sforum Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 (endret) Heisann. Spurte tidligere her om tips til ultrabooker. Valget har falt på macbook air. Men så har jeg begynt å lure litt på om macbook pro også kan være et alternativ, ettersom disse heller ikke er så veldig tunge. Hovedbruk vil være skolebruk. Litt programmering, og ellers vanlig skolearbeid som notater og powerpoint. Pga jeg er avhengig av windows på studiene "må" jeg ha mere enn 128gb, dermed har jeg speccet macbook airen på apple.no til 13", 8gb ram, 2.0ghz i7 cpu, 256gb ssd. dette blir 14.090,- uten studentrabatt. for å sammenligne med macbook pro har jeg så valgt å gå opp til samme prisklasse, da ~14.000 er budsjettet. Velger da billigste 13" mbp med 2.5ghz i5 cpu, og konfigurerer den med 8gb ram og 256gb ssd disk. Prisen blir da 14.790,- MBP'en er vel bedre/kraftigere enn MBA'en. Men ettersom jeg skal dra den frem og tilbake til skolen har jeg kommet frem til at portabilitet, og batteritid er viktigere enn en litt kraftigere maskin, samt feks diskdrive og ethernet port. Air har også høyere skjermoppløsning enn MBP. Det som holder meg litt i fra og blankt fraskrive å kjøpe MBP i stedet for Air er at jeg lurer på om Airen er kraftig nok i lengden. Ettersom jeg jo legger 14k i det er det jo fint om det holder noen år, evnt med noen opopgraderinger. Airen kan jo ikke oppgraderes på samme måte som en mbp hvor man kan stappe mere ram i, oppgradere ssd osv. Vil MBA speccet som nevnt ovenfor være kurant også om noen år? Endret 13. juli 2012 av shaaland Lenke til kommentar
Nator Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 (endret) Nye Macbook Pro er like tykk som Air på sitt tykkeste, men retina-skjermen er mye bedre, og ytelsen er et par hakk hvassere og mer oppdatert. Ville gått for NYE Pro hvis du har råd til å betale det ekstra den koster (er vel rundt 17k?). Er det gamle MBP du snakker om å sammenligne med, ville jeg gått for Air. Air 13" har lang batterilevetid og god nok ytelse til det meste. Bare gode erfaringer med Air som jeg eier selv. Endret 13. juli 2012 av Nator Lenke til kommentar
sforum Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 Nye Macbook Pro er like tykk som Air på sitt tykkeste, men retina-skjermen er mye bedre, og ytelsen er et par hakk hvassere og mer oppdatert. Ville gått for NYE Pro hvis du har råd til å betale det ekstra den koster (er vel rundt 17k?). Er det gamle MBP du snakker om å sammenligne med, ville jeg gått for Air. Air 13" har lang batterilevetid og god nok ytelse til det meste. Bare gode erfaringer med Air som jeg eier selv. takk for svar! blir nok en air! hvilke specs har du på din air? Lenke til kommentar
Kari Traa <3 Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Jeg håper ikke jeg er for sent ute... Hva enn du gjør, ikke kjøp ram og ssd oppgradering fra apple, kjøp disk på elkjøp eller komplett og sett i selv, tar 20 min og du sparer tusener! Noe særlig mer enn 6GB Ram til skolebruk og generelt alt annet en air duger til er ikke vits. samme gjelder i7 vs i5... Airen er utrolig kjapp generelt sett. Lenke til kommentar
Punainen Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 ^Lykke til med å montere en SSD fra Elkjøp i en ny MBA, gjelder vel også RAM? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå