Gå til innhold

Triks for å få høyere hastighet i spill...


Anbefalte innlegg

Hei.

- Er det bedre å bruke ett murstein tekstur enn 100 mursteiner i en større tekstur ?

- Bedre å bruke minst mulig tekstur med høyere oppløsning i alpha og multi-tekstur ?

- Mindre tall betyr raskere ?

- Noen deler programmering i assembly ?

- Flere 2D tekstur som følger point of view ?

- Kopiere flere samme moduler / kopiere f.eks en bilde og rotere den for å spare RAM ?

 

Flere triks ?

Endret av Qwseyvnd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

1- Er det bedre å bruke ett murstein tekstur enn 100 mursteiner i en større tekstur ?

2- Bedre å bruke minst mulig tekstur med høyere oppløsning i alpha og multi-tekstur ?

3- Mindre tall betyr raskere ?

4- Noen deler programmering i assembly ?

5- Flere 2D tekstur som følger point of view ?

6- Kopiere flere samme moduler / kopiere f.eks en bilde og rotere den for å spare RAM ?

 

Flere triks ?

 

nummererte spørsmålene dine for å svare, men hvis du har kunnskapen til å ha bruk for svara burde du egentlig ikke stilt spørsmåla, det kan være at du burde angripe utfordringene på et mer elementært nivå.

 

1. ekstremt eksempel du valgte men, har du en mur med 10x10 murstein vil du måtte ha 100 polygon(eller 200 i noen eksempel) for å lage veggen, dette bruker av regnekraften til skjermkortet. De fleste grafikkmotorer lar deg gjenbruke den samme teksturen så hvis du ønsker å bruke regnekraft istede for minne kan det være en god ide. Med en større tekstur som inneholder alle 100 mursteiner vil trenge bare 1 polygon, dvs at man trenger mindre regnekraft men bruker også mer minne for å få samme kvalitet som forrige alternativ. For en flat vegg ville jeg nok vandligvis gått for en enkel tekstur, men hva som faktisk er best ytelsesmessig er helt avhengig av scenen på en case-by-case basis.

 

2.lavere oppløsning teksturer er alltid raskere enn høyere oppløsning, så bruk så lav som mulig oppløsning uten at det går utover det kunstneriske. Samme gjelder layers(inkl. alpha,bump,mip,etc), bruk så få som mulig for best ytelse.

 

3. lavere tall av hva? men vandligvis er mindre raskere enn mer ja...

 

4. når det gjelder grafikk bruk høy nivå programeringsverktøy, hvis du må ha lav nivå programmering prøver du på noe du vil få lite igjen for.

 

5. hvis du snakker om det vi kaller sprites, så er det veldig lett å få på skjermen og er veldig bra for ytelsen. Men i de fleste tilfeller er det veldig stykt sammenligna med en full modell eller partikkeleffekt. Igjen vil jeg anbefale å bruke det hvis det ikke går utover det kunstneriske.

 

6. er ikke dette spørsmål 1 med annen tekst?

 

Men var virkelig dette hjelpsomt med de kunnskapene du har?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...