Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bærbar pc henger seg opp etter windows update

Anbefalte innlegg

Har en Samsung bærbar pc som er 3-4 mnd gammel. Denne uken installerte jeg noen windows update men etter dette har maskinen vært helt vrang. Jeg får ikke gjort noe uten at den henger seg helt opp og jeg må til slutt holde inne av-knappen til den skrur seg av. Jeg har prøvd både virusscanning og diskdefragmentering men pcen henger seg opp før den klarer å fullføre.

Noen som har tips til hvordan jeg kan fikse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Start i Safe Mode og bruk System Restore for å gjennopprette til tidligere tidspunkt (før siste Windows Update).

Jeg har prøvd å gjenopprette men jeg har ikke tatt noen sikkerhetskopi tidligere så jeg har ikke noe å gjenopprette fra.

Hva ser jeg etter i safe mode?

Lenke til kommentar

Evt. kjør følgende scan:

Nedlastingen må gjøres i normalmodus siden det ikke er nettverk i sikkermodus, evt. til nød i sikkermodus med nettverk.

Last ned og kjør OTL fra følgende nettside: http://www.geekstogo...for-hijackthis/

Klikk Quick Scan for å kjøre scanningen.

Post innholdet i begge filene som dukker opp når scanningen er ferdig, sett dem i hver sin spoilertekst.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Noen malware infeksjoner skrur av systemgjenoppretting. Post OTL-logger som jeg foreslo over.

Ok. Jeg har nå endelig fått kjørt gjennom hele scanningen. I vanlig modus hang den seg opp lenge før den var ferdig men fikk gjort det i safe mode.

Men hvordan poster jeg dem i spoilertekst?

Lenke til kommentar

Last ned Combofix og lagre programmet direkte på skrivebordet. Dvs. høyreklikk linken og velg Lagre (link) som...

Deaktiver AVG inkludert brannmuren (firewall) som beskrevet her:

http://www.avg.com/ww-en/faq.num-4497

Start Combofix ved å dobbelklikke Combofix ikonet på skrivebordet. Klikk deg gjennom veiviseren for å kjøre skanningen. Tillat installering av gjenopprettingskonsollen hvis du blir spurt om det.

Post loggfilen når Combofix er ferdig. Den finnes også her: C:\Combofix.txt

Lenke til kommentar

Dette er dessverre fremdeles på feilsøkingsstadiet.

Jeg vil gjerne at du kjører følgende scan (lite tidkrevende):

Last ned (til skrivebordet) og kjør http://public.avast....erek/aswMBR.exe

Klikk Yes for å laste ned definisjoner.

Klikk Scan

Når den er ferdig (kan være vanskelig å se), så klikker du Save log og lagrer loggen på skrivebordet. Post loggen.

Hvis denne loggen ikke antyder malware så går vi direkte til feilsøking av feil på legitime komponenter.

Lenke til kommentar

Denne uken installerte jeg noen windows update men etter dette har maskinen vært helt vrang.

Sjekk om noen av disse feilet:

Gå til kontrollpanel -> System og Sikkerhet -> Se etter oppdateringer (Under Windows Update)

Klikk på linken der det står Vis oppdateringslogg. Det vil ta litt tid før listen fylles.

Se der om noen av de oppdateringene du viser til feilet. Evt. post navnet og kb-nummeret på hver feilet oppdatering.

Lenke til kommentar

Denne uken installerte jeg noen windows update men etter dette har maskinen vært helt vrang.

Sjekk om noen av disse feilet:

Gå til kontrollpanel -> System og Sikkerhet -> Se etter oppdateringer (Under Windows Update)

Klikk på linken der det står Vis oppdateringslogg. Det vil ta litt tid før listen fylles.

Se der om noen av de oppdateringene du viser til feilet. Evt. post navnet og kb-nummeret på hver feilet oppdatering.

Alle oppdateringene står som vellykket. :S

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale at du avinstallerer AVG (som er kjent for å skape problemer). Last ned:

AVG Removal Tool

Microsoft Security Essentials (Microsoft sin antivirus)

Avinstaller AVG via kontrollpanel.

Restart maskinen og kjør AVG Removal Tool.

Restart maskinen og installer MSE.

Test maskinen. Hvis den ikke ble bedre så fortsetter du under:

Trykk Windows+R tasten for å hente opp "Kjør" vinduet, skriv inn msconfig og trykk OK.

Klikk Diagnoseoppstart (på Generelt fanen).

Klikk deretter Tjenester fanen, klikk Aktiver alle, huk av for Skjul alle Microsoft-tjenester, klikk Deaktiver alle.

Fjern haken for Skjul alle Microsoft-tjenester igjen og sjekk det er huket av for alle Microsoft tjenester.

Klikk Oppstart fanen og huk av for Microsoft Security Client hvis du har denne.

Klikk OK og restart maskinen for å teste om den nå oppfører seg pent..

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale at du avinstallerer AVG (som er kjent for å skape problemer). Last ned: AVG Removal Tool Microsoft Security Essentials (Microsoft sin antivirus) Avinstaller AVG via kontrollpanel. Restart maskinen og kjør AVG Removal Tool. Restart maskinen og installer MSE. Test maskinen. Hvis den ikke ble bedre så fortsetter du under: Trykk Windows+R tasten for å hente opp "Kjør" vinduet, skriv inn msconfig og trykk OK. Klikk Diagnoseoppstart (på Generelt fanen). Klikk deretter Tjenester fanen, klikk Aktiver alle, huk av for Skjul alle Microsoft-tjenester, klikk Deaktiver alle. Fjern haken for Skjul alle Microsoft-tjenester igjen og sjekk det er huket av for alle Microsoft tjenester. Klikk Oppstart fanen og huk av for Microsoft Security Client hvis du har denne. Klikk OK og restart maskinen for å teste om den nå oppfører seg pent..

Har nå gjort alt dette men den henger seg fortsatt opp :S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...