Gå til innhold

RAM til intel i7 3770 + sabertooth z77?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvor mange watt må kjøles på høyt klokkede moduler egentlig? 1600mhz er 2 watt...

Når en overklokker RAMen så må en også øke spenningen som derav øker varmeutviklingen. Det er en fordel (spesielt for Dominator RAM) når RAMen har kjøleribber.

1.5v er ikke noe problem men når spenningen overstiger 1.65v så kan det være lurt med bedre enn standard kjøleløsning for RAM.

Lenke til kommentar

Gutta på blant annet Sweclockers og Tiny Tom Logan på OC3D ser rødt når de hører disse ddr3/kjølings diskusjonene - ikke uten grunn.

Men tro kan flytte fjell.

Det er iallefall merkelig lite: "Pcen min krasjer fordi rammen min går varm" tråder rundtomkring ;-)

Lenke til kommentar

Gutta på blant annet Sweclockers og Tiny Tom Logan på OC3D ser rødt når de hører disse ddr3/kjølings diskusjonene - ikke uten grunn.

Men tro kan flytte fjell.

Det er iallefall merkelig lite: "Pcen min krasjer fordi rammen min går varm" tråder rundtomkring ;-)

CPUer kan fint kjøre på 95c 24/7 men betyr dette at det er positivt? Nei.

Spenning dreper - ikke varme. Men dersom en ønsker forlenget levetid på hardware så kan det være en fordel med lavere temperatur. Hvor mye lenger dette forlenger levetiden er vanskelig å konstatere. Bedre å være på den sikre siden.

Endret av Gigahertz
Lenke til kommentar

Vi snakker ikke CPU her - der behøver man kjøling, der er det lite uenighet ;-)

Kan vi ikke bare være enige om at for folk flest er disse ram kjølerene ren kosmetikk - det ser man jo på utformingen på de fleste, men det er ikke noe galt i det - utseende er viktig for mange.

En helt annen diskusjon er om det er noe stort poeng å overklokke ram, men den tar vi ikke nå :D

Lenke til kommentar

Vi snakker ikke CPU her - der behøver man kjøling, der er det lite uenighet ;-)

Kan vi ikke bare være enige om at for folk flest er disse ram kjølerene ren kosmetikk - det ser man jo på utformingen på de fleste, men det er ikke noe galt i det - utseende er viktig for mange.

En helt annen diskusjon er om det er noe stort poeng å overklokke ram, men den tar vi ikke nå :D

Eksemplet om CPUer var kun for å videre eksemplifisere det jeg forsøkte å konstatere tidligere - som gjelder det meste av hardware. For folk flest så 'kan' denne typen RAM være kosmetikk men for de med over middels erfaring så kan kjøleribber være en fordel (Dominator) - med tanke på overklokking av RAM for benchmarks. For eksempel så hjelper lavere timings mye for SuperPI mens andre applikasjoner kan dra nytte av høyere hastighet.

Selvfølgelig er det ikke noe galt i at utseende er viktig for enkelte individer.

Endret av Gigahertz
Lenke til kommentar

Jeg vil anta trådstarter her faller under kategorien "under middels erfaring" - og da er vel vår diskusjonen bortkastet?

Jeg faller tydeligvis i den kategorien selv, men er like glad ;-) Selv om jeg hadde overklokket min første PC lenge før de fleste her inne var født ;-) Skifte oscilatorer via lodding på 286'er var gøy det :-)

Lenke til kommentar

Jeg vil anta trådstarter her faller under kategorien "under middels erfaring" - og da er vel vår diskusjonen bortkastet?

Ja.

