Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Hjelp, Synology NAS server utilgjengelig på nett

Anbefalte innlegg

Hei

Har NGT som ISP, og modem er Intento x5668. Bak den har jeg Linksys E4200 router som alle pcer kobler til (også tråløst). Til E4200 er også Synology NAS med dsm 4.0 tilkoblet.

Men jeg klarer bare ikke å få forbindelsen med den fra eksternt nett. Den detekteres fint internt , så det er sagt. Er web station og sånt jeg prøver å bruke!

Har brukt port forwarding fra Modem port 80 og 443 videre til intern IP til E4200. Og i E4200 router oppsett har jeg Port forwardet 80, 443 videre til internIPen til Synology NAS.

I synology får jeg mislykket på test tilkobling uansett hva jeg gjør.

Har også prøvd hvor jeg skriver min eksterneip med :80 og 81 osv for å få den styrt ditt. Men neida....

Har liten erfaring med dette... så jeg må ha oversett eller tenkt feil et eller flere steder.

Forøvrig fungerer internertt på alle pcer helt fin fint hele veien.

Endret av Radey79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ikke forwarde noe fra modem til router. Det går ikke ettersom det er en routerrolle.

Regner med du har deaktivert DHCP osv på Inteno.

Anbefaler at du bruker OpenVPN server på NASen (lastes ned i pakkesenteret), så all trafikk mellom deg og NASen er kryptert når du kobler til utenfra. Så slipper du 1. å åpne masse porter for hver tjeneste du vil bruke, og 2. ha NAS i DMZ.

Har du den i DMZ vil all trafikk direkte inn til din IP gå til NASen (feks komme rett inn på påloggingen til DSM.

Lenke til kommentar

Trengte ikke DMZ. Så det er av alle steder.. Men må ærlig innrømme at jeg er usikker på hvordan routeren finner modemet når den ikke deler ut noe ip... husker rett og slett ikke hvordan sånt fungerte jeg :S

Og er ikke tilgang for meg... men for alle andre... hjemmeside og galleri... skal derfor ikke ha noen ordentlig pålogging.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei, denne tråden er blitt gammel, men jeg har samme problem som opprinnelig rapportert.

• Synology DS713+, satt opp med statisk IP
  • Inteno x5668, port 80 åpnet og styrt til Synology sin statiske IP
  • Startet Web Server på Synology, og lagt nettside i web-katalogen

Internt i hjemme-LAN fungerer det utmerket å se websiden, men jeg klarer ikke for mitt bare live å komme til eksternt fra...

Jeg er fortsatt litt usikker (Synology-guidene er tidvis mangelfulle etter min mening) på hva som er url utenfra, men har prøvd:

Absolutt ingenting funker!

Noen råd?

Lenke til kommentar

Hei, denne tråden er blitt gammel, men jeg har samme problem som opprinnelig rapportert.

Internt i hjemme-LAN fungerer det utmerket å se websiden, men jeg klarer ikke for mitt bare live å komme til eksternt fra...

Regner med at når du sier du har satt statisk IP på NASen så har du satt en lokal IP ala 192.168.x.x eller 10.x.x.x?

Når du prøver å nå den fra utsiden bruker den ekterne IPen din ikke sant (lokale/private IPer nås ikke fra internett)? http://www.whatismyip.com

Lenke til kommentar

Regner med at når du sier du har satt statisk IP på NASen så har du satt en lokal IP ala 192.168.x.x eller 10.x.x.x?

Når du prøver å nå den fra utsiden bruker den ekterne IPen din ikke sant (lokale/private IPer nås ikke fra internett)? http://www.whatismyip.com

Takk for innspill!

Joda, NAS er satt opp med 10.0.x.x. Fra utsiden bruker jeg ruterens eksterne IP (80.202.x.x), og denne er det satt opp port-forwarding av 80 på. I teorien burde da dette funke, f.eks. eksternip:80, men det gjør det altså ikke...

Lenke til kommentar

Hei,

Er ikke helt sikker på hva du mener med "Brukerhjem"? Og jeg mener å ha forstått det slik at NAS'en per def bruker port 80 for web?

Kan vel ellers ikke si jeg er veldig imponert over forklaringene i Hjelp, de er relativt kortfattede...

Og da fant jeg endelig ut av det...

Hadde ikke satt opp DDNS, så dermed var det ingen synology.me-adresse å bruke. Når jeg fikk satt denne, så jeg at IP-adressen til ruteren var litt feil, adressen jeg kunne lese av i ruter-admin var tydeligvis ikke riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...