Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Trenger hjelp til å analysere minidump

Anbefalte innlegg

Heisann,

Som regel når jeg spiller, så plutselig fryser bildet og datamaskinen reagerer ikke på noe input. Samtidig er det en buzzlyd som looper seg. Problemet begynte i forrige uke. Jeg hadde ikke forandret noen drivere før det skjedde, men jeg har opplevd at driverne har crashet før, men da blinket bare skjermen og jeg fikk en error report, men så var det greit. Nå må jeg omstarte maskinen ettersom maskinen ikke reagerer.

Jeg tror det har med skjermkortet å gjøre ettersom det skjer oftest når jeg spiller, dog har det skjedd mens jeg sitter og ser på en stream, men det var også etter at jeg hadde spilt.

Problemet er utrolig irriterendes. Forslag til hva jeg kan gjøre?

specs:

Gigabyte GA-X58A-UD3R

INTEL Core I7-930 2800MHz LGA1366 8M

Gainward GTX480 1536 MB

Seagate Momentus XT 500 GB

3 x 4 GB RAM

Corsair HX1000 PSU

Endret av Raijin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk om du har fått noen minidumps generert av problemet. de ligger typisk sett i c:\windows\minidump

Hvis du har noe der så sjekk datoen på dem og se om de kan stemme med feilene du har opplevd. I så fall så last dem opp på forumet for analyse av de som kan dette godt (det finnes mange programmer for slikt men det krever ofte litt trening og teknisk kompetanse over gjennomsnittet). Mer kat du ikke kan laste dem opp rett fra minidump folderen. copy&paste til skrivebordet før du laster opp ellers får du en error.

Hvis du ikke går minidumps generert, så sjekk at det står på at minidumps skal skrives til harddisken når det oppstår kritiske systemfeil. du finner disse valgene under egenskaper på min datamaskin under advanced -&--#62; staryup&recovery. Den skal typisk sett stå på som standard.

Hvis det allerede står på og du likevel ikke får minidumps så er problemet litt værre, for da må du feilsøke "blindt" uten at windows kan fortelle deg hva det er som går feil. I slike tilfeller så er det dog snakk om hardware-feil og/eller overklokking og denslags hardware-layer problemer for at maskinen skal "hardfryse" før den har mulighet til å skrive noen minidump. Har du kommet så langt så er det bare systematisk testing av hardware og evt. utbytting av strategiske deler som du mistenker som du må prøve.

Håper dette hjelper.

Rapporter gjerne tilbake for videre hjelp - om jeg har noe mer å hjelpe med (avhengig av hva du finner ut).

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Fant fem filer. Sjekket datoene og ser noen er gamle. Det er ikke alltid jeg får opp meldingen om at det har vært blåskjerm når windows starter opp igjen. Iløpet av denne og forrige uke har problemet oppstått ihvertfall 5 ganger.

Jeg takker så mye for hjelpen!

Her er den siste fila, fra i dag.

MVh,

Daniel

071412-20857-01.zip

Lenke til kommentar

Ok, det er bra. da har vi (kanskje) noe å feilsøke utifra.

Jeg overlater analysen til noen som har bedre peil enn meg. Jeg har ikke helt orken til det nå, og uansett er jeg bare så-så på å analysere minidumps, men det er en del folk her på forumet som er virkelig gode på det.

hvis du ikke ender opp med å få noen svar fra andre her anngående å analysere minidumpene for deg go foreslå hva som kan være feilkilden så er det kanskje en idè å åpne en ny tråd der du spesifiserer i emnetittelen at du trenger hjelp med å analysere minidump. Det hjelper med å nå ut til de rikige menneskene. Evt. kan du redigere emnetittelen på denne tråden...

-Stigma

Lenke til kommentar

Skjedde noe lignende nå nettopp to ganger på rad, men da frøs det bare i 3 sekunder.

Jeg fikk da opp en error om at displaydriveren hadde sluttet å virke, men hadde "recovered".

Jeg syns likevel det er rart at det skjer for det første jeg gjorde da problemene begynte å oppstå var å bruke et driver sweeper program for å fjerne eventuelle gamle driver for så å innstallere de nyeste driverne, men problemet vedvarer. Kan det tyde på et hardware-problem?

Lenke til kommentar

Skjedde noe lignende nå nettopp to ganger på rad, men da frøs det bare i 3 sekunder.

Jeg fikk da opp en error om at displaydriveren hadde sluttet å virke, men hadde "recovered".

Jeg syns likevel det er rart at det skjer for det første jeg gjorde da problemene begynte å oppstå var å bruke et driver sweeper program for å fjerne eventuelle gamle driver for så å innstallere de nyeste driverne, men problemet vedvarer. Kan det tyde på et hardware-problem?

GPU recover betyr at GPUen har feilet - men i dette tilfellet har klart å resette/restarte seg. Det er ikke helt uvanlig å se ved overklokking eller overoppheting - så ja, det kan absolutt peke mot skjermkort som feilkilde ja. Verdt å prøve med et alternativt skjermkort om du har et på lager - og se om hele problemet da forsvinner.

-Stigma

Lenke til kommentar

Ifølge dump filen er problemet skjermkortet ditt. Har du prøvd å installere en eldre driver? Mulig det er den siste driveren som er problemet.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Feilen kan være driverrelatert også ja. verdt å teste med både helt nyeste beta (www.guru3d.com) samt en ganske gammel en. Feiler begge så er det på tide å se videre på kortet i seg selv. Verdt å sjekke temperatur og at det ikke er overklokket. Hvis alt der er normalt så peker jo ting mot defekt kort i så fall.

Ender du opp med å konkludere feil på skjermkortet så husk 5 års reklamasjonsrett på slike deler gitt at det er kjøpt fra norsk butikk.

-Stigma

Lenke til kommentar

Har ikke overklokket skjermkortet. Skal teste forskjellige drivere. Dog, jeg finner det rart at det plutselig begynte å skje uten at jeg hadde oppgradert driverne. Når jeg tenker meg om, så har jeg fått denne error'en flere ganger opp igjennom det siste året, men det har bare resultert i at skjermen blinket svart for så å si at gpu'en hadde restartet. Altså, hvis det var på grunn av en driver, burde ikke problemet oppstått plutselig etter at jeg oppgraderte driveren?

Skal prøve både nye og gamle drivere. Kortet er kjøpt i Norge, så garanti/reklamasjonsrett burde være i orden :)

Lenke til kommentar

Har ikke overklokket skjermkortet. Skal teste forskjellige drivere. Dog, jeg finner det rart at det plutselig begynte å skje uten at jeg hadde oppgradert driverne. Når jeg tenker meg om, så har jeg fått denne error'en flere ganger opp igjennom det siste året, men det har bare resultert i at skjermen blinket svart for så å si at gpu'en hadde restartet. Altså, hvis det var på grunn av en driver, burde ikke problemet oppstått plutselig etter at jeg oppgraderte driveren?

Skal prøve både nye og gamle drivere. Kortet er kjøpt i Norge, så garanti/reklamasjonsrett burde være i orden :)

Jeg bare sier at det er en mulighet - ikke at det er det mest sansynlige grunnen, men det er ne grunn du kan teste rimelig enkelt så dermed er det lurt å utelukke. De fleste slike feil kommer normalt fra OC, varmeproblemer eller defekt kort - i min erfaring.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...