Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

UB og overtid

Andreaseh

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg jobber som deltidsansatt/ekstrahjelp på en byggevarekjede som heter Montér Knarvik ved siden av studie. Til vanlig har jeg noen ettermiddagsvakter/lørdagsvakter. Her får jeg vanlig UB tillegg hvis jeg jobber over 12 timer i uken. Nå om sommeren jobber jeg veldig mye slik at jeg har langt over 37,5 timers arbeidsuker(fratrukket lunch). De timene jeg har overtid får jeg overtidsbetalt, så det er greit.

Det jeg lurer på er om jeg også skal skrive opp UB?

F. eks:

- Hvis jeg jobber fra 10:00-20:00: Da har jeg 2 timer overtid. Skal jeg også skrive opp UB (altså fra 18:00-20:00)?

Hvis ikke jeg skal skrive opp UB, så er det altså ingen forskjell lønnsmessig om jeg jobber fra 10:00-20:00 eller fra 08:00-18:00? Jeg får 2 timer overtid på begge, men det jeg lurer på er om jeg OGSÅ får UB hvis jeg har vakt fra 10:00-20:00.

Dette hadde selvsagt vært mye lettere hvis jeg hadde en fast jobb, hvor alt utenom den vanlige arbeidstiden var overtid, og UB gikk sin vanlige gang. Men lurer på hvordan dette er for deltidsansatte/ekstrahjelper

På forhånd takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som oftest er grensen 9 timer, ikke 8. Men nei, overtidstimer gir ikke ub-tillegg. I alle fall ikke i overenkomsten vi følger i Rema. Men det kan være skiftende overtidsprosent avhengig av tidspunkt og ukedag.

Takk for svar. Altså vil det ikke være noen forskjell om jeg jobber fra 10:00-20:00 eller 08:00-18:00?

En fast ansatt som har vakt fra 12:00-20:00, men som kom to timer før ville fått overtid for de to timene han kom før, og vanlig UB på kvelden (som han hadde hatt uavhengig om det var overtid). Men for meg så regnes vel overtidstimene som de timene over 8(eller 9), siden jeg ikke har noen fast arbeidstid?

De fast ansatte fører UB på en egen liste på samme måte som ekstrahjelper/deltidsansatte, men har selvsagt vanlig lønn utenom det

Lenke til kommentar

UB-tillegg utbetales såvidt jeg vet helt uavhengig av arbeidstid i flere bransjer. UB-tillegget skal du alltid ha, så lenge arbeidstiden er i "UB-tid". Det er ingen grunn til å gjøre unntak fra dette bare fordi tiden er overtid i tillegg. Men dtenkleste er å spørre en av partene i tariffen du følger. Enten fagforeningen din, eller, dersom du ike tilhører noen, arbeidsgivrorganisasjonen. NHO Service eller hva nå enn Montér måtte være melem i Har du forresten spurt arbeidsgiver?

Lenke til kommentar

Nei, da kan det være jeg tar feil. Jeg jober ikke overtid selv, så det er bare noe jeg har hørt av folk som jobber i matvarebutikker. Kan jo væe noe sjefen har fristet dem med for å få dem til å si ja til overtid når det er lite folk - han ene har ihverfall en veldig imøtekommende sjef. Eller kanskje hun ikke vet bedre. Kanskje jeg burde tipse henne, da blir nok kompisen glad. :wee:

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Der var samme der jeg jobbet tidligere. Tok du overtid på natt, mistet du tillegget på natt og konverteringstimene. Gjorde at det ikke var så stor forskjell mellom en vanlig nattevakt kontra overtid.

Der jeg jobber i dag, beholder vi tilleggene ved overtid.

Så det er nok en tariffgreie.

Lenke til kommentar

Ja det skal sies at de tilfellene hvor jeg faktisk har jobbet overtid, så har jeg avtalt der og da at jeg også skal ha UB-tillegg. I ett tilfelle fikk jeg til og med dobbelt UB-tillegg. Men da jobbet jeg fra 15 ene dagen til 10 neste dag, og sjefen var i superknipe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...