Jeg faller tydeligvis i den kategorien selv, men er like glad ;-) Selv om jeg hadde overklokket min første PC lenge før de fleste her inne var født ;-) Skifte oscilatorer via lodding på 286'er var gøy det :-)

Jeg har ikke definert deg på noen som helst måte og dersom du selv føler at du faller i den kategorien så er det ditt valg - noe jeg ikke helt forstår hvorfor. :)

Endret av Gigahertz
Lenke til kommentar

Fordi du hele tiden står på at ramkjølere er nødvendig - og eksemplene du kommer med er ved ekstrem overklokking og benchmarking - dette er ting folk flest ikke driver med.

Jeg er helt enig med deg at i dine eksempler kan det ha noe for seg - iallefall bedre luftflyt - det har MYE mer å si enn kjøleribber.

Folk flest sitter ikke og hardkjører SuperPi og lignende hele tiden.

Lenke til kommentar

Fordi du hele tiden står på at ramkjølere er nødvendig - og eksemplene du kommer med er ved ekstrem overklokking og benchmarking - dette er ting folk flest ikke driver med.

Jeg er helt enig med deg at i dine eksempler kan det ha noe for seg - iallefall bedre luftflyt - det har MYE mer å si enn kjøleribber.

Folk flest sitter ikke og hardkjører SuperPi og lignende hele tiden.

Greit nok. :)

Jeg tok bare utgangspunkt i det jeg selv gjør og 'trodde' at det var en genuin interesse for dette i tråden.

Endret av Gigahertz
Lenke til kommentar

Jada, det stemte med overklokkede DDR og til dels med overspecca DDR2 brikker, på DDR3 har det null hensikt - mange som tror det, men fakta er at f.eks Corsair Vengeance går kjøligere UTEN kjøleribbene, leste det på flere seriøse forum, men målte selv med IR termometer ;-)

Målte du da i et kabinett med god luftstrøm og/eller med et kjølesett for RAMen? Mine målinger viser at det faktisk er en ganske signifikant forskjell. Jeg kan kjøre en ny test senere for å sjekke igjen men dersom kjøleribbene faktisk er festet korrekt så skal det redusere temperaturen.

Nå trenger strengt tatt ikkje ddr3 heatspredere. Ddr3 er ganske så "kjølige" og er LANGT ifra varmen til f.eks ddr1. Noe man kan se på hvor lite volt ddr3 kjører på. Mange kjører jo på 1.5volt og mindre. High end brikker kjører ofte på 1.65v.

Så lenge man ikkje overklokker ddr3 så er det faktisk ingen grunn for å ha de på annet enn for syns skyld :)

OCZ VX ddr1 brikker blir VARME, særlig når man kjører dem på 3,5-3,5 volt på for å kjøre 270mhz+ cas 2.2.2.0 :green:

Men det er ikkje sikkert alle husker de brikkene da dette var i gamle dager

:p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Nå trenger strengt tatt ikkje ddr3 heatspredere. Ddr3 er ganske så "kjølige" og er LANGT ifra varmen til f.eks ddr1. Noe man kan se på hvor lite volt ddr3 kjører på. Mange kjører jo på 1.5volt og mindre. High end brikker kjører ofte på 1.65v.

Så lenge man ikkje overklokker ddr3 så er det faktisk ingen grunn for å ha de på annet enn for syns skyld :)

OCZ VX ddr1 brikker blir VARME, særlig når man kjører dem på 3,5-3,5 volt på for å kjøre 270mhz+ cas 2.2.2.0 :green:

Men det er ikkje sikkert alle husker de brikkene da dette var i gamle dager :p

Jeg lot meg rive med og tok utgangspunkt i hvordan jeg selv liker å overklokke alt i systemet inkludert RAMen - slik som PerUlv skrev så utgjør dette kun en liten gruppe. Jeg lever nok fortsatt litt i fortiden når det gjelder hvordan RAM utvikler varme - DDR1 kontra DDR3.

Det er riktig at det er unødvendig med kjøleribber for RAMen dersom en ikke overklokker - noe som i utgangspunktet ikke medbringer en merkbar 'real world' ytelsesforbedring. På en annen side så hjelper det en god del i benchmarks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...