Anonym259235 Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 (endret) Hva gjør man i timene på Service og Samferdsel på VG1? (i programfagene, og i prosjekt til fordypning) Må man snakke mye foran hele klassen, eller mange folk, som foredrag o.l.? Endret 14. juli 2012 av Al Capone Lenke til kommentar
Yogyy Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 Med denne utdanningen kan du bygge på til fagbrev som Reiselivsmedarbeider, Salgsmedarbeider, Kontor- og administrasjonsmedarbeider, Logistikkoperatør eller Yrkessjåfør. En utdanning innen service og samferdsel kvalifiserer deg til yrker der du ofte vil være bedriftens ansikt utad. Du øker din kompetanse til å analysere kundenes behov for å kunne foreslå gode løsninger. Dette studiet er delt i programfag og fellesfag. I tillegg må du få godkjent Prosjekt til fordypning. Ønsker du kun programfagene går du til Service og samferdsel Vg1, programfag. Lenke til kommentar
Sippe Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 Gikk selv på service og samferdsel, og der lærte vi om kommunikasjon, feks hvordan man skulle analysere kundens behov, støy i kommunikasjonen og hvordan man kan bruke stemmen for å vekke interesse for et produkt. Vi hadde også litt om de forskjellige lovene som er relevant for folk som jobber i service yrker, vi lærte også om hvordan man skulle skrive cv, søknad, holde styremøter, skrive referat og hvordan møtene skulle foregå. VI hadde også elevbedrift, der vi gikk gjennom hele prossesen med å starte en bedrift, til å drive den og til slutt legge den ned. I PTF (prosjekt til fordypning) så var vi utplassert i en bedrift, først en bedrift i første halvår, så en annen bedrift det neste året. Jeg vil anbefale deg å prøve ut 2 bedrifter som du kanskje har lyst til å jobbe i, og ikke bare ta en random matvarebutikk (hvist det ikke er det du vil jobbe i da:P) Men jeg følte det var veldig slack, du måtte ikke jobbe hardt for å få en 5'er så lenge du fulgte med i timene. Men jeg tok bare Vg1, før jeg gikk over til Vg2 IKT. Så jeg vet ikke hvordan andre året på Service og samferdsel er. Vi hadde veldig mye forelesninger for klassen + gruppe arbeid, så du må nok forberede deg til å stå foran klassen mange ganger Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 14. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2012 Tusen takk for svar. Hva slags forelesninger hadde dere (Hva slags oppgaver)? Lenke til kommentar
Sippe Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Det var veldig mye forskjellig, en dag fikk vi i oppgave å gå ned til 3 bedrifter og se hvordan tiltak de hadde mot svinn, så etterpå skulle vi presentere det foran klassen. Eller så skulle vi feks presentere ungdoms bedriften vår til resten av klassen. fortelle om markedsanalysen og hvordan bedriften gikk. Vi hadde og presentasjon om bedriften vi var utplassert i og skulle fortelle litt om den. Vi fikk også masse annet rart, men kan ikke huske alt:P Vi hadde også "skuespill" der vi skulle vise forskjellige fallgruver i kommunikasjon "hva som er bra og dårlig kommunikasjon" Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 15. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2012 Er det mest gruppearbeid, eller er det mye fremføringer alene? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Er det mest gruppearbeid, eller er det mye fremføringer alene? Har du presentasjonsangst? Det er mye markedsføring, og mye er lagt opp til at man skal bli flink til å presantere ulike tjenester og produkter foran andre. Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 15. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2012 Ja, jeg hater det. Jeg har veldig presentasjonsangst. Det er vel hovedgrunnen til at jeg egentlig ikke vil gå denne linja. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Ja, jeg hater det. Jeg har veldig presentasjonsangst. Det er vel hovedgrunnen til at jeg egentlig ikke vil gå denne linja. Hvorfor vil du gå denne linja? Hva er det du ønsker å satse på å bli? Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 15. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2012 Det var andrevalg, og jeg kom inn der. Tenkte det kunne være greit interresant, i tillegg til at det gir mange jobbmuligheter senere. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Du får prate med kontaktlæreren din om dette, så får dere komme til en løsning. Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 15. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2012 Kontaktlærer på forrige skolen? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Selvfølgelig den nye du får. Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 15. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2012 Ja, okei. Du mener jeg skal snakke med han/hun ang. at jeg har presentasjonsangst, eller at jeg evt. vil bytte linje? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Du kan si at du har presentasjonsangst. Kanskje du får slippe å fremføre alene? Kanskje det er enklere for deg å gjøre dette sammen med andre? Jeg tror nok ikke du får til å slippe helt, men læreren din kan kanskje tilrettelegge det best mulig for deg. Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 15. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2012 (endret) Hm. Ja, får håpe det. Takk! Endret 15. juli 2012 av Al Capone Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 16. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2012 (endret) Er det forresten kanskje vanlig at man har litt angst for å fremføre når man starter der, men at man heller bygger opp selvtillit etter hvert? Endret 16. juli 2012 av Al Capone Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Jeg hadde veldig mye prestasjonsangst i starten av videregående, men det har bedret seg etterhvert som jeg har presentasjoner. Det er bare å kunne stoffet man skal presentere. (Går ikke salg og service, btw) Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 3. august 2012 Forfatter Del Skrevet 3. august 2012 Til dere som har gått SS: Kommer jeg over presentasjonsangsten etter hvert? Er det mange presentasjoner alene? Man blir vel godt kjent med klassen før man skal begynne med framføringer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå