what_no2000 Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 (endret) Selv om det står på kontrakten at den "selges som den er" så fritar det ikke selger fra ansvaret, selv om han ikke visste om feilen. Punktet selges som den er bør fjernes fra kontraktene. Nei. Nei. Et "solgt som den er" forbehold begrenser sterkt selgers ansvar for mangler. Det følger både av kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven. Ved et slikt forbehold er det kun de punktene som er listet opp i Kjøpslovens § 19 eller Forbukerkjøpsloven § 17 som regnes som mangler. § 19. Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg. (1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når (a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet, (b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller © tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers. Se http://www.lovdata.n...880513-027.html for hele Kjøpsloven. § 17. Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg Selv om tingen er solgt « som den er » eller med lignende alminnelig forbehold, foreligger det en mangel a) når tingen er i dårligere stand enn forbrukeren med rimelighet hadde grunn til å forvente på bakgrunn av forbeholdet, kjøpesummens størrelse og forholdene ellers, eller b) når det foreligger forhold som nevnt i § 16 første ledd bokstav b eller c. Selges brukte ting på auksjon hvor forbrukeren har anledning til å være til stede, gjelder reglene i første ledd tilsvarende så langt de passer. Se http://www.lovdata.n...21-034.html for hele Forbrukerkjøpsloven. Endret 15. juli 2012 av what_no2000 Lenke til kommentar
Mysterious Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Slik jeg tolker det så begrenser "selger som den er" veldig lite eller ingenting i forhold til ansvar. Det er hva kjøper kan forvente av objektet i forhold til pris og alder. Jeg tror det er mange som vet å utnytte selgere som legger vekt på at tingen selges som den er. Slik som denne saken her: http://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/article768612.ece - Jeg fikk en kjøper på bilen og vi underskrev kontrakten, men kort tid etter påpekte han feil og mangler som han mente jeg måtte betale for, forteller Gundersen. Man kan da spørre seg, hvorfor fikk han ikke testet bilen før han kjøpte den? Hun måtte betale 10 000kr for reparasjoner, for alt vi vet så kan de pengene gå rett i lommen og ikke til å reparere. Kan være tilfelle her også, synes det er rart at så straks handelen er gjort, så begynner kjøper å gå gjennomgå båt/bil for mangler. Og da krever selger for penger. Jeg ville ha tatt tilbake båten Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Kjøper mener gass/gir er tregt. Broren min var med når jeg solgte båten. Han prøvekjørte den og dette er feil som han da burde ha merket og tatt opp med deg eller latt være og kjøpe båten, du kan ikke komme og reklamere på ting som var åpenbare for kjøper ved besiktigelse og prøvekjøring. Og det med manglende kontrakt er vel ett større problem for selger enn deg. 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Litt på sidelinjen... Men hva skal man skrive i kontrakten hvis man faktisk MENER at den skal selges som den er, og at man IKKE påtar seg noe ansvar etter at kunden har kjøpt den? Hvis jeg har en båt jeg vil selge for 70.000, og ikke vil betale for eventuelle reparasjoner som kjøperen oppdager at han trenger? Kan jeg skrive i kontrakten SELGES SOM DEN ER, FOR POKKER! eller er det også ugyldig? Hva om jeg får kjøperen til å underskrive en kontrakt om at alle krav rettet mot selger vil resultere i et motsøksmår på det dobbelte? Det må jo være mulig å bli kvitt den fordømrade båten uten ansvar? Jeg vil tro f.eks "Produktet selges som defekt" eller "Bilen selges som delebil" kan være en løsning. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Jeg blir litt skeptisk til folk som skal selge ting "som de er", fordi det lukter lang vei at vedkommende tror det betyr mer enn det gjør, og kommer til å bli vanskelig i tilfelle mangler han må stå til ansvar for. På den annen side, når jeg leser loven, lurer jeg på hva slags ansvar man har hvis man ikke skriver "som den er" i kontrakten. Skal man selge en skraphaug som ikke virker er det ikke verre enn å prise den deretter og skrive ting som "x virker ikke/kan ikke registreres/selges som deledings" i tillegg til "som den står". Nøkkelen er prisen. Man skal ikke slippe unna med å overprise. Helst skal man ha ganske god oversikt over hva som ikke virker også, eventuelt lage en liste over alt man går god for, og si at alt utover dette er bonus. Det til side, hvis kjøper mener det er noe galt med gass/gir og han har prøvekjørt, er dette noe han visste om i det han inngikk kjøpsavtalen. Med andre ord, han kjøpte en båt med det han oppfatter som treg gass/gir. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 (endret) Slik jeg tolker det så begrenser "selger som den er" veldig lite eller ingenting i forhold til ansvar. Det er hva kjøper kan forvente av objektet i forhold til pris og alder. Jeg tror det er mange som vet å utnytte selgere som legger vekt på at tingen selges som den er. Slik som denne saken her: Vel, dersom det er sånn du tolker kjøpsloven så tolker du feil. Avviket mellom "normalt god vare" (jf. videospillerdommen, altså sett opp mot pris og andre forhold) og tingens faktiske tilstand må være større for at det skal være en mangel dersom tingen er solgt med as is/som den er-forbehold. Det er det ordet "vesentlig" i § 19 (1)( c)betyr. Utgangspunktet er at tingen selger i en slik stand som man har avtalt. Når kjøper har gjort forundersøkelser (eller blitt oppfordret til det eller latt være), så kan han ikke gjøre gjeldende mangler han burde oppdaget under forundersøkelsene. De feilene han påpeker er enten noe som han har forårsaket, eller noe han burde oppdaget under forundersøkelsene. Han kan altså ikke gjøre den mangelen gjeldende (uavhengig av "som den er"-forbeholdet), og selger har ryggen dekket. Dette følger av kjøpsloven § 20 (2) Endret 15. juli 2012 av Herr Brun 1 Lenke til kommentar
rekk Skrevet 15. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2012 Kjøper mener gass/gir er tregt. Broren min var med når jeg solgte båten. Han prøvekjørte den og dette er feil som han da burde ha merket og tatt opp med deg eller latt være og kjøpe båten, du kan ikke komme og reklamere på ting som var åpenbare for kjøper ved besiktigelse og prøvekjøring. Og det med manglende kontrakt er vel ett større problem for selger enn deg. ett større problem for kjøper mener du vel? Liten oppdatering: Jeg har sendt melding til kjøper og sagt at jeg ikke kommer til å betale eventuelle verksted regninger eller noe mer på båten, men at jeg stiller meg åpen til at vi kan heve salget/kjøpet (kjøper får pengene tilbake, jeg får båten min tilbake i den stand den var da jeg solgte den). Svaret jeg fikk fra kjøper på dette var. "Vi snakkes på mandag", Jeg svarte da med at jeg så ingen grunn til å utsette dette til mandag og at jeg vil ha svar på om han ønsker å heve kjøpet eller om han ser på kjøpet som fullført og at han ønsker å beholde båten uten å skulle prøve å holde meg ansvarlig for eventuelle feil han måtte mene at båten/motoren har. Har ikke fått svar enda. Er det noe mer jeg kan/burde gjøre? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Litt på sidelinjen... Men hva skal man skrive i kontrakten hvis man faktisk MENER at den skal selges som den er, og at man IKKE påtar seg noe ansvar etter at kunden har kjøpt den? Hvis jeg har en båt jeg vil selge for 70.000, og ikke vil betale for eventuelle reparasjoner som kjøperen oppdager at han trenger? Kan jeg skrive i kontrakten SELGES SOM DEN ER, FOR POKKER! eller er det også ugyldig? Hva om jeg får kjøperen til å underskrive en kontrakt om at alle krav rettet mot selger vil resultere i et motsøksmår på det dobbelte? Det må jo være mulig å bli kvitt den fordømrade båten uten ansvar? "Nu sæll æ denn heirann førbanna helsikes skjitbåten så det ALLER har vore åkka anna en problema å verkstedsregninge me. Hainn stoppe, starta, smeller, dundre, banka, stoppa, og startakkje igjænn. No sæll æ hestpeisen tel den første kuken så e dom nåkk t å kjøp hann! Førvænt dæ at hann rusta i stykkæ, eksploder, eller jø nåkkå anna merkele'. Satan i helvees kukbbåt." Som flere har nevnt, er det å prise tingen riktig vesentlig. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå