Gå til innhold

C# og C++, flest bruker C++


Qwseyvnd

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Jeg har lyst å lage en mini-spill til Xbox 360 men... den bruker kun C#. Playstation 3, Linux, MAC, Windows, Wii bruker C++

 

Xbox 360 bruker kun DirectX 9 mens OpenGL kan benytte av PS3, Wii, MAC, Windows, og Linux, og alle andre plattformer...

 

Jeg orker egentlig ikke å bruke mye tid i begge programmeringsspråk.

 

Hva skal jeg gjøre da ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse forkortelsene vil i all hovedsak være variabelnavn og variabelnavn kan være så lang som du bare vil. Det finnes derimot en (u)kultur blandt mange som skriver dokumentasjon at variabelnavn bare skal være en, to eller tre bokstaver lange. Dette er en uting som, etter min mening, er veldig unødvendig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

http://xbox.create.msdn.com/en-us

 

Dette er egentlig det eneste realistiske alternativet for hobby-utviklere til å få laget og gitt ut konsollspill.

 

Dersom du er fullstendig uerfaren innen programmering, ville jeg rådet deg til å starte med å lære deg programmering lenge før jeg tenkte på å begynne å vise deg spillutviklingstutorials. Det er et langt lerret å bleke.

Lenke til kommentar

C# er om jeg husker riktig mer vennlig til bruk med .net framework og slikt. Om du aldri har programmert før, ikke sengang tenk på å starte med C++. Begynn med noe enklere, som PEARL, Python etc.

Hvorfor ikke C#? Det er mye læringsmateriale der ute, og det er ikke noe vanskeligere å komme i gang med enn Python for noen som er helt blank. Du får resultater like fort/lett.

Lenke til kommentar
C# er i all hovedsak C++ med en god del utvidelser, er det ikke?

Nei. C# ligner mye mer på Java med noe C++ inspirasjon, og litt inspirasjon fra funksjonell programmering.

 

C# brukes med XNA for hobbyprogrammerere. Du kan bruke C# på Windows, Linux og Mac OS X også, men XNA funker kun på Windows, Xbox360 og Windows Phone (tidligere også Zune, for de som bryr seg om det)

 

C# er ganske lett å lære seg, spesielt i forhold til C++.

 

Skal du dekke så mange plattformer som mulig, bør du vurdere en spillmotor (eksempelvis Unity, hvor du også kan bruke C#).

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...