Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Solgte båten min i dag, kjøper krangler

rekk

Anbefalte innlegg

Hei.

Solgte båten min i dag, kjøper prøvekjørte båten før salg. Jeg spurte om han ville skrive kontrakt men det sa han at ikke var nødvendig. Jeg fikk pengene kontant og han tok båten med seg hjem.

Senere på dagen fikk jeg sms med at han var ufornøyd med båten, og vil nå ta den til verksted for å få fikset det som han mener er galt. Han skriver også at han regner med at jeg er med og betaler for dette.

Har han noen rett til å kreve dette? Det han mener er galt med den har jeg ikke opplevd med båten selv og har ikke gått god for båten annet enn at jeg sa på telefon at jeg selv ikke hadde hatt noen problemer med den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hev kjøpet, er mitt råd. Han får tilbake alle pengene, du skriver en salgskontrakt og hører om han fortsatt er interessert. Hvis ikke finner du en ny kjøper.

Med mindre denne nye feilen er noe som kjøperen har skylden for. I så fall er det en ganske dårlig deal.

Lenke til kommentar

Du solgte uten kontrakt, så er ikke mye som gjelder. Ta dette som en lærepenge.

Joda, men lære hva? Vet jo fortsatt ikke hva som gjelder i en slik sak. Skulle jo egentlig tro det er verre for kjøper å komme noen vei med dette tullet enn det er for meg. Jeg har jo i teorien allerede solgt båten.. Kjøper fikk den billig også, så er ikke noe problem for meg hvis kjøper vil heve salget. Men det kan da umulig være rkktig at kjøper har rett til å kreve at jeg betaler en eventuell verksted regning for å fikse et problem hverken jeg visste at var der eller kjøper merket noe til da båten ble prøvekjørt.

Lenke til kommentar

Ulempen med at du ikke har en kjøpskontrakt er at du ikke kan dokumentere at det er avtalt en "selges som den står"-klausul. Da stiller du en del svakere.

Det er snakk om en båt. Jeg regner med det er snakk om en del penger, siden båter pleier sjelden være billige.

Get yourself a lawyer. Nå. Når kontrakten er muntlig kan og vil alt du sier som selger bli brukt mot deg av kjøper.

For noe tøys. Kjøpsloven gjelder for kjøp og salg mellom privatpersoner uavhengig av avtalens form.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Er sikkert mye tøys, da jeg er ganske beruset atm. Hva jeg mente er at det er mye lettere å ha ting på stell med en kontrakt i bunn.

Edit¤ hmm, dette ga heller ikke mye mening. Drit i meg akkurat nå, thnaks.

Endret av Extremer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ulempen med at du ikke har en kjøpskontrakt er at du ikke kan dokumentere at det er avtalt en "selges som den står"-klausul. Da stiller du en del svakere.

Det er snakk om en båt. Jeg regner med det er snakk om en del penger, siden båter pleier sjelden være billige.

Get yourself a lawyer. Nå. Når kontrakten er muntlig kan og vil alt du sier som selger bli brukt mot deg av kjøper.

For noe tøys. Kjøpsloven gjelder for kjøp og salg mellom privatpersoner uavhengig av avtalens form.

Det er snakk om en mindre båt, så beløpet er ikke så veldig høyt. Men så lenge jeg stiller meg åpen til å heve kjøpet, kan kjøper kreve noe mer/annet?

Takk for alle gode svar sålangt. :)

Lenke til kommentar

Litt på sidelinjen...

Men hva skal man skrive i kontrakten hvis man faktisk MENER at den skal selges som den er, og at man IKKE påtar seg noe ansvar etter at kunden har kjøpt den?

Hvis jeg har en båt jeg vil selge for 70.000, og ikke vil betale for eventuelle reparasjoner som kjøperen oppdager at han trenger?

Kan jeg skrive i kontrakten SELGES SOM DEN ER, FOR POKKER! eller er det også ugyldig?

Hva om jeg får kjøperen til å underskrive en kontrakt om at alle krav rettet mot selger vil resultere i et motsøksmår på det dobbelte?

Det må jo være mulig å bli kvitt den fordømrade båten uten ansvar?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Selv om det står på kontrakten at den "selges som den er" så fritar det ikke selger fra ansvaret, selv om han ikke visste om feilen. Punktet selges som den er bør fjernes fra kontraktene.

Du har rett i at det ikke fritar selger, men det kommer et vesentlighetskrav, hvis du ser forskjellen på §17 og §19 i kjøpsloven.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...