Gå til innhold

Utgifter vedr. A/S ift. aksjekapitalen

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Jeg har nettopp startet et A/S og har noen spm. ang. aktiviteter på firmakontoen når det gjelder den innskutte aksjekapitalen på kr. 30.000,-

- Kr. 30.000,- er på firmakonto og kostnaden for å starte firmaet (før reg. hos Brønnøysundregistrene) er allerede satt opp som kortsiktig gjeld.

Jeg har forstått at jeg kan overføre denne kostnaden tilbake til min private konto, skattefritt. Da vil jo aksjekapitalen minke i størrelse..

Dette firmaet vil ikke ha noen inntekter/ansatte/omsetning på en god stund, men med aktivitet på etablering og div. utgifter vedr. daglig drift og rekvisita.

Firmaet er i en produkt-utviklingsfase, og det er valgt et A/S for kontakt med alle involverte.

- Hva er reglene på utgifter som kan dekkes av firmakonto, og hvor mye kan jeg ta av aksjekapitalen til dette? Kan den i teorien gå i null, eller må jeg privat føre over innskudd for å holde aksjekapitalen over et visst nivå?

Jeg er i ferd med å studere generell økonomisk styring av A/S, men om noen kan fortelle meg hvordan man best kan vedlikeholde firmakontoen vs. privat og firma, ville det hjulpet meg en god del. På forhånd takk!

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er nok ikke den rette, til å svare på dette. Dette er oppgave for en regnskapsfører/revisor. Men jeg har hatt et AS, i 11 år. Synes dette var mye spessielt og ganske undelig. Men jeg kjenner ikke reglene, etter at det ble åpnet for en aksjekapital, på bare 30 tusen. Så jeg er usikker.

Tidligere måtte et AS ha et godkjent regnskapsbyrå og en godkjent revisor. Og de krever betaling, uansett om firmaet er i drift, eller ikke. Høres undelig ut, at aksjekapitalen er oppført som kortsiktig gjeld. Det kunne ikke jeg. Denne kostnaden? Mener du deler, eller hele aksjekapitalen, til din private konto? Det blir i så tilfelle et lån og et meget tvilsomt lån.

Undrer på hvorfor du registrerte firmaet, i en utviklingsfase? Kostnader "ruller", til regnskapsfører og revisor. Men du kan bruke av firmakontoen, til utgifter i firmaet.

Men hvis ikke reglene er endret, burde du spørre din regnskapsfører. Det er likevel de, som skal føre regnskapene og da trenger du ikke forsøke deg på regnskap.

Lenke til kommentar

Høres undelig ut, at aksjekapitalen er oppført som kortsiktig gjeld.

Hvis du leser nøye så skriver trådstarter at det er kostnaden for å starte firmaet før reg i Brønnøysundregisteret som er oppført som kortsiktig gjeld.

...og det er nok ikke riktige måten å gjøre det på, derfor har jeg spurt om hvilke kostnader dette er slik at jeg kan anbefale riktig måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar

Høres undelig ut, at aksjekapitalen er oppført som kortsiktig gjeld.

Hvis du leser nøye så skriver trådstarter at det er kostnaden for å starte firmaet før reg i Brønnøysundregisteret som er oppført som kortsiktig gjeld.

...og det er nok ikke riktige måten å gjøre det på, derfor har jeg spurt om hvilke kostnader dette er slik at jeg kan anbefale riktig måte å gjøre det på.

For det første, så skriver han så upressist, at jeg tolker litt. Men tidligere, så måtte aksjekapitalen være på firmakonto, før en kunne registrere firmaet i Brønnøysund. Og den kapitalen, kan ikke føres som gjeld i firmaet! Du får ikke lånt, på et "ikke startet" firma. Den kapitalen må finansieres på annen måte, eks. sparing, privat lån, o.l. Han antyder ikke, at han har betalt dette fra privat konto, som du muligens spør om. Men det er mulig det er det han har gjordt.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Jeg tolker det trådstarter skriver i første innlegg som at det står 30.000 kroner i innskutt egenkapital på firmakontoen og at noen kostnader i forbindelse med registreringen av firmaet er satt opp som kortsiktig gjeld.

Dette er ikke riktig måte å gjøre det på.

Jeg ber om at trådstarter bekrefter at jeg har forstått riktig og svarer på spørsmålet i mitt første innlegg slik at jeg kan anbefale riktig måte å gjøre det på.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Hei alle!

