Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Solas påvirkning på kroppshår?

mike88

Anbefalte innlegg

Så det er sommer og det er den tid på året folk drar til syden for å sole seg og bade. Har noen litt rare spørsmål lurte på om noen kan svare:

- Skader solen hårene på huden vår? Jeg har nettopp klippet meg kort og har planer om å spare nå, men om håret mitt vil bli skadet av solen burde jeg kanskje ta å rake bort alt igjen etter ferien?

- Endrer sola fargen på hodehår og kroppshår? Har endel hår på leggene osv stemmer det at sola kan forandre disse håra slik at de blir tynnere og lysere? Jeg vil helst se at håra forblir slik de er. Har ikke lyst på skadet kroppshår som følge av for mye soling og saltvannsbading.

Er det noe vits i å rake bort alt kroppshår og hodehår etter ferien hvis jeg vil ha det gamle sunne friske håret tilbake eller er det slik at sola ikke gjør noen permament skade på hud og hår?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sola kan bleke håret ditt, og eventuelt gjøre det tørt. Dette er normal slitasje som i utgangspunktet ikke skal slite så veldig på håret ditt.

Det er også viktig å huske på at håret ditt er dødt, så det å tilsette ''næring'' og annet slik tull er og blir tull.

Man får forresten kjøpt spray på apoteket som du kan spraye håret med for å ''beskytte'' det, men det er og blir noe tull og bortkastede penger i mine øyne.

• Liker 3
Lenke til kommentar

i) Ja, solen fører til endringer i proteinstruktur (UVB, bølgelengde på 254-400nm), og endringer i hårpigmentet (hovesakelig UVA)[1]. Det første skyldes hovedsakelig en degradasjon av spesifikke aminosyrer (hovedsakelig cystin, metionin, tryptofan, tyrosin og histidin), mens det siste skyldes en oksidasjon av disse[1]. Dette er normalt for alle som oppholder seg i solen. Om du vil fjerne hårene eller ikke etter sommeren, må du selv avgjøre.

ii) Det stemmer. Du kan beskytte hår med produkter som inneholder fysiske eller kjemiske UV-filtre[1]. Om det er bortkastet penger, er også selvsagt noe du selv må avgjøre, men det har i studier altså effekt.

[1]Sebetic K, Masnec IS, Cavka V, Biljan D, Krolo I. UV Damage of the Hair. Coll Antropol 2008;2:163-165.

Lenke til kommentar

Hår som er skadet er skadet. Dog, som BuffyAnneSummers er inne på, vokser hår ut kontinuerlig. Og det skal nok mye til før du i det hele tatt legger merke til skade på hår andre steder enn på hodet.

Saken er at det ikke ligger noen sykelighet i disse proteinendringene. Du betegner hårene som skadet fordi det foreligger en deviasjon fra hvordan proteinstrukturen opprinnelig var. I din opprinnelige post, beskriver du hårstrå som "sunne og friske" (underforstått: Versus usunne/syke og skadete). Dette er en uheldig inndeling. Jeg har ikke hørt om folk som har raket bort hår på kroppen grunnet solskade, og de fleste har nok hår som etter din definisjon ikke er "sunt og friskt".

Men alle fakta du opprinnelig etterspurte har, etter min mening, blitt belyst. Hva du gjør med kroppen din er ditt valg. Føler du for å rake bort hår, så er det bare å rake i vei, da dette selvsagt ikke er skadelig (så lenge du ikke skader deg selv med barberbladet).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...