Gå til innhold

Ny hobbyfotograf --> Problemer uten blitz

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper ikke dette spørsmålet er irriterende eller "herregud, dette har vi hørt 100000 ganger før"..... Jeg prøvde å finne svaret! Lover!

Uansett.

Jeg har en Canon 450D og 2 forskjellige objektiver. Det ræva orginalobjektivet man får med ved kjøp og en 50 mm 1.4

Jeg elsker naturlig lys. Jeg er tilhenger av det og er veldig glad i stemningsbilder med høy DOF effect. Jeg har prøvd lenge å lære meg manuelle instillinger og føler jeg har blitt bedre den siste tiden...

Det gjenstår ett problem... Når jeg tar bilder uten blitz, kan kameraet mitt henge seg opp så lenge så jeg må skru det av... Pluss 60% av tiden blir bildene mine veldig utvasket og ute av focus... Spesielt når jeg prøver å ta bilder der folk ikke står fullstendig rolig.

Jeg veit at man burde bruke en tripod, men det er jo ikke alltid det er ønskelig...? Uansett hvor rett og uskjelvende jeg prøver å holde kameraet, blir det nesten ALDRI ett godt resultat.. I veldig godt lys, eller i medium lys..

Har jeg for dårlig kamera til sånn type fotografi?Finnes det noe bedre? Er det noe spesielt jeg kanskje gjør galt? Har du noen tips til meg? Linker?

Tusen hjertelig takk for ALL hjelp! Håper noen av dere kan hjelpe en Noob ;)

Mvh Connie

Endret av ConnieLL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle fungere bra om du bruker innstilling AV på hjulet, da bestemmes tiden automatisk, og du setter bare den blenderåpningen du ønsker. (Rundt 7 pleier å være greit). Er det ettermiddag og litt mørkt, setter du opp iso litt, til 400 f.eks., alt ettersom...om det er bevegelse bruker jeg ofte continuous shooting hvis det er håndholdt. da pleier det alltid å bli noen som er gode.

Lenke til kommentar

Hold alltid et øye med lukkertiden når du tar bilder i Av (blenderprioritet). Som en tommelfingerregel bør den tilsvare minimum 1/brennvidden du bruker. Dersom du bruker 50mm bør du altså ha en lukkertid på 1/50s eller raskere for å unngå kamerarystelser. Er du ustødig på hånden bør den være enda litt raskere enn det.

Endret av Andreasfe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil foreslå at du leser guiden om ISO, Blender og Lukkertid. Problemet her er nok at du har for lav ISO og velger for liten blender (f/5). Så får kameraet ikke nok lys, og skal ha laaang lukkertid for å få inn nok lys til en sensor som er lite følsom (lav ISO) gjennom et lite hull (f/5).

Prøv å sette ISO på 3200 og blender på f/1.4 på 50mm'en din og se hva kameraet da foreslår i lukkertid i dårlig innelys. Og jo, lampelys er dårlig lys. Det er bitte-bitte-bittelite ingenting i forhold til mengden lys du får ute på høylys dag.

Hvis kameraet foreslår en lukkertid på 30 sekunder for å få nok lys, så er det klart at kameraet ikke svarer - det stakkars huset skal jo holde lukkeren åpen i 30 sammenhengende sekunder for å ta bildet!

Hold kameraet så stødig du bare kan - alltid! En fin tommelfingerregel er at du gjerne skal holde deg nede på 1/80s eller kortere lukkertid med 50mm'en din - ellers skal du holde kameraet veldig stødig for å unngå uskarphet.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Greit nok at man er tilhenger av naturlig lys, men om det valget ødelegger bildene er det kanskje verdt å sette seg inn i bruk av blits.

Blits er ikke ensbetydende med rett-i-trynet-lys som gjør motivet flatt og kjedelig. Den enkleste måten å bruke den innebygde blitsen til noe fornuftig, er å vinkle den opp i taket. Har du et visittkort eller en hvit pappbit i samme størrelse, kan du gjøre noe som dette her : http://www.diyphotography.net/the-party-bouncer-is-back-in-business/

Om du må ha naturlig lys og ingenting annet gjelder, ville jeg gjerne investert i et bedre kamerahus. For å få ok lukkertider inne, må ISO opp til gjerne 800-1600. 450D sliter over 400-800.

Ellers kan du jo ta en titt på et par av bildene under, her er det naturlig lys til venstre, balansert blits + naturlig lys til høyre.

OLW_BRouge_005.jpg

OLW_BRouge_006.jpg

OLW_Houston_012.jpg

OLW_Houston_005.jpg

OLW_ATL_011.jpg

OLW_ATL_010.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Pass også på at kamera blir holdt så stødig som mulig, en klassiker jeg har sett ved ett par anledninger er enkelte trykker kameraet ned sammen med utløseren.

Selv har jeg så dilla på bruk av blits enten det fungerer eller ikke at tar knapt ett bilde uten...

Kom hjem for knapp time siden etter å ha tatt bilder av 2 jenter i en betongkloss av ett parkeringshus hvor ene siden er åpen mot resten av verden. Dette bød på ett par utfordringer da sola var på vei ned og lyste rett inn i store deler av bygget, fikk kontroll på tingene først når sola forsvant pga vanskelig blanding av skygger og for mye sollys.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...