Gå til innhold

Koble PC til flatskjerm

Anbefalte innlegg

Jeg har en PC med Windows Vista, og har nettopp kjøpt en kabel, VGA(pc) til RCA(tv) . Problemet er at pcskjermen ikke vil komme opp på tvskjermen, har søkt rundt på nettet etter hvordan man gjør det, men finner ingenting som hjelper. Så er det noen som vet hvordan man gjør dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg kobler PCen til TVen bruker jeg HDMI, ja.

Bortsett fra Mac´en, som bare har DisplayPort.

Da bruker jeg en omformer fra DisplayPort til HDMI.

Du har altså kun VGA-utgang på din PC.

Du kan få brukbart bilde med VGA, hvis TVen har VGA-inngang, og du finner en kabel som går mellom PC og TV.

Den kabelen jeg avbildet lengre oppe er for folk som har projector. Den virker ikke med TV.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Så man er altså helt nødt til å ha en såkalt "hanne-hanne" kabel for å få pcskjerm over til tvskjerm?

post-263389-0-70603500-1342288765_thumb.jpg

Kabelen ser nøyaktig slik ut. Vet ikke om fargene har noe å si i forhold til det bildet lengre opp?

Dette er utenom vanlige standarer og vil ikke fungere! VGA og komponentsignal er to forskjellige standarer og skulle den kabelen fungere må det være en boks med elektronikk i tillegg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så man er altså helt nødt til å ha en såkalt "hanne-hanne" kabel for å få pcskjerm over til tvskjerm?

Kabelen ser nøyaktig slik ut. Vet ikke om fargene har noe å si i forhold til det bildet lengre opp?

Dette er utenom vanlige standarer og vil ikke fungere! VGA og komponentsignal er to forskjellige standarer og skulle den kabelen fungere må det være en boks med elektronikk i tillegg.

Hvilken kabel vil da fungere? Jeg har som sagt bare VGA på pc'n, usikker på om det er det på tv'n. Hvilke kabler er mest vanlig å bruke dersom man ikke har HDMI?

Lenke til kommentar

men vet du hvordan jeg lager en tråd finner det ikke ut.. er ny her ;)

Enten kan du bruke svar-boksen og trykke på bruk full editor, ellers så kan du gå på forsiden av diskusjon.no trykke på et av temaene, velge et av undertemaene som passer ditt emne best, så velger du en underkategori så står det en knapp til høyre side hvor det står opprett nytt emne. Unnskyld hvis dette regnes som OT.

Edit: noen skrivefeil :)

Takk, men fant det ut i isted akkuratt hehe... men takk :)
Lenke til kommentar

Hvilken kabel vil da fungere? Jeg har som sagt bare VGA på pc'n, usikker på om det er det på tv'n. Hvilke kabler er mest vanlig å bruke dersom man ikke har HDMI?

Ingen her kan vite hva din TV har av tilkoblinger :roll:

Enten må du se bakpå din TV og finne ut hvilke innganger den har, ellers så må du fortelle hva slags TV du har (merke og modell).

Lenke til kommentar

Okei, fant nettopp ut av TVenn ikke støtter VGA greier av noe slag :hrm: Da må det jo være at det rett og slett ikke går. De to eneste utgangene på PC'n er VGA og en rund ting som på bildet under.

post-263389-0-18754200-1342297382_thumb.png

Og det som finnes på TVen er HDMI inngang og disse farge greiene, vet ikke hvaa det heter. TVen er en 5 år gammel Philips, noe mer vet jeg ikke :-P

Lenke til kommentar

Les det som "Mr D" har skrevet. Du trenger en boks som kan omforme signalet fra VGA til RGB. For eksempel denne;

http://www.ebay.com/itm/PC-VGA-to-TV-HDTV-Plasma-S-VIDEO-RGB-Converter-Box-/350311869622?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item519036ecb6

Det høres imidlertid ut som TV'en din er skikkerlig gammel, så mulig det er en bedre løsning å heller bytte ut den. Ikke gå for del lille runde S-VHS med mange småpinner, det gir dårlig resultat.

Dersom TV'en har Scart inngang (stor firkantig plugg - ref gamle VHS-spillere), så kan du bruke kabelen du har, samt skaffe deg en 3xPhono (RCA) til SKART. Det blir rimeligere og slike overganger finner du på OBS, Biltema osv..

Lenke til kommentar

Det er heller ikke en standard overgang, og vil i de fleste tilfeller ikke virke.

Edit: Enkelte ATI baserte kort kan kjøre komponent (dvs. de rød/grønn/blå, eller RGB) ut av VGA kontakten. På disse kortene kan man få det du beskriver til å virke (altså VGA>RGB>Scart). TV-en må også støtte RGB over Scart, noe ikke alle gjør.

Endret av covah
Lenke til kommentar

Var borti en kar med likens kabel for en stund siden, og etter mye googling så fant jeg ut at du kan få bile på component inngangen på tv'en, om du slår på noe spesielt på menyen på tv'en.

Uansett burde du heller satse på ny pc med hdmi, analoge signaler kan ikke måle seg meg digitale når det kommer til bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...