Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har et Canon EOS 500D som eg kjøpte på nettet i Februar det var et kit med standar objektiv 18-55 og et zoom objektive (uten stabilisator i) 75-300 har litt trøbbel med at når eg bruker zoom objektivet så fokuserer kameraet veldi seint og at bildene blir fulle av støy. Har også vurdert å selge heile rukkleriet og kjøpe meg et nytt kamera med Sponland i Ålesund. Var innom butikken og snakka med en som jobber der og han meinte at eg hadde gjort et dorlig kjøp sjølv om eg bare betalde 3990 for heile pakken + frakt. Kva skal eg gjere?http://www.facebook....86922624&type=3 Her er link til noen bilder tatt med zoom linsa.

Endret av drizza
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ihvertfall ikke kameraet sin skyld at du synes at autofokus er treg. Det du har fått i pakken er nok en billig telezoom og da kan du heller ikke forvente allverdens av den heller. Hvis du er misfornøyd med det objektivet er det bedre å heller selge det brukt og kjøpe et annet bedre objektiv som da også er i en høyere prisklasse.

Det er ingen grunn til å bytte ut kameraet, men jeg kan jo skjønne at en selger vil anbefale det.

Lenke til kommentar

Hmm finner ikke att orginalene :hm:, men eg bruker aldri live view en på dette cameraet, fordi det er så keitete når det gjelder autofokusen. Linsa heter Canon zoom lenseEF75-300mm 1:4-5,6 (og romertallet 3) III. 1.5/4.9ft er det som står på linsa. Må si eg savner Samsung NX11 litt, men trudde eg fikk mere ut av dette kameraet enn med Samsungen, og der tok eg virkeli feil :hrm:

Fokuserer du med å bruke søkeren eller skjermen bakpå? Bruker du skjermen bakpå vil det alltid gi dårlig og langsom autofokus.

Bruker du filter? I så fall - av med det!

Hva slags lukkertid og ISO bruker du?

Isoen var 400 trur ei, filter nei og lukker hastighet 1/200
Lenke til kommentar

Kan du si noe mere om de bildene du har tatt som ligger på Facebook?

Hvilken brennvidde og blender brukte du? Her kan det ligge forbedringspotensiale hvis du kan oppgi dette.

Ved maks brennvidde på dette objektivet(300mm) så vil jeg anta at du må blende ned til F8.0 for å få skarpest mulig bilde av båten. På et dyrere objektiv vil du kunne benytte større blender.

Og så lurer jeg på om du har benyttet bildebehandling på bildene, en kjapp oppskarping vil garantert vise litt forbedring.

Lenke til kommentar

Døgnvill: finner ikke att orginalene, men regner med at det var f7,1 eg brukte og iso 100 resten veit eg ikke:/ bildene er ikke redigert.

Trondster: ok er litt ny med canon enda så eg spør i gjenn kor kan eg slå over på raw da? :hmm:

Lenke til kommentar

Om du har et kamera til 3000.- eller 20000.- så blir ikke bildene bede en det fotografen er, så å bytte kamera vil nødvendigvis ikke gi bedre resultater. 500D skal gi topp bildekvalitet så det er ikke der problemet ligger, 18-55 m/IS skal også gi akseptable resultater, men 75-300 uten IS er kjent for og gi dårlige resultater så endel av problemet ligger kanskje der. Blir bildene bedre med 18-55 en med 75-300 har du mye av problemet der, hvis ikke så er måten man tar bilder på som burde forfines.

Har du ingen interesse for å lære deg fotografering og bare vil ta bilder på full auto anbefaler jeg deg å selge hele rukla og kjøpe deg et kompaktkamera av god kvalitet istedenfor, siden speilrefleks egentelig er et verktøy som man burde lære seg og bruk.

Du burde begynne med og sjekke om du har siste versjon av firmwaren i kameraet og oppgradere medfølgende programmer til siste versjon, spesielt DPP burde du bruke i samsvar med RAW-formatet, det gir beste fremkalling/konvertering av bildene samt veldig mange justeringsmuligheter av bildet. Registerer du kameraet ditt på Canon Norge har du tilgang til flere fine opplæringvideoer etc. både angående kamera og redigering. Canon har også digital learningcenter på engelsk som har mange fine videoer.

Når det gjelder selve fotograferingen er det mange gode sider på nettet som kan gi deg en viss opplæring, ville begynt med og forstå "lukker,blender, iso og sånt", akam har også mange fine guider. Ta også og les brukermanualen mye fint som står der, lær deg også og bruk et fokuspunkt og rekomponer bildene for da har du bedre kontroll over fokuset.

Hvis dette ikke hjelper burde du vurdere og bytte til et bedre objektiv, det er to som utpeker seg som best i klassen det ene er Canon 55-250 IS et budsjettobjektiv som yter meget bra i forholdt til prisen, og Canon 70-200 f/4 som faktisk er et av Canon sitt beste objektiv, her får du et profesjonelt objektiv til hobbypriser. du finner disse også brukt til en rimeligere pris.

Har du interesse for og lære det fotografering kan Canon sitt fastobjektiv uten zoom 50mm f/1.8 være en ide siden det fordrer at du tenker for og få full utnyttelse av det, samt at det er et kjempefint portrettobjektiv.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Auto modusen på kameraet la eg fra meg uka etter eg fikk det fordi farger og alt blei for blasst. Eg bruker stortsett TV og P, men sliter litt med å finne dem rette balansene mellom ting. Eg digger å leike å lære og det er en av grunnene til at eg gikk fra samsung nx11 til canon.

Lenke til kommentar

Hvis det er Canon EF 75-300mm F4.5-5.6 III du har stemmer det at det har en ubrukelig fokus hastighet pga dårlig motor. Spar opp til Canon EF-S 55-250mm IS II koster ca 1800kr og har mye bedre bildekvalitet og fokushastighet.

takk for tipset :) holder på å skal selge den 75-300 no har i grunnen ikke bruk for den
Lenke til kommentar

Maskina mi gjør om raw filene til CR2 fil hmmm koffør gjør den det bildene er mye finere enn jpg fila. Det første bilde er jpg og det andre er Raw/CR2post-252013-0-86087000-1342357416_thumb.jpg hadde ikke tilatelse for å laste opp cr2 fil :/ det bilde var mye bedre enn jpg bilde

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...