kim009 Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 (endret) Som tittelen sier, hvorfor er det ulovlig å kjøre vannskuter i Norge, uten om i avsatte områder? Hva var grunnen for en slik lov. Ødelegger det naturen slik snøskuter kan lage stygge spor, er det det stor fare for å skade andre, eller er faren for å skade seg selv mye større en i andre ekstreme sporter? Er dette rett sted å spørre? Endret 14. juli 2012 av georg85 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 Støy og miljøhensyn. http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/dok/hoeringer/hoeringsdok/2011/horing-utkast-forskrift-vannscooter/horingsbrev.html?id=634929 Lenke til kommentar
Icetears Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 Jeg mener å huske at jeg leste ett sted for ett par dager siden, at Norge er det eneste landet i verden som forbyr vannskutere.. Er det mer støyende og skadelig for naturen her, enn i alle andre land? Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 Det er nok ikkje det, men å kjøre "men mamma, vennene mine får lov" logikk syns eg er underholdende. 2 Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 Dette er ergulert i Lov om fritids- og småbåter. §40 Kommunen kan ved forskrift gjøre helt eller delvis unntak fra forbudet for nærmere avgrensede områder, der bruken ikke medfører fare for ferdselen eller allmennheten eller ulempe i form av støy eller andre forstyrrelser, og heller ikke medfører fare for nevneverdig skade på dyre- og/eller plantelivet. Som du ser her så er det lagt sterke føringer på hvor kommunen kan gjøre unntak fra bestemmelsene og det er disse føringene som, etter mitt skjønn, gir grunnlag for det generelle forbudet. De hverken støyer eller forurenser mer her enn andre steder, det er bare det at vi bryr oss og vil ikke ha denne støyen i skjærgården. Lenke til kommentar
kim009 Skrevet 14. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2012 Har ikke lagt merke til noe støy problem, men så har jeg ikke sett noe særlig til vannskutere heller. Kunne ikke støy problemet lett løses ved å sette en lav fartsgrense når de er nærme land. Om grensa er lang nokk så ville vel ikke lyden sjenert noe mer enn andre båter. Lenke til kommentar
Jokkas Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 Etter som jeg har forstått er det stor problematikk med reglene om vannscooter her i norge per dags dato, det er snakk om scootere som er lagd i EU for eksempel merket sea doo om norge har lov til å forby dette pga EØS avtalen. Eller noe sånt, vi har hvertfall vannscooter i hjemmet og det funker fett. Står endel om det her: jettrade.no Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 I forhold til EØS avtalen så burde ikkje forbudet være ei begrensning, forbudet seier berre at du ikkje kan bruke vannscooter der du vil. Vannscooter i seg sjølv er ikkje ulovleg. I utganspunktet så er det akkurat på samme måte go-cart, du kan kjøpe go-cart slik som du vil, men dersom du skal kjøyre den så må det gjerast på egne områder. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Dette handler nok mest om en eller annen understimulert politikers ønske om å endre verden før han går av. Argumentasjonen går på at vannskutere er unødvendige, forurensende og farlige, og derfor bør det være greit å forby dem. At dette også gjelder de fleste fritidsbåter er ikke så nøye. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Vi har en ganske sterk båtkultur her i landet, inkludert fritidsbåter. Derfor er de mer eller mindre fredet. De har også et betraktelig mer "praktisk" preg enn vannskutere. Selv er jeg ingen fan av forbud i hytt og pine, men jeg har problemer med å se at "fritidsbåter er tillatt, derfør bør vannskutere også være det" er et godt argument. Lenke til kommentar
kim009 Skrevet 15. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2012 Har ikke hørt vannskuter på nært hold, kun sett det langt unna, så jeg aner ikke om støy nivået er ekstremt elle rikke. Men om det er kun støy som er problemet så burde vel enkelte motorsykler (*host* harley davidson) også vært ulovlig, noen av dem bråker jo noe helt sykt, samme gjelder enkelte modda biler også. Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Nja. Biler og sykler kjører bare rett forbi og forsvinner. En båt/scooter kan gjerne sirkle rundt i evigheter rett utenfor stranden eller hytten hvor du sitter. Pluss at lyd går mye lettere over vann, så man hører de godt på lengre avstander. Akkurat det med støy skjønner jeg faktisk, da det var noen som kjøre vannscooter rett utenfor der vi har hytte i sommer, det støyet rimelig mye over en lang periode. Jeg syns det bare er gøy, men besteforeldre osv hater det Lenke til kommentar
Pubé Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Kunne man ikke hatt regler mot støynivå enn bare å ulovliggjøre alt som er? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Det har vel også litt med at ein i Norge har ansett sjøen som ein naturressurs og arbeidsplass, dermed er det ikkje ønskelig med reine fritidsaktiviteter som ikkje har ei praktisk nytte på sjøen. Lenke til kommentar
Lightbulb Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 I forhold til EØS avtalen så burde ikkje forbudet være ei begrensning, forbudet seier berre at du ikkje kan bruke vannscooter der du vil. Vannscooter i seg sjølv er ikkje ulovleg. I utganspunktet så er det akkurat på samme måte go-cart, du kan kjøpe go-cart slik som du vil, men dersom du skal kjøyre den så må det gjerast på egne områder. Jeg er ikke enig i denne fremstillingen. At det fortsatt er lovlig å kjøpe vannscooter i Norge er greit nok, spørsmålet blir imidlertid om et totalforbud mot bruk av vannscooter i norsk farvann er en restriksjon som omfattes av avtalens art. 11. Det er nærliggende å konkludere med at et slikt forbud er et "tiltak med tilsvarende virkning" som en kvantitativ importrestriksjon. Spørsmålet blir da om forbudet allikevel er lovlig etter art. 13, eventuelt etter allmenne hensyn (jf. EU-domstolens praksis). Lenke til kommentar
Lightbulb Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Et annet interessant spørsmål er om det er nødvendig å iverksette et totalforbud for å ivareta de hensyn som er nevnt ovenfor. En uproporsjonal ordning kan fort komme i strid med EØS-avtalen. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 (endret) I forhold til EØS avtalen så burde ikkje forbudet være ei begrensning, forbudet seier berre at du ikkje kan bruke vannscooter der du vil. Vannscooter i seg sjølv er ikkje ulovleg. I utganspunktet så er det akkurat på samme måte go-cart, du kan kjøpe go-cart slik som du vil, men dersom du skal kjøyre den så må det gjerast på egne områder. Dette er vel feil. Det er snakk om et allment forbud. At kommunene ha anledning til å gjøre (svært begresede) unntak, endrer ikke på dette. Vannscoterkjøring er forbudti Norge. (Underforstått: som hovedregel fobudt. Som med nesten alle andre forbud, kan det også her gjøres unntak.) Skulle dette ikke være et forbud som kan være problematisk i EØS-rettslig forstand, måtte det vært lov som hovedregel, men med anledning for kommunene til å fatte unntak. Det er ikke siuajonen i dag. Dette gpr langt utover de vanlige reguleringne og formelle kalifikasjons. og prosedyrekrav som normalter ansett for å være godkjente begrensninger. Nå er jeg egentlig litt usikker på hvorfor dette skal gi problemer i følge EØS, de er damye annet rart som er forbudt rundt omkring utn at det mefører noen problemer, men det er sikker noen regler for (sjø)fartøy eller noe liknende jeg ikke har fått med meg. Endret 17. juli 2012 av NgZ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå