Gå til innhold

Data på informatikk/datateknikk

whistle

Anbefalte innlegg

Hei! Skal kjøpe ny data i løpet av sommeren, også lurer jeg litt på hva informatikk-/datateknikkstudier (ved ntnu, hvis det har noe å si) krever av en laptop? Bruker man sine private maskiner til programmering o.l.?

Har egentlig mest lyst på macbook air, men er litt usikker om den blir kraftig nok. Bør jeg velge pro?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går ikke selv på NTNU, men studerer IT, og pratet med venner på forskjellige skoler rundt omkring. Normen er å bruke eget utstyr (man lærer alt etterhvert, får opplæring i hvordan osv osv), og til spesielle situasjoner leverer skolen eget utstyr, samt de har PCer også hvis du ikke vil jobbe på egen.

Beskjeden som jeg, og mange andre får er enkel; det har ikke så mye å si hva slags utstyr du har...

Selv hadde jeg ikke gått for en macbook pro, grunnet prisen, er ikke så lett å være student akkurat, hehe. Finner mange laptoper til en mye billigere penge, som leverer samma ytelse (og hvis du legger deg på samma prisen får du et råbeist, hehe). Men ja, det har lite å si hva slags utstyr du har; beste eksempelet jeg har på dette er en i klassen som kun jobber på iPaden sin, og når han skal programmere ol. jobber han i terminal med ssh oppkobling til en linuxserver (gcc, vim, ol), med eget tastatur, funker overraskende bra ^^

Lenke til kommentar

takk for svar!

det er vel egentlig ikke aktuelt med noe annet enn mac, så spørsmålet mitt er vel egentlig om det holder med macbook air eller om jeg bør gå for en macbook pro, evt hvor mye ram jeg bør velge, 4 eller 8 GB?

men hvis noen i klassen din bruker ipad regner jeg med det "holder" med macbook air. er i utgangspunktet det jeg har lyst på siden den er mye lettere å ha med seg.

Lenke til kommentar

Det holder lenge med en MacBook Air.

Det er vanlig å bruke egne maskiner til programmering, men det er også en mengde tynnklienter på campus. Dersom man ønsker det, kan man koble seg til en tynnklienttjener fra sin egen maskin, og det er også muligheter for å ssh inn på Linux-servere både for programmering og spesielt kjøring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...