Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan jeg tvinges til behandling? (Alkohol)

Anbefalte innlegg

Hei. Ei "venninne" til meg sier at hun skal melde meg på ett behandlingshjem for alkoholikere om 1 måned, dersom jeg ikke melder meg inn selv...

Synes det er dårlig gjort av henne, hun burde passe sine egne saker og ikke legge seg i livet mitt. Vil jeg drikke så er det mitt valg og mitt liv, ikke hennes. Vi er ikke nære venner engang, vi bare kjenner hverandre.

Så, om hun ringer og melder meg på (noe som jeg tviler på at hun gjør), kan jeg da bli tvunget til behandling?

Jeg er en 19 år gammel gutt/mann, fyller 20 år om 2 måneder.

- Hold dere til tråden og ikke fortell meg hvor farlig høyt alkoholforbruk er!

Takk for seriøse svar :)

Anonym poster: 784085a3ef8e76665eca1ace1aa1f164

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er strengt tatt et juridisk spørsmål. Det følger av pasient- og brukerrettighetsloven § 4-1 første ledd at helsehjelp bare kan "gis med pasientens samtykke, med mindre det foreligger lovhjemmel eller annet gyldig rettsgrunnlag for å gi helsehjelp uten samtykke". Jeg kan ikke se at det her foreligger slik lovhjemmel eller annet gyldig rettsgrunnlag. Du kan altså ikke tvinges til slik behandling.

Endret av Pixma
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kan hun ikke gjøre, nei. Det må et rettslig vedtak til, og de kommer ikke enkelt.

Edit: Men se på det som et kraftig hint. Det er tydelig at folk som er glade i deg er bekymret, og selv om de kanskje ikke uttrykker det på rett måte, er det verdt å tenke på.

Endret av Shruggie
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor stort forbruk har du? Er det bare kraftig helge fyll hver helg, eller er det 3-4++ øl om dagen?

Kan det bli tatt blodprøver på meg dersom hun melder meg på behandling, og kan jeg bli tvangsinnlagt dersom jeg drikker over en viss grense?

Derfor tenkte jeg at det kan være greit å svare på spørsmålet ditt, og

alkoholforbruket mitt er begge deler av det du nevner.

#Trådstarter Anonym poster: 784085a3ef8e76665eca1ace1aa1f164

Lenke til kommentar

Dersom fler personer begynner å mene det samme (nær familie, venner) så burde du absolutt høre på dem uansett hva du måtte føle selv. Du aner ikke hvor forferdelig det er når noen du er glad i ødelegger livet sitt på den måten mens de ikke kan gjøre annet enn å se på. Snakker av erfaring.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke ulovlig å være alkoholiker i norge. Uansett om du er det, eller ikke, så kan du ikke straffes. Du kan dog ikke regne med å beholde jobb i fremtiden, kunne få ansvar for barn, eller få lov til å kjøre bil - alt etter hvor mye du drikker selvsagt.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor stort forbruk har du? Er det bare kraftig helge fyll hver helg, eller er det 3-4++ øl om dagen?

Kan det bli tatt blodprøver på meg dersom hun melder meg på behandling, og kan jeg bli tvangsinnlagt dersom jeg drikker over en viss grense?

Derfor tenkte jeg at det kan være greit å svare på spørsmålet ditt, og

alkoholforbruket mitt er begge deler av det du nevner.

#Trådstarter Anonym poster: 784085a3ef8e76665eca1ace1aa1f164

Min første post gjelder uansett hvor mye du drikker.
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke ulovlig å være alkoholiker i norge. Uansett om du er det, eller ikke, så kan du ikke straffes. Du kan dog ikke regne med å beholde jobb i fremtiden, kunne få ansvar for barn, eller få lov til å kjøre bil - alt etter hvor mye du drikker selvsagt.

Så du mener at det er umulig for en alkoholiker å få jobb? Trenger vel ikke si at en er alkoholiker, og til og med en alkoholiker kan passe jobben sin. Hvorfor skulle jeg ikke kunne få ansvar for barn? Jeg drikker ikke i nærheten av unger, og her trenger jeg vel heller ikke å si at jeg er alkoholiker?

Og hvorfor skulle jeg ikke få lov til å kjøre bil? Holder på å ta lappen nå, og ingen har stillt noen spørsmål om mitt alkoholforbruk.

Var ikke dette tråden skulle handle om, men jeg må bare spørre etter inlegget du skrev. Ønsker ingen kjempe-diskusjon om akkurat dette.

# TRÅDSTARTER

Lenke til kommentar

Jeg sier at du kan bli fratatt alle de tingene på grunn av alkoholen.

Skjønner ikke helt hva du mener.

Kan jeg bli fratatt jobben min om jeg er alkoholiker, selv om jeg ALDRI har vært beruset på jobben og passer jobben som jeg skal?

Kan jeg miste ansvaret for barn selv om jeg ikke drikker sammen med barn?

Kan jeg miste lappen selv om jeg ALDRI har kjørt bil beruset?

Nå tror jeg du er ute på villspor.

#TRÅDSTARTER Anonym poster: 784085a3ef8e76665eca1ace1aa1f164

Lenke til kommentar

Hei. Ei "venninne" til meg sier at hun skal melde meg på ett behandlingshjem for alkoholikere om 1 måned, dersom jeg ikke melder meg inn selv...

Så, om hun ringer og melder meg på (noe som jeg tviler på at hun gjør), kan jeg da bli tvunget til behandling?

Hjemmelen for tvungen innleggelse ligger i Helse- og omsorgstjenesteloven kap 10. http://www.lovdata.no/all/tl-20110624-030-010.html

Når "venninner" som ikke kan regnes som nærmeste pårørende etter pasient- og brukerrettighetsloven § 1-3 http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-063-001.html#1-3 , fremlegger bekymring, kan ikke kommunen legge vekt på meldingen.

Imidlertid vil det legges vekt på familiens bekymring. det vil gi kommunen grunnlag for å starte en undersøkelse. Hvis undersøkelsen viser at det kan være grunnlag for tvungen tilbakeholdelse på institusjon, skal saken fremlegges fylkesnemnda, som fatter vedtak i saken.

Min erfaring er at det er tilnærmet ingen/liten sjanse for at du vil bli tvungen til noe så lenge du ikke drikker deg fra "gard og grunn".

Lenke til kommentar

Kan jeg miste ansvaret for barn selv om jeg ikke drikker sammen med barn?

#TRÅDSTARTER Anonym poster: 784085a3ef8e76665eca1ace1aa1f164

Bare for å påpeke: Drikking sammen med barn er en ting. Å være beruset eller under påvirkning av alkohol sammen med barn er en helt annen ting. Barn plukker faktisk opp at mamma/pappa/familiemedlem etc. ikke den samme, nesten uansett hvor lite en har drukket.

Øvrig har du fått svar på spørsmålet ditt, tror jeg :) Din "venninne" kan ikke få deg tvangsinnlagt, nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...