Gå til innhold

Gått ned 25 kg, trenger hjelp til de siste 10

Anbefalte innlegg

Ja, nå..

Siden august 2011 har jeg gått ned omlag 25 kg. Fra 115 tunge kilo, til 90 "like" tunge kilo.

Gikk fra å være student til å jobbe "på gulvet" og gikk ned 15 kg. Har samtidig endret en del på kostholdet, men følger ingen spesiell plan.

Etter at jeg begynte å jobbe, og md. gikk, stagnerte vekta på 98-100. Tok enda mer tak i meg selv, og la om kostholdet enda mer. Syklet på ergometersykkel, men i varierende grad.

De siste 4 ukene har jeg jogget. Startet med 60 min, hvorav jeg jogget 40 min, men med 20 min pause. Føler selv jeg har hatt en vanvittig progresjon, mye takket være syklingen. 3. juli jogget jeg (må sjekke loggen..) 7 km på 45 min. Jogget 5 km kurvert på 30 min som er etter planene. Etter en uke uten trening (uke 4 totalt) jogget jeg nå 7,2 km på 38 min 44 sek.

Tar også 200 sit-ups hver kveld, før jeg legger meg (1X50+7X25).

Men igjen etter 90-91 kg har vekta stagnert. Ser nærmest ingen forskjell fra 115 til 90 kg. Skal sies at jeg "startet" på 79 kg, og gikk opp til 115 på svært kort tid, og at jeg heller ikke da så den store forskjellen. Mente alltid at jeg var "feit" som fuck.

Følger et 12 ukers program for de som skal løpe 10km, og har virkelig lyst til å prøvde det selv.

Men spørsmålet her.. med tanke på å gå ned fra 115 til ca. 80 kg (er ca. 184 cm høy), hva vil dere anbefale?

Fullt klar over at muskler "veier mer enn fett"; 1 kg muskler er mindre fysisk enn 1 kg fett. Vil i hovedsak redusere fettprosenten, men samtidig vil jeg også bli "built". Er i den situasjonen at jeg ikke har pesetas nok til å joine et gym, men kanskje dere har et kickass "bli fit ila 6 md" program? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regner med du vet at punktforbrenning hjelper veldig lite, det å ta 200 situps er waste med andre ord. Det hjelper heller ikke mye på muskelmasse/styrke når du tar så mange uten motstand. 15 reps per sett er maksgrensen for en endring i styrke/masse. Kjør heller alternative mageøvelser som planken eller situps med beina i været o.l eller eksplosive situps der du holder igjen på toppen så lenge du klarer. Gjør dette annenhver dag eller 3 dager i uka maks.

Uansett er det dumt du ikke har råd til å melde deg inn i et senter å få trent styrke. Sikker på du ikke finner et senter i nærheten som har mndpris på 200-250,-? Finnes hvertfall flere mindre "kjente" senter i storbyer som har gode priser. Det har du kanskje råd til. Hvis ikke kan du google rundt etter "workout at home" programmer og eventuelt kjøpe inn litt utstyr som manualer og lignende. Men dette er langt i fra like effekt som et senter med gode belastningsmuligheter.

Hvor ofte jogger du? Jeg ville heller gått over til økter med HIIT. HIIT eller høyintensitets intervalltrening som f.eks 4x4. Det er mange fordeler med å trene 4x4, blant annet får du økt oksygenopptak som igjen øker metabolismen(forbrenning) og HIIT forbrenner mye mer fett per tidsenhet, det tar også mindre tid å gjennomføre enn langkjøringstrening. Dette kan gjøres på tredemølle, ute eller på sykkel. Eksempel er å kjøre 2-3 økter i uka f.eks mandag, onsdag og fredag + eventuelt en langkjøringsøkt på søndag hvis du vil ha enda mer trening.

Anbefaler også å sette opp en mal til kostholdsplan med 5-6 små måltider dagen inkl mellommåltider. Fokuser på høyt inntak av protein og sunt fett mens du får i deg karbohydrater før/etter trening.

Dette er anbefalt fordeling av protein, karbohydrater og fett per dag. Du ganger tallet med vekta di så får du fordelingen:

2-2.5g protein/kg/dagen.

2-2.5g karb/kg/dagen.

1g fett/kg/dagen.

Du kan også regne ut antall kalorier du ligger på i løpet av en dag hvis du har stabil vekt nå. Ta det tallet og trekk i fra 500.

Endret av eleNef
Lenke til kommentar

Visste det med punktforbrenning, men var ikke klar over at det ikke hjalp på muskelmasse, så hjertens takk for det! Løper 4 ganger i uka, og har holdt meg til det siden jeg begynte (med unntak av 1 uke hvor jeg kun trente 2 ganger). Blir som regel mandag, onsdag, fredag og søndag.

Finner medlemskap på studio til 370 kr, med forutsetning om 12 md. bindingstid, så jeg får se om jeg får budsjettert inn et fast trekk på 370 kr md. Tror det skal gå ganske bra, når jeg tenker meg om.

Begynte med intervalltrening nå på mandag, men leste om HIIT just nu, og synes det virker bedre enn det jeg selv har funnet. Må nesten legge inn flere økter med intervaller, skjønner jeg (også fordi langkjøring fort har blitt jævlig kjedelig, spesielt med den ene fornuftige ruta som ligger rundt der jeg bor).

Ellers løp jeg min første mil i dag, med 40 min fra helvete, avsluttet med 20 min of pleasure.

Takker for svar, skal se nærmere på HIIT.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...