Gå til innhold

Hjelpearbeider bygg og anlegg

Anbefalte innlegg

Hei

Neste år er jeg ferdig utdannet siv.ing innenfor bygg og anlegg og må begynne å tenke på jobb. Men føler jeg kunne fått stort utbytte av å jobbe litt på byggeplass før jeg ender innpå kontoret. Tror dere det kan være en ide å jobbe f.eks et par måneder som hjelpearbeider på på byggeplass før jeg starter i en "ordentlig jobb"? Er jo ikke noen vits hvis hjelpearbeidere stort sett bare blir satt til å bære materialer og annen "drittjobb"...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

All erfaring fra "gølvet", blandt vanlige arbeidere, er nyttig! Da ser og opplever du mye, du kanskje ellers ikke ville tenkt på. Du vil se problemstillinger fra en annen side og dette er nyttig for deg senere. Det vil også være interessant for en arbeidsgiver (entreprenør), at du viser slik interesse. Teoretikere har ofte lite forstand på hvorden et stykke arbeid utføres, bare hvordan sluttresultatet bør være. Om med innsikt i det praktiske arbeid på byggeplassen, kan en dyktig ing, ta hensyn til dette. Et banalt eksempel. En arkitekt/ing., kan ta hensyn til at det må være plass, til en bestemt lengde spiker, som skal slåes inn. Men ikke til, at det må være plass til å bevege hammeren, eller plass til spikerpistolen! Har opplevd eksempler, der det ikke har værdt plass til spikeren engang! Så hvordan få den inn?

Hvis du ønsker å arbeide i entreprenørbransjen, kan du også ta kontakt med div firmaer, med spørsmål om å få være med, på samme måte som en "praktikant". Da får du være med forskjellige yrkesgrupper, i kortere perioder og dette er å anbefale. Men du må nok binde deg til firmaet. Ellers blir du nok en ordinær sjauer. Men, selv det er nyttig.

Kjente en annen siv. ing., som hadde samme intensjon. Han begynte som sjauer, men var arbeidsom og ivrig. Ingen visste at han hadde den utdannelsen, før senere. Han kom etterhvert inn som hjelpemann, for et tømrerlag og trivdes så godt, at han ble værende der i to år. Siste året fikk han tilnærmet full lønn som tømrer. Han uttalte at han hadde opplevd en annen veden og lært utrolig mye, som han tidligere ikke hadde tenkt på. Han gikk til en topp jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...