fantenberg Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Hei Ønsker å lære meg å sette opp nettsteder, og tenke derfor å investere i en bok som kan lære meg akkurat det. Men har noen spørsmål i den anledning... Hva er det egentlig jeg bør fokusere på? HTML/CSS eller noe annet? Jeg har sett litt på denne: http://www.amazon.com/HTML-CSS-Design-Build-Websites/dp/1118008189/ref=sr_1_4?s=books&ie=UTF8&qid=1342184956&sr=1-4&keywords=website+development Hva tror dere om den? Jeg er helt fersk, men ønsker å komme på et slikt nivå at jeg kan sette opp all slags type nettsteder. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Nå kommer du til å få mange svar som "ikke kjøp bok, bruk heller w3schools!!". Men faktum er at mange faktisk foretrekker bøker. Hva boken fokuserer på kommer helt an på ditt kunnskapsnivå og ambisjoner. Er du helt fersk og har lyst å lære å kode dine egne nettsteder fremfor å bruke et content managment system, er HTML og CSS et lurt sted å begynne. Legg et kriterie til at boken bør være forholdsvis ny (helst 2011/2012), og at den tar for seg HTML5 istedetfor det utgående XHTML/HTML4. Ellers er det bare å surfe gjennom Amazon og lese anmeldelser. Boken du linker til ser ganske så kurrant ut ved første øyekast. Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 HTML og CSS er stedet å begynne. Det er på en måte byggesteinene til alle typer nettsteder. HTML er strukturen mens CSS er stylingen - Hvordan strukturen skal se ut. eks. HTML er teksten mens CSS er farge, type, størrelse etc. Et godt sted å begynne er å studere hva de forskjellige HTML <tagsa> er for noe samt få en forståelse av hvilke funksjoner de er tilregnet. http://html5doctor.com/ gir deg grunleggende innføring av endel tags som er relevante for HTML5 standarden. Ta deg tid til å gå gjennom grunnelggende info på w3c.org er et must. Å sette seg godt inn i grunnelgende html markup kan utgjøre stor forskjell på kompatibiliteten til forskjellige nettlesere. spessielt med tanke på mobile brukere. Og ikke minst kan det redde deg for mye unødvendig koding da forskjellige programmerings språk leser og forstår tags på forskjellige måte og kan gi deg ønsket resultat sånn uten videre. Til eks: <header></header> <nav></nav> <div role="main"></div> <footer></footer> Vanlige nettlesere er ikke så nøye med hva elementene heter, men et hjelpemiddel (en screen-reader f.eks.) søker spesifikt etter disse elementene (hvis HTML5) og avgjør selv at første elementet, fra toppen, som ikke er header, nav og footer er selve innholdet på nettstedet. Hvis en venstre kolonne er definert som et vanlig div element med bare fjas, og kommer før selve innholdet, benyttes gjerne noe sånt som role="main" for å signalisere at det er dette elementet som inneholder selve innholdet på nettstedet, og ikke det foregående... btw. burde denne venstre kolonnen hett <aside> i et HTML5 oppsett... De forventes gjerne også at det ikke er noe ovenfor header og ikke noe nedenfor footer til eksempel. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Ta deg tid til å gå gjennom grunnelggende info på w3c.org er et must. Jeg vet ikke hvor mye tid du har brukt på å lese W3C sine manualer, men høres ut som du har brukt adskillig mer tid enn meg der iallefall. Mindre nybegynnervennlig manual skal du lete lenge etter. W3C er ikke et sted man går for å lære seg HTML, og php.net er ikke et sted man går for å komme i gang med PHP. Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 nja, når det gjelder w3c.org er jeg helt enig. Det er ikke lett å begynne der. Personlig ender jeg opp med å skumlese gjennom dokumentasjon der gjevnlig da den er omfattende og går i dybden, noe jeg forøvrig liker. Samme gjelder for http://www.apache.org/ i forbindelse med konfigurerering av .htaccess, json.org, http://dev.mysql.com/doc/ med flere... Jeg er sånn at jeg må ha en grunn til å bruke noe; Vite hvorfor. Når det kommer til php.net er jeg litt uenig, men ikke helt. Hvis jeg leser en guide eller freser gjennom et skript hvor det dukker opp en funksjon jeg ikke kjenner til, eller ikke skjønner hvorfor er brukt i en gitt setting, så finnes det ingen bedre plass å finne svaret. Det er dog viktig å ikke sammenligne dokumentasjon med guider og how-to's... Hverken php.net og w3.org eller de andre overnevnte er ment for å lære deg trinnen gjennom en hel prosess. De er ment som et oppslagsverk hvor man kan få grundig forklart hvordan et gitt objekt brukes. Når det er skrevet, så vil jeg også ta med at det finnes mye gode "guider" på w3.org. Ta denne til eksempel: http://www.w3.org/International/questions/qa-personal-names Et svært viktig emne med tanke på brukeropplevelse, men som også er svært overett i denne sammenheng. Mange mener brukeropplevelse er at elementer og riktig plassert, at de er lett tilgjenglige og ellers at nettstedet er funksjonsrikt og gjerne så interaktivt som mulig ved bruk at javascript etc. Men ting som linken rett over viser til, eller riktig fargevalg for fargeblinde, tilpasset skriftsstørrelse for svaksynte eller linje- og bokstavavstand for de som har lese og skrivevansker er det sjeldent jeg ser. Ta wikipedia til eksempel. har du en 24" eller 27" skjerm så er ikke det særlig behaglig å lese. Dette har riktignok ikke noe med det å lære seg webutvikling sånn direkte, men å vite at <article> elementet lar visse hjelpemidler overstyre elementets "css" hvis det er mye tekst som i en artikkel, et blogg innlegg etc. så er dette noe man ikke lærer ut fra en generell webdesign guide. En siste ting jeg vil ta med er at det å lære seg webutvikling er en ting, men til syvende og sist er det en sluttbruker som skal bruke det du som webutvikler har laget. Så slike grunnleggende faktorer som jeg har tatt opp her går som hånd i hanske og kan være greit å lære seg først som sist. Det er en grunn til at det finnes så mange forskjellige markup tags. De har en funksjonalitet. Hvis ikke kunne nesten alt bare hett 'div' og så kune man stylet den etter ønske og behov... Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Legger ved denne også, som er ganske elementær: http://www.w3.org/International/questions/qa-lang-why Lenke til kommentar
agm Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Som du nevnte, og som det sies her, er det HTML/CSS som er tingen. Om jeg skal anbefale deg en vei til å lære å lage nettsider, ville jeg startet med en god bok som tar for seg grunnleggende HTML og CSS. Gjerne HTML4. Deretter ville jeg sett videre på viderekommende/avansert CSS-teknikker og -selektorer, før jeg tok for meg det nyeste (pr nå HTML5 og CSS3). Når det er sagt, så kommer du langt med det som ligger tilgjengelig på nett idag. I tillegg synes jeg det er mer praktisk å lese kodeeksempler på skjerm enn på papir, men det handler vel bare om hva man foretrekker. Og sånn for fanboysa som ser dumt på meg for å anbefale en HTML4-bok: Grunnen til at jeg anbefaler en HTML4-bok er ikke fordi HTML5 er dårlig (jeg elsker HTML5), men fordi mange HTML5-bøker kun tar for seg de nye mulighetene HTML5 åpner for, og uansett krever generell kjennskap til HTML. I tillegg er syntaksen forkortet, og jeg tenker det er lurt å vite hvor og hvorfor dette er forkortet. Og når det gjelder de nye semantiske elementene, så er det også lurt å lære seg å sette opp en nettside med good old divs, før man deler inn hvor det er semantisk korrekt å legge inn article, aside, sections osv. Og HTML4 er på ingen måte døende, så det er sagt. ...og sist men ikke minst må du ha lykke til! Lenke til kommentar
Cerandin Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 Jeg nevner en bok; http://www.amazon.com/Learning-Web-Design-Beginners-StyleSheets/dp/0596527527 Den tar for seg det grunnleggende som du trenger for å lære deg html. Det følger med oppgaver samt fileksempler. Den fikk meg igang, og jeg leste hver eneste dag i boka, selv de dagene jeg ikke gjorde noen form for programmering, fordi det var interessant lesning. Lettlest og god! Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 15. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2012 Takk for mange tips og gode svar, gleder meg til å komme igang! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 (endret) Jeg nevner en bok; http://www.amazon.co...s/dp/0596527527 Den tar for seg det grunnleggende som du trenger for å lære deg html. Det følger med oppgaver samt fileksempler. Den fikk meg igang, og jeg leste hver eneste dag i boka, selv de dagene jeg ikke gjorde noen form for programmering, fordi det var interessant lesning. Lettlest og god! Takk for tipset; har en eldre bok skrevet av Jennifer, og den er veldig god, men noe utdatert; så jeg tror gjerne at denne er bra. Jeg har selv Head First HTML with CSS & XHTML som også er fornøyelig lesing i tillegg til å være lærerik. Endret 15. juli 2012 av tomsi42 Lenke til kommentar
høna Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Jeg kan anbefale "Learning CSS and HTML the right way", hvis du foretrekker å lese bøker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå