gjorde:

Bensin 3000,- i året

Årsavgift, og forsikring betalte pappa, reparasjoner ble ikke gjort, og den ble vraket rett før neste EU kontroll.

Så poenget mitt er at i praksis er det en variant av siste løsning som faktisk skjer med de fleste 18åringer spesielt siden de gjerne også bor hjemme.

Cobos

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...