Gå til innhold

Hjelp! kabinett vifter passer ikke på hovedkortet!

Anbefalte innlegg

Håper noen har tid og visdom til å hjelpe meg før evt butikkene stenger! :)

Hei folkens så jeg har nettop kjøpt meg nytt kabinett (Big Tower, Nzxt special edition) veldig stort og flott, gledet meg til å sette dette sammen da jeg tidligere har hatt en midi tower med dårlig plass > dårlig luftstrøm > bråkete pc.

uansett nå er jeg nesten ferdig med å sette sammen pcn, og den har innebygd viftestyring, fint nok det, ikke at jeg tenkte jeg skulle bruke det, men viftene har 3-pins (hun) kabel uttak, som av default var satt inn i viftestyringa og sånn. viftene hadde også 2-pins(hun) som jeg er veldig usikker på hvor skal henn.

da jeg kun har 4pins i hovedkortet mitt (er vel nesten et år gammelt nå) asus corshair forumla IV ikke for gammelt liksom, rimelig sikker på at dette kabinettet var i salg da, så burde ikke være problemet at hk er for gammelt.

så lurte på om jeg har gjort noe feil elller om jeg faktisk må fikse overganger (han3pins-hun4pins) ? for at de 3pins vifte kablene skal passe i mine 4pins hovedkort sockets.

viftestyringen har plass til 5 vifter, og alle de 5 kablene som går ut har 3 pins som passer + den har 1 strøm kabel, kan jeg evt koble alle viftene på de 5 og så får de strøm via viftestyringen?

viftene har ikke en egen strøm jeg kan koble de på, kun 3pins og 2pins

Sendt fra laptoppen til dama ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

viftestyringen har plass til 5 vifter, og alle de 5 kablene som går ut har 3 pins som passer + den har 1 strøm kabel, kan jeg evt koble alle viftene på de 5 og så får de strøm via viftestyringen?

Det er det som er meningen, hvis ikke vil ikke viftestyringen virke. Du mister da viftestyring via hovedkortet, untatt for CPU-kjøleren som jeg regner med du har koblet rett til hovedkortet.

Lenke til kommentar

Det er det som er meningen, hvis ikke vil ikke viftestyringen virke. Du mister da viftestyring via hovedkortet, untatt for CPU-kjøleren som jeg regner med du har koblet rett til hovedkortet.

så jeg trenger ikke koble viftene til HK så lenge jeg har koblet dem på viftestyringa? (har aldri brukt viftestyring før)

uansett så koblet jeg alt opp på viftestyringa, men uansett så kortslutter pcn med engang jeg startet den, så nå må jeg begynne å feilsøke, mulig PSU ikke tåler så mye på engang, men det finner jeg ut av.

på toppen av det så kjøpte jeg meg ny kontorstol i dag og den røk (2 av hjulbenene rett og slett brakk på midten og ble skyti veggimellom)

er fredag 13. for å si det mildt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...