skulegutan Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 (endret) xD Endret 14. juli 2012 av skulegutan Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 Dette er tall du skal få fra banken du har lånet i. Står i årsoppgaven du får fra banken. Dette er sikekrt noe du kan henvende deg til banken om å få også. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 Dersom du har lånt penger fra noen og ikke enda tilbakebetalt dette, så regnes det som gjeld ja. Det fine med gjeld er at: a) Rentene på gjelden reduserer den skattepliktige inntekten din. Dersom du har tjent 300 000 kr et år, og betalt renter på 20 000 kr så skal du bare betale skatt av 280 000 kr. b) Hvis formueskatt er aktuelt der du bor, så vil Skattetaten redusere formuen din med gjelden. F.eks: En person med 1 mill i verdier (hus, bankkonto, osv) og 1 mill i gjeld har 0 i formue og betaler ikke formueskatt. Veldig kort sagt. Skatteetaten sender ut både digitale og papirbrev hvor all informasjon de har om deg står. Sjekk at de har fått med seg at du har gjeld. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 (endret) a) Rentene på gjelden reduserer den skattepliktige inntekten din. Dersom du har tjent 300 000 kr et år, og betalt renter på 20 000 kr så skal du bare betale skatt av 280 000 kr. 28% av renteutgiftene kan "trekkes av på skatten", slik at renteutgifter på f.eks 20 000 kr gir skattefradrag på 5 600 i forhold til om man ikke hadde renteutgiftene. Normalt betaler man mer skatt enn 28% på inntekt (i hvert fall 28% skatt av alminnelig inntekt og 7,8% trygdeavgift av personinntekt, og ofte også toppskatt av personinntekt), dermed blir eksempelet ditt litt for godt for skatteyteren. b) Hvis formueskatt er aktuelt der du bor, så vil Skattetaten redusere formuen din med gjelden. F.eks: En person med 1 mill i verdier (hus, bankkonto, osv) og 1 mill i gjeld har 0 i formue og betaler ikke formueskatt. Riktig, men formueskatt betales både til staten og kommunen, og er alltid aktuelt hvis du er over beløpsgrensen for formueskatt. (Du tenkte kanskje på eiendomsskatt som ikke er aktuelt i alle kommuner?) Endret 14. juli 2012 av what_no2000 1 Lenke til kommentar
skulegutan Skrevet 14. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2012 Sjekket på en kalkulator nå, og hvis jeg tar opp et lån på 1300000kr over 20år, med 3.4 rente vil jeg på det første året betale 43000kr i rente, og da kan jeg trekke 28% av den summen fra fks. årslønnen min som er 300,000kr? Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 a) Rentene på gjelden reduserer den skattepliktige inntekten din. Dersom du har tjent 300 000 kr et år, og betalt renter på 20 000 kr så skal du bare betale skatt av 280 000 kr. 28% av renteutgiftene kan "trekkes av på skatten", slik at renteutgifter på f.eks 20 000 kr gir skattefradrag på 5 600 i forhold til om man ikke hadde renteutgiftene. Normalt betaler man mer skatt enn 28% på inntekt (i hvert fall 28% skatt av alminnelig inntekt og 7,8% trygdeavgift av personinntekt, og ofte også toppskatt av personinntekt), dermed blir eksempelet ditt litt for godt for skatteyteren. b) Hvis formueskatt er aktuelt der du bor, så vil Skattetaten redusere formuen din med gjelden. F.eks: En person med 1 mill i verdier (hus, bankkonto, osv) og 1 mill i gjeld har 0 i formue og betaler ikke formueskatt. Riktig, men formueskatt betales både til staten og kommunen, og er alltid aktuelt hvis du er over beløpsgrensen for formueskatt. (Du tenkte kanskje på eiendomsskatt som ikke er aktuelt i alle kommuner?) Stemmer. Gikk litt vel fort i svingene med lånerentene her. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 Sjekket på en kalkulator nå, og hvis jeg tar opp et lån på 1300000kr over 20år, med 3.4 rente vil jeg på det første året betale 43000kr i rente, og da kan jeg trekke 28% av den summen fra fks. årslønnen min som er 300,000kr? Nei. Du kan trekke 28% av den summen fra skatten du skal betale. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå