LiamH Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 (endret) Jeg har i mange år prøvd å bli klok på alle disse ulike retningene som finnes innen livssyn. Kan noen gjøre rede for hva som er forskjellen på sterk ateisme, svak ateisme, agnostisisme (sterk/svak?) etc. Hvor mange ulike "betegnelser" finnes det egentlig? P.s: Kom med seriøse svar, vær så snill. "Agnostikere er ryggløse" eller annet vrøvl er totalt uinteressant å lese. Spar det til trådene der ateistene og de troende skal overhøvle hverandre med sin bedrevitende og nedlatende holdning. Endret 14. juli 2012 av LiamH Lenke til kommentar
Ateisten Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 Jeg har i mange år prøvd å bli klok på alle disse ulike retningene som finnes innen livssyn. Kan noen gjøre rede for hva som er forskjellen på sterk ateisme, svak ateisme, agnostisisme (sterk/svak?) etc. Hvor mange ulike "betegnelser" finnes det egentlig? P.s: Kom med seriøse svar, vær så snill. "Agnostikere er ryggløse" eller annet vrøvl er totalt uinteressant å lese. Spar det til trådene der ateistene og de troende skal overhøvle hverandre med sin bedrevitende og nedlatende holdning. Det er i utgangspunktet bare to standpunkter. Enten så tror man (teist) eller så tror man ikke (ateist). Agnostisisme er ett standpunkt om at vi ikke kan virkelig vite noe om det metafysiske og kan derfor ikke ta stilling til dette. De har samme standpunkt til Gud som ateister. Noen ateister vil vektlegge mangelen på bevis for guder. De vil simpelthen peke på at guder en påstand og det mangler empiriske bevis for deres eksistens. Andre ateister tror ikke, og trenger heller ikke begrunnelse for dette. Her ligger kanskje forskjellen mellom svake ateister og sterke. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 14. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2012 Jeg skjønner at enten er man teist eller så er man ateist. Det er "hoved-kategoriene", men det ligger så mange grener under som peker i alle retninger. Det er disse jeg prøver å få kategorisert. Hvor mange er det? Lenke til kommentar
Ateisten Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 Jeg skjønner at enten er man teist eller så er man ateist. Det er "hoved-kategoriene", men det ligger så mange grener under som peker i alle retninger. Det er disse jeg prøver å få kategorisert. Hvor mange er det? Det finnes langt flere grener innenfor teismen. Men det gidder jeg ikke å bruke lørdagen på. Hvilke andre grener som skulle finnes på den ateistiske siden er jeg usikker på, siden jeg ikke vet hva du sikter til. Det finnes noen ateistiske religioner. Er det de du sikter til? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 15. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2012 Nei, jeg tenker mer bare på grenene innenfor begrepet Ateisme. Er det kun Agnostisismen og Ateismen som definerer de "ikke-troende"? Lenke til kommentar
Ateisten Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Dette kan du få utførlig forklart her: http://en.wikipedia.org/wiki/Atheism Også her: http://www.atheists.org/atheism Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå