AnonymDiskusjon Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Meg og partneren har oppdaget gleden i å kvele hverandre i forbindelse med sex. Hun virker veldig optimistisk rundt det hele, men jeg kan ikke unngå å være skeptisk til eventuelle helsemessige konsekvenser. Hvor farlig er egentlig dette? Jeg har så klart hørt om tilfeller av selvmord grunnet gutter som har hengt seg med uhell i foribindelse med f.eks. onani. Den faren er ikke aktuell, da vi kveler hverandre ved å bruke hendene. Jeg har ved ett tilfelle opplevd å besvime, for å våkne igjen et sekund etterpå. Det føltes om at jeg hadde drømt, og stått opp etter flere timer søvn, samt at det kriblet i hele kroppen, litt som at jeg hadde fått et svakt elektrisk støt som kjentes i hver nerve i kroppen. (Utrolig deilig følelse.) Er det greit å besvime av kvelning? Burde vi snakke med lege/annet fagpersonell om dette? Jeg spurte en sykepleier om det, men hun kunne dessverre ikke så mye om emnet. Anonym poster: 519e2e257127f10e95305bd3ec2da86d Lenke til kommentar
Pixma Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Det er generell aksept i fagmiljøet at det du beskriver er farlig. Hvis man skal utelukke autoerotiske dødsulykker grunnet henging, er det fortsatt annet som kan medøre død, deriblant kan arteriosklerotiske plakk i carotisarteriene løsne, og emboli medføre transitorisk iskemisk anfall ("hjernedrypp") eller hjerneslag. Videre er det en rekke hjerterytmeforstyrrelser (for eksempel diverse AV-blokk) som kan føre til døden. Det er for eksempel en grunn til at EKG må overvåkes kontinuerlig dersom leger skal utføre carotismassasje. Av det at hjerterytmeforstyrrelser kan være ervervede, unge kan ha arteriosklerotiske plakk grunnet familiær hyperkolesterolemi osv., følger at det ikke er noen garanti for at det går greit neste gang, selv om det har gått greit før. 2 Lenke til kommentar
Trene Arnholdt Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Må si meg enig med Pixma. Det går som oftest bra, men den gangen det går galt er det allerede for seint å snu.. Da skal den som sitter igjen leve med det resten av livet. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2012 Takk for svar. Det blir litt for faglig og medisinsk til at jeg forstår hva du egentlig sier, men jeg tror ikke du tuller med meg, og jeg skjønner jo at det ikke høres positivt ut. Jeg fryktet at det ville komme en slik konklusjon, selv om jeg innerst inne håpet at det ikke ville det. Kom gjerne med kilder, forresten, og jeg oppfordrer til videre diskusjon og innspill Inntil jeg får lest mer om dette selv fra troverdige kilder (type universitet/forskningsinstitutt) og/eller snakket med fagkyndig tror jeg det er best at vi slutter med akkurat den aktiviteten.. Anonym poster: 701c7eed44b66a4561530ba71ba4bc61 Lenke til kommentar
Pixma Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 (endret) Takk for svar. Det blir litt for faglig og medisinsk til at jeg forstår hva du egentlig sier, men jeg tror ikke du tuller med meg, og jeg skjønner jo at det ikke høres positivt ut. Jeg fryktet at det ville komme en slik konklusjon, selv om jeg innerst inne håpet at det ikke ville det. Kom gjerne med kilder, forresten, og jeg oppfordrer til videre diskusjon og innspill Inntil jeg får lest mer om dette selv fra troverdige kilder (type universitet/forskningsinstitutt) og/eller snakket med fagkyndig tror jeg det er best at vi slutter med akkurat den aktiviteten.. Anonym poster: 701c7eed44b66a4561530ba71ba4bc61 Kjapp oversettelse og forklaring av de to eksemplene jeg nevnte:i) Kalkforbindelser i veggene til halspulsårene kan løsne, vandre opp videre til pulsårene i hjernen, blokkere for blodtilførsel, og medføre at nerveceller i hjernen dør.[1] ii) Sanseorganer for trykk i halspulsårene kan stimuleres, og medføre at nervesignaler blir sendt til hjertet om trykkendringene. Hos folk med hjertefeil, vil disse signalene kunne medføre hjertestans.[2] Jeg er overbevist om at du kommer til å få samme svar andre steder, men spør selvsagt gjerne dersom du ønsker second opinion. [1]http://www.uptodate....ation-of-stroke "BRAIN ISCHEMIA — There are three main subtypes of brain ischemia: Thrombosis (see 'Thrombosis' below) generally refers to local in situ obstruction of an artery. The obstruction may be due to disease of the arterial wall, such as arteriosclerosis, dissection, or fibromuscular dysplasia; there may or may not be superimposed thrombosis." [2]http://www.uptodate....lar-arrhythmias "If the atrial rate is faster than the capability of the atrioventricular node to conduct each impulse, some of the impulses do not traverse through the node and are thus nonconducted to the ventricle, resulting in block. In this setting, AV nodal block may also occur because of: Increased vagal tone to the atrioventricular node (such as with digitalis or carotid sinus pressure)" Endret 14. juli 2012 av Pixma Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2012 Jeg fant via wikipedia noen kilder på at dødsfall som følge av denne type aktivitet forekom hos ca. 0,5-1 av 1 million innbyggere per år i Skandinavia, og totalt 250-1000 ganger per år i USA (ca. 300 millioner innbyggere). Likevel er det så klart dystre fakta du presenterer her, Pixma. "Uva (1995) writes “Estimates of the mortality rate of autoerotic asphyxia range from 250 to 1000 deaths per year in the United States.”[8] Cases have also been reported in Scandinavia[9] and Germany.[10][11]" (Klarer ikke finne klarteksten på dette i kildehenvisningen, det med tallene fra USA). http://www.springerlink.com/content/q548393t60700872/ Anonym poster: 701c7eed44b66a4561530ba71ba4bc61 Lenke til kommentar
Pixma Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 Interessante tall! Jeg ønsker å presisere at jeg ikke vet noe om forekomsten av dette. Jeg vet bare at slike ulykker forekommer, slik beskrevet i Rettsmedisin av Torleiv Ole Rognum et al., kapittel 24, i tillegg til at basal fysiologi og patofysiologi støtter dette. Når noe forekommer, i tillegg til at det medisinsk foreligger klar årsakssammenheng, kan jeg selvsagt ikke annet enn å fraråde dette sterkt. Jeg blir også svært overrasket om du fant at andre fagfolk skulle være av en annen oppfatning. Lenke til kommentar
ToreBarsk Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 Oi, jeg og min daværende kjæreste gjorde dette med kvelning; jeg holdt tommel og pekefinger på hovedpulsåre til akkurat lenge nok til at hun besvimte, for så å fjerne hånda straks etterpå. Når jeg leser at dette kan være direkte farlig, så fikk jeg et bitte lite støkk. Godt det ende "godt" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå