Jonas Media Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 Hei Jeg skal snart sett opp min første hjemme server. og fulgt denne Guiden og kommer det ett par spørsmål i forbindsele med dette. mitt mål er og erstatte mitt nåværende webhotell og hoste min wordpress blogg hjemme på min egen server. har ett webhotell + domene ligende nå på domeneshop.no og det er der, mitt første spørsmål ligger hvordan på enklest mulig måtte får flyttet over bloggen som er laget i wordpress.org til hjemme servern som Jeg skal sette opp og holder det med en Mini Pc. alä Asus EEE. Tenkte da på (denne) eller må man ha noe sterke saker for og hoste en blogg med cirka. 200 - 300 unike ? skal sette opp den på Canal Digital brebåndet. mitt så finnes det Noen Guder. til hvordan man åpner Porter? så det siste spørsmålet. Lønner seg og beholde domenet på domeneshop.no når man Har flyttet bloggen til hjemme servern ? Har .No domene! Kom gjerne med noen billigere forslag. om du veit om det er noe billigere sted for .no domene! Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 (endret) Å portere en blogg fra en server til en annen er ikke store stresset. Ta backup av alle filene, så ta backup av MySQL databases (gitt at du bruker en - de fleste blogsystemer gjør det). Når du har de to så er du i boks. Filene bare uploader du direkte som de er, så må du gjenopprette databasen (MySQL støtte må du selvfølgelig allerede ha installert på serveren) fra backupfilen du lagde. Det er prosessen i korte trekk. Mulig det finnes verktøy for å gjøre dette mer automatisk også men da kjenner jeg ikke til dem da dette er noe jeg normalt tar manuelt når det er behov for det - det er tross alt ikke så ofte. Servermaskinvaren for en liten blog med et par hundre brukere pr. dag kan du kjøre på "hva som helst" i praksis, så selv den beskjedne du linker til burde være helt ok. Det er veldig lave krav til en server med så lite trafikk. åpne porter: jeg har ikke CD selv, men prosessen er rimelig mye det samme på alle ISPer og rutere. DU vil trenge ditt ruter brukernavn og passord for å logge på ruterens grensesnitt. Deretter er portåpningen helt avhengig av modellen ruter du bruker, så du bør spesifisere modellen som brukes. Noen litt eldre rutere kan trenge et ekstra steg utenom det vanlige for å forwarde port 80 (HTTP) da dette kan konfliktere med webgrensesnittet i ruteren - men på mange rutere går dette automatisk nå om dagen. portforward.com har guider for basic portforwarding på nesten ale modeller. spør her (ta med modellnavnet) om du skal ha mer detaljhjelp enn dette. domene - du kan sansynigvis bare beholde domenet der du har det. prisene for domener er vel så og si like alle steder da prisen er fastsatt fra en sentral kilde slik jeg forstår det. Det skal ikke være mye praktisk forskjell mellom hvem du kjøper det gjennom, så det er gjerne ikke mye vits å portere det når du ikke skal portere hostingen. -Stigma Endret 14. juli 2012 av Stigma Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 CD blokkerer ikke Port 80, så den er grei. Sjekk Routeren din, men for å gi en bedre forklaring på hvordan det gjøres, må vi ha modell/type etc. Et annet problem blir IP-adressen. I og med at CD har dynamisk IP-adresse, vil det være poengløst å hoste dette hjemme, da domenet ditt må pekes på nytt hvert døgn eller hva nå en leasetiden til CD er. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 CD blokkerer ikke Port 80, så den er grei. Sjekk Routeren din, men for å gi en bedre forklaring på hvordan det gjøres, må vi ha modell/type etc. Et annet problem blir IP-adressen. I og med at CD har dynamisk IP-adresse, vil det være poengløst å hoste dette hjemme, da domenet ditt må pekes på nytt hvert døgn eller hva nå en leasetiden til CD er. går det ikke greit å peke domenet til en dynamisk URL eller noe sånt da? Jeg tenker på noe àla no-ip.com . Slike løsninger gjør jo dynamiske IPer til et ikke-problem og er enkle og som regel gratis, så så lenge det ikke er et problem å linke domenet til noe sånt så burde vel det gå. Det blir vel bare noe vanlig URL forwarding med masking, så jeg ser ikke for meg at det er noe uoverkommelig problem. -Stigma Lenke til kommentar
Jonas Media Skrevet 14. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2012 CD blokkerer ikke Port 80, så den er grei. Sjekk Routeren din, men for å gi en bedre forklaring på hvordan det gjøres, må vi ha modell/type etc. Et annet problem blir IP-adressen. I og med at CD har dynamisk IP-adresse, vil det være poengløst å hoste dette hjemme, da domenet ditt må pekes på nytt hvert døgn eller hva nå en leasetiden til CD er. det er en d-link dir - 615. skal sette opp dette så fort fått kjøpt / eventuellt fått meg en pc kan sette opp:-) Spør Pappa fordi de blir ha noen brukte pcer som man kan eventuellt få. eller anbefales det og kjøpe en glis ny? Kommer tilbake her så fort Jeg skal sette opp det ^^, Lenke til kommentar
tingo Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 Som Stigma sier: DynDNS funker fint for å skaffe seg en fast URL selv om du har dynamisk IP adresse. Du kan til og med bruke DynDNS-navnet direkte, dersom du ikke har et domene. Lenke til kommentar
Jonas Media Skrevet 15. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2012 Ok. dette blir mitt prosjekt i sommer:-) Ett spørsmål til Servern skal være på Windows Pc. som mest sansynlig får mellom jobben til pappaen min, men Jeg lurte på noe skal ta hele prossen på server pcen når jeg laste over bloggen til den, eller må det gjøres via. bruks dataen som i mitt tilfelle er en macbook air? Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 CD blokkerer ikke Port 80, så den er grei. Sjekk Routeren din, men for å gi en bedre forklaring på hvordan det gjøres, må vi ha modell/type etc. Et annet problem blir IP-adressen. I og med at CD har dynamisk IP-adresse, vil det være poengløst å hoste dette hjemme, da domenet ditt må pekes på nytt hvert døgn eller hva nå en leasetiden til CD er. det er en d-link dir - 615. skal sette opp dette så fort fått kjøpt / eventuellt fått meg en pc kan sette opp:-) Spør Pappa fordi de blir ha noen brukte pcer som man kan eventuellt få. eller anbefales det og kjøpe en glis ny? Kommer tilbake her så fort Jeg skal sette opp det ^^, Se her: http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Dlink/DIR-615/ Og til Stigma: Aha, viste ikke at man kunne peke et domene til en dyndns-tjeneste uten at det koster penger, men ser nå at det ikke er snakk om gratisløsninger her Lenke til kommentar
Jonas Media Skrevet 18. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2012 Takk for hjelpen så langt. dere når Pappa , er tilbake i fra Ferie. så Mottar Jeg en Pc. det visste seg og være en bærbar hvordan er bærbar som server Vs. stasjonær? det ekke snakk om en Mini Pc. som tidligere kommer tilbake med info om den også! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå