Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg saksøkes for ærekrenkelser?

Siren29

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte en hund av en privatperson som viser seg å ha store adferdsproblemer. I sms til personen har jeg skrevet at vedkommende har lurt meg, men vedkommende benekter det. Jeg har ikke utlevert vedkommende til noen som helst, men nå vil vedkommende saksøke meg for ærekrenkelse.

Har vedkommende en sak?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn generelt, kan man i det hele tatt saksøkes for ærekrenkelse for det man skriver i sms, så lenge man ikke henger ut vedkommende offentlig? Vet at man kan anmeldes for trusler, men er det det hele?

Endret av Siren29
Lenke til kommentar

Trusler om søksmål på denne bakgrunn kommer stort sett alltid fra personer som ikke vet hvordan rettsvesenet fungerer, fordi det beste forsvaret mot en ærekrenkelse faktisk er "Det jeg sa er sant" (med forbehold for ting rettsvesenet enten ikke kan eller ikke vil verifisere, f.eks. pga. umuligheten for å føre bevis, eller fordi anklagen er så fornærmende at den er støtende uavhengig av om den er sann)

Lenke til kommentar

Men det går vel ikke under ærekrenkelse å si til selgeren at man føler seg lurt?

Om du faktisk hadde skrevet noe langt verre og faktisk æreskrenket vedkommende grovt ville nok politiet allikevel ha henlagt saken etter kort tid.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...