Gå til innhold

Trenger litt hjelp til å komme i gang, motivasjon etc

Anbefalte innlegg

Hei.

For noen måneder siden kjøpte jeg meg mitt første speilreflekskamera, et Canon EOS 550D. Har kit-objektivet som fulgte med (18-55mm) og har kjøpt 55-250mm. Har også en tripod.

Jeg har lært meg basics nå og bruker aldri Auto-modus. Jeg har kjempelyst til å lære mer og ta finere og finere bilder, men jeg sliter litt med motivasjonen for å komme meg ut og ta bilder. Mest fordi jeg ikke aner hva jeg skal ta bilder av. Vil ikke at kameraet bare skal ligge i skuffen heller, for ser så utrolig mange flotte bilder rundt om på nettet (og her på Akam) og jeg vil gjerne lære å ta like bra bilder jeg også!

Er det noen som har noen forslag til motiver? :p Finnes det noen form for bok man kan kjøpe der man får "hjemmelekser" på en måte, altså gå ut og ta bilde av en stein, f.eks.? :)

Er også litt dreven i Photoshop, men har ikke drevet så mye med etterbehandling av bilder i PS. Hvilke sider er bra for tutorials innenfor dette feltet?

Takker for alle svar!

Endret av TMB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er flere måter og være aktiv på, bli med på noen av utfordringene her på forumet er en måte, eller bli med på noen av de stressfrie treffene som medlemmene her på akam setter sammen.

En fin måte og lære seg fotografering på er og etterligne bilder du liker, du finner bildeinformasjon "exif" på bildene og kopierer de.

Redigering skal man helt gjøre så lite som mulig av, eneste legitime er å rette opp objektivfeil og oppskarpe bildene :) , neida hva med og sjekke guidene her på forumet ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Redigering skal man helt gjøre så lite som mulig av, eneste legitime er å rette opp objektivfeil og oppskarpe bildene :)

Sterkt ueinig! Men det er inga vits i å redigera med mindre ein ser kva biletet treng. Beskjeringar, kontrast, fargemetning, oppskarping, fargekorreksjon... dette er standardting som eg gjer på alle bilete (kanskje ikkje alle på same bilete). Det trengs litt øving og studering av fotografi du liker for å læra deg å sjå kva som trengs av redigering. Tonemapping (har ikkje noko norsk ord på det) er noko mange for frysningar av, men om det vert gjort rett, kan det ha store fordelar. Selektive korreksjonar eller endringar på biletet er ekstremt nyttig. Å læra å bruka lag ("layers") in photoshop eller gimp ser eg på som eit must.

Om det er noko eg ikkje taklar, så er det sjølvutnemnte "puristar" som meiner redigering er "juks og fanteri", og noko som "skikkelege fotografar" ikkje synk djupt nok til å gjera. Alle bilete du ser i kjende magasin er redigert. Om du skyt i JPEG, så redigerer kameraet bileta for deg. Skyt i råformat, og du får moglegheita til å utføra desse endringane sjølv.

Lenke til kommentar

Hei.

For noen måneder siden kjøpte jeg meg mitt første speilreflekskamera, et Canon EOS 550D. Har kit-objektivet som fulgte med (18-55mm) og har kjøpt 55-250mm. Har også en tripod.

Jeg har lært meg basics nå og bruker aldri Auto-modus. Jeg har kjempelyst til å lære mer og ta finere og finere bilder, men jeg sliter litt med motivasjonen for å komme meg ut og ta bilder. Mest fordi jeg ikke aner hva jeg skal ta bilder av. Vil ikke at kameraet bare skal ligge i skuffen heller, for ser så utrolig mange flotte bilder rundt om på nettet (og her på Akam) og jeg vil gjerne lære å ta like bra bilder jeg også!

Bor du i en by, ja da har du alskens spennende motiver å velge i, bare stopp opp, sett deg ned på en benk eller se deg om ellers når du vandrer gatelangs. Tenkt kreativt, se etter småting også. Detaljer kan være vel så spennende som store utsnitt...

Bor du utenom bystrøk, ja da har du stort sett god tilgang til natur og landskap og dyreliv.... Ta deg god tid på vandring i skog og mark e.l... Se etter skiftinger i vær/lys etc.

Sol og finvær er ikke det beste fotoværet!!!!

Mennesker og situasjoner rundt deg er også interessante motiver, ofte!

Lykke til!!!

PS!

Liker ikke å gjøre så mye etterbehandling på bilder selv, men det er jo greit å kunne gjøre bildene bedre av og til (både mht. beskjæring/rette skjeve horisonter/skarpe/heve kontraster og justere litt farger.... Og å gjøre om til s/h kan være avgjørende for en del skudd!

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Tror de fleste hobbyfotografer sliter litt med motivasjonen i perioder, noe som kanskje heller bør sees på som en naturlig reaksjon. Ofte går motivasjonsfattige perioder over av seg selv, eller får hjelp av hendinger i hverdagen som så trigger motivasjonen på ny.

Men ønsker man å direkte prøve aktivt å finne tilbake motivasjonen er kanskje det enkleste det beste, dvs å ta med kameraet og gå ut på let. F.eks kan du gå ut i naturen og rett og slett sette deg ned på en stein i fred og ro for så å la hodet begynne å virkelig se detaljene rundt deg - man må absolutt ikke kun ta bilder av storslagene tradisjonelle motiv. Mange møter veggen når de har tatt x-antall bilder av utsikt og solnedganger, men det er da man bør begynne å tenke utenforbi rammene, la hodet glemme det man tror er saliggjørende motiver og motiver etter læreboka. Man må rett og slett finne sin egen unike kreativitet og gi blanke i hva andre gjør. Å kopiere andre utvikler ikke ens egen kreativitet særlig.

Forresten, hvor du setter deg er ikke avgjørende, det kan like gjerne være en benk i en park, en gate, ved havet, på fjellet osv. Uendelighetenes verden ligger i ditt hode, i dine unike kreative evner finnes din egen helt unike verden. Bruk den og glem de andre - og glem absolutt A4..

Redigering gjør man som man selv vil med og rett og slett driter i hva andre mener - å tilfredstille seg selv og ens egen kreativitet er det viktigste, første prioritet. Man skal ha det morsomt og utfordrende kreativt og ikke begrenses av Per og Pål. Selv hopper jeg rundt i alle kroker og skap for å skape noe jeg liker, om andre liker det jeg skaper er det hyggelig, men liker de det ikke så er det helt ok og uten at jeg bryr meg med det.

Tor

Lenke til kommentar

Regelen er vel at "situasjonsbilete" kan du bruka fritt og leggja på nett. Du må ha løyve for å gjera det med portrettbilete.

Døme: du tar bilete av operaen, og 250 japanske turistar er med. Du treng ikkje spør om løyve då.

Gråsone: Du bruker 50mm og tar eit "nærbilete" av ein framand på Karl Johan. Det er på mange måte eit portrett, men sidan det er ekte og "uposert", vert det likevel eit situasjonsbilete. Det er slik i lovverket, at mange omgrep og situasjonar må definerast, før ein finn heimel. Såkalla "street photography" har eg ikkje noko problem med å bruka fritt, for det er uposerte bilete (of ofte er det meir enn éin person med).

Det svaret hjelpte vel ikkje i det heile ;)

Lenke til kommentar

Redigering skal man helt gjøre så lite som mulig av, eneste legitime er å rette opp objektivfeil og oppskarpe bildene :)

Sterkt ueinig! Men det er inga vits i å redigera med mindre ein ser kva biletet treng.

Var et litt humoristisk innslag den siste avsnittet, intet mer eller mindre :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...