Jeg har nettopp startet et A/S og har noen spm. ang. aktiviteter på firmakontoen når det gjelder den innskutte aksjekapitalen på kr. 30.000,-

- Kr. 30.000,- er på firmakonto og kostnaden for å starte firmaet (før reg. hos Brønnøysundregistrene) er allerede satt opp som kortsiktig gjeld.

Jeg har forstått at jeg kan overføre denne kostnaden tilbake til min private konto, skattefritt. Da vil jo aksjekapitalen minke i størrelse..

Dette firmaet vil ikke ha noen inntekter/ansatte/omsetning på en god stund, men med aktivitet på etablering og div. utgifter vedr. daglig drift og rekvisita.

Firmaet er i en produkt-utviklingsfase, og det er valgt et A/S for kontakt med alle involverte.

- Hva er reglene på utgifter som kan dekkes av firmakonto, og hvor mye kan jeg ta av aksjekapitalen til dette? Kan den i teorien gå i null, eller må jeg privat føre over innskudd for å holde aksjekapitalen over et visst nivå?

Jeg er i ferd med å studere generell økonomisk styring av A/S, men om noen kan fortelle meg hvordan man best kan vedlikeholde firmakontoen vs. privat og firma, ville det hjulpet meg en god del. På forhånd takk!

Mvh

Du står fritt til å bruke opp de 30 000 du har på kontoen. Stiftelseskostnadene kan selskapet betale og få fradrag for. Har du betalt disse privat, så lager du et utleggskjema med kvitteringer/fakturaer bak og får disse inn i selskapets regnskap på denne måten.

Det er nytt av året at man kan skrive stiftelseskostnadene som kortsiktig gjeld (og negativ "annen innskutt egenkapital").

Det finnes krav til fri egenkapital (les kr 30 000), så i utgangspunktet så skal styret sørge for at tap av egenkapital blir fyllt opp igjen under visse omstendigheter. Men selv i firma med revisor får dette sjelden noen konsekvenser, utenom at det blir nevnt i revisjonsberretningen.

Dette er ikke noe som følges opp av staten av skatte-/årsoppgjør.

Lenke til kommentar

Du står fritt til å bruke opp de 30 000 du har på kontoen. Stiftelseskostnadene kan selskapet betale og få fradrag for. Har du betalt disse privat, så lager du et utleggskjema med kvitteringer/fakturaer bak og får disse inn i selskapets regnskap på denne måten.

Det er nytt av året at man kan skrive stiftelseskostnadene som kortsiktig gjeld (og negativ "annen innskutt egenkapital").

Det finnes krav til fri egenkapital (les kr 30 000), så i utgangspunktet så skal styret sørge for at tap av egenkapital blir fyllt opp igjen under visse omstendigheter. Men selv i firma med revisor får dette sjelden noen konsekvenser, utenom at det blir nevnt i revisjonsberretningen.

At stiftelseskostnader kan trekkes fra i ettertid, er som du skriver, noe nytt. Og det var ukjent for meg. Men det virker på meg, som det er mer enn stiftelseskostnadene, han ønsker å trekke vekk og føre opp som korsiktig gjeld. Håper han pressiserer selv. Men uansett kan han ikke bare overføre penger til egen konto, uten utleggskjema/faktura og med bilag. Forstår også at en nå, kan "velge bort" revisjon. Er det noe store endringer i regnskapsplikten, for et slikt AS?

Vet at en kan bruke opp hele aksjekapitalen, uten å tilføre andre verdier. Men tidligere så skulle det være relevante utgifter, påført firmaet, etter "oppstart" av firmaet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

At stiftelseskostnader kan trekkes fra i ettertid, er som du skriver, noe nytt. Og det var ukjent for meg. Men det virker på meg, som det er mer enn stiftelseskostnadene, han ønsker å trekke vekk og føre opp som korsiktig gjeld. Håper han pressiserer selv. Men uansett kan han ikke bare overføre penger til egen konto, uten utleggskjema/faktura og med bilag. Forstår også at en nå, kan "velge bort" revisjon. Er det noe store endringer i regnskapsplikten, for et slikt AS?

Vet at en kan bruke opp hele aksjekapitalen, uten å tilføre andre verdier. Men tidligere så skulle det være relevante utgifter, påført firmaet, etter "oppstart" av firmaet.

Kostnadene må være relevante, dvs ha tilhørighet til firmaet, alt annet er underslag og straffbart, selv om en ikke har revisor.

Foreløpig er regnskapsreglene lik selv om en har valgt vekk revisor. Dersom du bokfører selv, og har valgt vekk revisor bør du ha en viss peiling for å få regnskap og ligningspapirer korrekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...