Gå til innhold

Hva gjør man på Service og Samferdsel?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med denne utdanningen kan du bygge på til fagbrev som Reiselivsmedarbeider, Salgsmedarbeider, Kontor- og administrasjonsmedarbeider, Logistikkoperatør eller Yrkessjåfør. En utdanning innen service og samferdsel kvalifiserer deg til yrker der du ofte vil være bedriftens ansikt utad. Du øker din kompetanse til å analysere kundenes behov for å kunne foreslå gode løsninger. Dette studiet er delt i programfag og fellesfag. I tillegg må du få godkjent Prosjekt til fordypning. Ønsker du kun programfagene går du til Service og samferdsel Vg1, programfag.

Lenke til kommentar

Gikk selv på service og samferdsel, og der lærte vi om kommunikasjon, feks hvordan man skulle analysere kundens behov, støy i kommunikasjonen og hvordan man kan bruke stemmen for å vekke interesse for et produkt. Vi hadde også litt om de forskjellige lovene som er relevant for folk som jobber i service yrker, vi lærte også om hvordan man skulle skrive cv, søknad, holde styremøter, skrive referat og hvordan møtene skulle foregå. VI hadde også elevbedrift, der vi gikk gjennom hele prossesen med å starte en bedrift, til å drive den og til slutt legge den ned.

I PTF (prosjekt til fordypning) så var vi utplassert i en bedrift, først en bedrift i første halvår, så en annen bedrift det neste året. Jeg vil anbefale deg å prøve ut 2 bedrifter som du kanskje har lyst til å jobbe i, og ikke bare ta en random matvarebutikk (hvist det ikke er det du vil jobbe i da:P)

Men jeg følte det var veldig slack, du måtte ikke jobbe hardt for å få en 5'er så lenge du fulgte med i timene. Men jeg tok bare Vg1, før jeg gikk over til Vg2 IKT. Så jeg vet ikke hvordan andre året på Service og samferdsel er.

Vi hadde veldig mye forelesninger for klassen + gruppe arbeid, så du må nok forberede deg til å stå foran klassen mange ganger :p

Lenke til kommentar

Det var veldig mye forskjellig, en dag fikk vi i oppgave å gå ned til 3 bedrifter og se hvordan tiltak de hadde mot svinn, så etterpå skulle vi presentere det foran klassen. Eller så skulle vi feks presentere ungdoms bedriften vår til resten av klassen. fortelle om markedsanalysen og hvordan bedriften gikk.

Vi hadde og presentasjon om bedriften vi var utplassert i og skulle fortelle litt om den. Vi fikk også masse annet rart, men kan ikke huske alt:P

Vi hadde også "skuespill" der vi skulle vise forskjellige fallgruver i kommunikasjon "hva som er bra og dårlig kommunikasjon"

Lenke til kommentar

Du kan si at du har presentasjonsangst. Kanskje du får slippe å fremføre alene? Kanskje det er enklere for deg å gjøre dette sammen med andre? Jeg tror nok ikke du får til å slippe helt, men læreren din kan kanskje tilrettelegge det best mulig for deg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...