Gå til innhold

Original kjøling?


moby_duck

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette fungerer ypperlig det, men den viften er jo helt feilt tilpasset bruksområdet selvfølgelig.

 

Den gyldne tommelfingerregel for vifter er: Jo større - jo mer effektiv. I praksis betyr det at med en tilstrekkelig stor vifte så kan du få ypperlig kjøling for et stort område OG ekstremt lavt støyvolum - fordi en gigantisk vifte kan pushe gjennom veldig mye luft selv på veldig lavt turtall.

 

Slike gigantvifter er ikke noe som er særlig egnet for primær kjøling av CPU eller GPU f.eks. men det er ypperlig kjøling for alt resten i maskinen - hovedkort, NB/SB, harddisker osv. En enkelt slik vifte erstatter da fort tradisjonelle kabinettervifter og gjør samme jobben uten å lage noe merkbart støy.

 

Det eneste betydelige praktiske problemet slik som jeg ser det er egentlig at du må påberegne å modde litt for å bruke en slik - for nesten ingen kabinetter vil være lagt opp for en slik størrelse vifte. Det sagt så har nesten alle kabinetter plenty med plass til å lage et passende hul i siden for en, så...

 

220 eller 230mm vifter er vel det som brukes en del for PCer i denne størrelsesklassen. Her er et sted du kan kjøpe slike vifter (som er mye bedre egnet til PC-bruk) i norge:

http://www.techbay.n...ry.html/230x230

 

For å se enda bedre utvalg av hva som finnes tilgjengelig på markedet generellt sett så ta en titt på

http://www.frozencpu...1/g36/Fans.html

De har det meste...

 

Orker ikke å lete frem alle mulige leverandører av slikt i norge - du får lete litt selv. Dette var bare noen kjappe eksempler.

 

Det finnes enda større også, men 400x400mm er for stort anyway. ved mindre du har et gigantisk kabinett vil ikke døren være stor nok til å inneholde en slik vifte. Over typ 300mm så snakker vi uansett om en vifte som er større enn hele hovedkortet anyway, og da er det litt tvilsomt hva du egentig trenger større for. 220/230mm er et godt sted å begynne av mange praktiske årsaker, og de har både god tilgjengelighet og pris.

 

Jeg annbefaler gjerne å kjøre de fleste av disse viftene på 5 eller 7 volt. Da får du lydløs men fremdeles god gjennomtrekk til generell hovedkort/kabinettkjøling, men det spørs litt hva du skal bruke det til selvfølgelig.

 

Men ja, dette er ikke bare fullt mulig, men faktisk ganske så lurt. Jeg bruker slike giganto-vifter i mine bygg (både gaming maskiner og server/arbeidsmaskiner) så mye som mulig egentlig, så lenge det ikke er noe praktisk problem med det.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så få kabinetter som bruker så store vifter, hvis det er så mye mer effektivt?

 

Egentlig et godt spørsmål. Det finnes noen som gjør det, men da må kabinettet bygges spesifikt for det, og det ser ikke ut til å være så vanlig enda, dog jeg ser det i noen "gaming" kabinetter.

 

Svaret tipper jeg har litt med at det er historisk sett ikke standard utstyr slik som 120x120mm viftene (og 80x80 som var mye brukt før 120x120mm ble vanlig). Det er heller ikke særlig modulært. Du kan ikke bare stikke inn en slik størrelse vifte inn i en ledig holder etter behov. Det må være en gjennomtenkt del av kabinett-designet til å begynne med. En annen faktor er nok at slike vifter som regel ikke er særlig egnet til annet enn generell kabinett-gjennomstrømning, hvilket vanligvis sees på som en "bonus" mer enn "helt nødvendig". Det er mulig å ducte noe sånt ned på en adapter som er liten nok til å bruke på en CPU f.eks. men det er mye kav - og mye av vinningen går opp i spinningen pga. ekstra air-drag i ductingen og adapter.

 

Ofte er det sånne andre faktorer enn ren effektivitet som gjør at vi gjør ting som før selv om det finnes "bedre" løsninger. F.eks. hadde vi neppe fremdeles brukt ATX standarden for layout i kabinetter dersom alt vi tenkte på var å optimalisere. Selv om det har vært forslag for forbedrede layouter (som BTX) som ikke har slått ann så har ATX fortsatt å være desktop-standarden (i sin størrelsesklasse). Dette var nok også mest pga. momentumet ATX standarden allerede hadde...

 

Gi det nok tid så tipper jeg at det vil bli mer og mer vanlig egentlig - dersom midi-tower størrelse kabinetter overlever den teknologiske utviklingen lenge nok vel og merke... Man må vel tenke seg at i 10-20 års perspektiv mot fremtiden så blir det gjerne ikke plass til slike vifter i det hele tatt (i radiusen) etterhvert som ting blir miniatyrisert mer og mer (forhåpentligvis).

 

Dette er forøvrig bare mine egne tanker og spekulasjoner rundt spørsmålet ditt, bare så det er sagt :) Utenom de åpenbare praktiske (dog ikke særlig store) problemstillingene man møter ved å bruke såpass store vifter så har jeg ihvertfall lang praksis med at de fungerer ypperlig. En eller annen matte/mekanisk ing. person her kan sikkert gi en kort mer formell utredning på hvordan effektiviteten på en vifte skalerer med størrelsen.

 

EDIT: Raskt (første jeg fannt) eksempel på kabinett som bruker en 220mm vifte i siden som standard:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=748575

så det er ikke helt ukjent for kabinett-designerene altså

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...